de plastic zak van de stuurbekrachting..
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 22 maart 2014 11:08 PM

Beste mensen, het wordt steeds doller….motor staat op een pallet. Subframe heeft dik roestgat aan onderzijde en stuurhuis heeft kapotte rubber hoes…Wat te doen: Stuurhuis er uit en aansluitend subframe er maar uit gehaald…Wat een gepruts met de stabilisatorstang die vervlochten zit met allerlei leidingen en kabeltjes…Het subframe uit de sloper die ook het andere blok gaat leveren, ziet er stukken beter uit, dus subframe ook maar over zetten. Kan ik het eerst mooi schoonmaken en dan in de epoxy of zo zetten en vanbinnen in een of ander vettig goedje of zo…Goed dan de vraag: Het stuurhuis heeft 2 rubber hoezen en één malle plastic zak om de cilinder…Uiteraard volkomen gescheurd. de verchroomde stang is nog als nieuw en dat wilde ik graag zo houden…Moet ik weer zo’n stuk plastic monteren? Is dit een origineel Citroen onderdeel want ik kan nergens een onderdeelnummer vinden en in de tekeningen staat geen plastic zak…

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 28 maart 2014 10:50 PM
  [ # 1 ]

Zak lijkt officieel niet te bestaan…Elders spreekt men over een onderdelenzakje alsof men bij de montage van het stuurhuis dacht: “waarom zo’n prachtige zak weggooien als je ‘m ook om een zuigerstang kunt doen” Heeft natuurlijk wel een functie om vuil buiten te houden. Neem aan dat de stang hardverchroomd is waarbij het me verbaast hoe schoon en roesvrij dit onderdeel is…Als ik naar de veerpoten van mijn motorfiets kijk, dan zitten daar wel wat meer roestpitjes op…
Zal op zoek gaan naar een aardige vervanging. Beter iets dan niets alhoewel er blijkbaar veel Xm’s en xantia’s rondrijden die zakloos zijn….

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 31 maart 2014 10:14 AM
  [ # 2 ]

Er zat bij mijn XM een zakje met een (deel van een) citroen-logo omheen - leek inderdaad een onderdelenzakje oid. Voor zover ik weet is er geen officieel onderdeel. Ik heb het zelfs bij de dealer nagevraagd in de veronderstelling dat er toch iets officieels moest zijn. Die vonden het een prachtig verhaal, helemaal toen ik ze het oude zakje liet zien, maar konden ook niks vinden wat er op leek. Later sprak ik een van de monteurs die er al langer werkt (de XM valt onder de ‘ouwe auto’s’ bij de dealer) en die vertelde dat ze meestal zelf een stukje plastic of een oud zakje oid gebruikten, of het inderdaad gewoon weglieten als dat zo uitkwam. Maar het lijkt me wel nut te hebben. Zuigerstang prachtig schoon en zakje helemaal smerig, dus….

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 31 maart 2014 10:47 AM
  [ # 3 ]

Volgens service.citroen.com zit daar geen zakje.
Jaren rondgereden zonder, zonder problemen. Is ook geen APK punt.
Een nieuw zakje is in de kortste keren kapot door al die bewegingen.

Kijk goed naar de silentblocs waar de stuurcilinder mee vastzit.
Die gaan gegarandeerd een keer kapot, zo tussen de 250 en 350 k km.
Ze zijn moeilijk verkrijgbaar in de juiste maat en lastig te monteren als de boel weer op zijn plek zit.

Er zit een maatverschil tussen type I en II.
service.citroen.com levert voor type II het verkeerde onderdeelnummer.
Zelf heb ik ze vervangen door zelfgedraaide nylon busjes. Kost niets, werkt prima.
En dit is wel een APK punt.

Als ze kapot zijn geef de maten even door, dan maak ik er een paar (10 min).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 31 maart 2014 09:16 PM
  [ # 4 ]

Kwaliteit zakje wat er om zat is best goed….Na 15 jaar maar 2 kleine gaatjes….Zakje er om heen monteren is meer voor het gevoel, zoals een sjaal bij een sneeuwpop….Waar moet ik die silentblocks lokaliseren? Stuurhuis zit toch rechtstreeks op het subframe gebout met een metalen ring er tussen??

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 april 2014 01:24 AM
  [ # 5 ]

De stuurbebrachtigingscilinder zit met silentblocs aan het stuurhuis.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 01 april 2014 10:37 PM
  [ # 6 ]

Ik zou er wel een paar willen hebben (geen grap Smile) Moet binnenkort een hoes vervangen en als ze al niet kapot zijn , draai je ze volgens mij makkelijk kapot bij demontage. En correct me if I’m wrong, moet je een sleutel maat 18 plat slijpen om te voorkomen dat je’m kapot draait?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 02 april 2014 12:22 PM
  [ # 7 ]

Ik heb voor die klus geen sleutel hoeven slijpen. Je kunt er vrij slecht bij.

Die silentblocs hebben een buitendiameter van 22 mm, oudere types soms 18 mm.
Boutdiameter weet ik niet meer en de lengte ook niet.
Service.citroen.com is erg onduidelijk op deze details.
De bout staat op de tekening op post 14, maar in het lijstje staat die post weer niet.

Dus: te rade gaan bij iemand die zo’n ding op reserve heeft en dan even een PB tje met adres en zo.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook