Partir c’est mourir un peu
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 27 maart 2014 11:50 PM

Het was in de mooie nazomer van 2006 dat we elkaar voor het eerst ontmoetten. Jij had toen al drie jaar ervaring achter de rug, bij een leasemaatschappij. De eerste berijder had voor je gezorgd alsof je zijn eigendom was, alle onderhoud op tijd en geen deukje te zien. En ook precies bij 160.000 kilometer ingeleverd. Je was al grijs geboren, dus dat was je nog steeds.

Ik vond je eerlijk gezegd geen schoonheid. Je had wel een lekker kontje en een mooie lijn. Je neus vond ik echter altijd lelijk. Maar als je lang bij elkaar bent raak je aan elkaar gewend. We hadden het heerlijk samen, zoefden over de Nederlandse wegen en kwamen altijd uitgerust aan.

In die eerste winter toonde je wel je karakter. Als het vroor, wilde je niet starten. Ergens en om duistere redenen bleef de startonderbreking dan in werking. Het heeft vier winters geduurd, voordat we dat euvel gevonden hadden. Een slechte stekkerverbinding bleek de oorzaak. En tot die tijd mocht je in de garage naast het huis slapen als het vroor. En als het erg koud werd, nam ik een föhn en verlengsnoer mee naar het werk. Want ik wist wel waar ik de boel moest verwarmen om je tot leven te wekken.

Na anderhalf jaar, bij een kilometerstand van rond de 200.000 kilometer kwamen er grotere problemen. Toen vlak na elkaar je krukaspoelie en je koppakking kapot gingen, heb ik wel even getwijfeld over onze relatie. Gelukkig wist Autoservice Jan Zoer uit Hasselt ons als een ware relatietherapeut bij elkaar te houden. Jan zei dat je een goed karakter had, maar dat elke vrouw nu eenmaal wel eens nukken heeft.

Hij had gelijk, want toen ik je achteruit tegen een paaltje parkeerde heb je niet geprotesteerd. Je bumper kon gerepareerd en dat was lange tijd de enige schade. Tot ik ontdekte dat telefoneren en inparkeren niet altijd goed samen gaat en er een mooie kras op je bumper kwam. Maar goed, je had die andere auto eens moeten zien…

Het roestduiveltje wilde onze relatie ook onder druk zetten, maar dankzij de lakgarantie van monsieur Citroën werd je achterklep in 2009, dus na zes jaar (!) overgespoten zonder dat het een cent kostte. Complimenten!

Eind 2010, toen je net een keertje naar het buitenland mocht, liet je me even in de steek. Je brandstofpomp moest na 275.000 kilometer worden gereviseerd. Dat was wel even lastig, want ik werd gedwongen vreemd te gaan met een leen-Espace.

In 2012 volgde nog je dynamo, en in 2013 je accu. Toen had ik al leuke foto’s van je gemaakt. De prachtige kilometerstand 345.678 was een foto waard.

En daarna werd het toch wel een sport om samen tot de 400.000 kilometer te komen. Dat is al weer een tijdje geleden, en toen hebben we elkaar eens diep in de koplampen gekeken. Natuurlijk zijn we al 7,5 jaar samen, en hebben we 250.000 kilometer samen doorgebracht. Dat brengt jouw teller echter wel op 410.000 en dan komt er een moment dat je verstandig moet zijn.

Deze week hebben we de optelsom gemaakt. 7,5 jaar, 250.000 kilometer, 9.300 euro onkosten. Dat is omgerekend per kilometer 3,7 cent voor reparaties, onderhoud en banden. Voor dat bedrag kan de gemiddelde lease-rijder in zijn nieuwe auto echt niet het onderhoud laten doen. Dus ik ben trots op je, en op Jan Zoer.

Vaarwel, het was geweldig. Vanaf volgende week ga ik verder met een andere Francaise, met een ruitje op de neus. We zullen zien of dat net zo geweldig bevalt.

Beste schrijvers op dit forum, bedankt. Ik heb niet veel bijgedragen, maar altijd wel met interesse meegelezen en vaak de antwoorden gevonden die ik zocht.

Au revoir!

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 28 maart 2014 05:41 AM
  [ # 1 ]

Tsja, dubbel hoor, maar uiteindelijk gaat kwaliteit boven kwantiteit: leuk geschreven stuk hierboven, je hebt je roeping als poëet gemist Smile

En wat betreft dat andere merk waar je naar toe gaat: mijn ervaringen zijn op kwalitatief gebied erg uiteenlopend. Espace diesel gehad waarvan ik blij was dat ik na ‘m gekocht te hebben voor € 13.000,—een jaar later voor € 6.000,—kwijt kon (onder Bovag garantie toen al voor ruim € 7.000 aan verspijkerd), gevolgd door een Modus (op leer na helemaal compleet) waar ik nu nog wel eens spijt van heb dat ik ‘m weg gedaan heb ten faveure van een 14% auto.

Veel plezier, bon voyage!

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 28 maart 2014 10:54 AM
  [ # 2 ]

Als ik dit lees vind ik ‘t eigenlijk jammer dat je niet vaker aan het forum hebt “bijgedragen” Smile Erg leuk stukje, plezier met de reno Very Happy

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 14 april 2014 02:40 PM
  [ # 3 ]

Ze is te koop: http://www.auto-dekievit.nl/index.php?category=occasions

Ik heb geen aandelen in het betreffende bedrijf, maar zou het stiekem toch wel leuk vinden als ze goed terecht kwam. De info op de site klopt. Met deze kilometerstand weet je nooit wanneer er een grote reparatie volgt, maar ze stond er bij verkoop netjes bij.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 april 2014 07:01 PM
  [ # 4 ]

van de voorpagina

C5-I break: lelijke neus, lekker kontje

Soms verschijnen er ontroerend mooie verhalen op Citroën-Forum.nl. Meestal gaat het daarbij om afscheidsverhalen. CitroMeppelen vond zijn C5 break aanvankelijk geen schoonheid. Na 7,5 jaar en 250.000km naar elkaar toegroeien, zegt hij: “We hadden het heerlijk samen”, maar ook: “Partir, c’est mourir un peu.”

Het was in de mooie nazomer van 2006 dat we elkaar voor het eerst ontmoetten. Jij had toen al drie jaar ervaring achter de rug, bij een leasemaatschappij. De eerste berijder had voor je gezorgd alsof je zijn eigendom was, alle onderhoud op tijd en geen deukje te zien. Hij had je ook precies bij 160.000 kilometer ingeleverd. Je was al grijs geboren, dus dat was je nog steeds. Ik vond je eerlijk gezegd geen schoonheid. Je had wel een lekker kontje en een mooie lijn. Je neus vond ik echter altijd lelijk. Als je maar lang genoeg bij elkaar bent, raak je aan elkaar gewend. We hadden het heerlijk samen, zoefden over de Nederlandse wegen en kwamen altijd uitgerust aan.

In die eerste winter toonde je wel je karakter. Als het vroor, wilde je niet starten. Ergens en om duistere redenen bleef de startonderbreking dan in werking. Het heeft vier winters geduurd voordat we dat euvel gevonden hadden. Een slechte stekkerverbinding bleek de oorzaak. Tot die tijd mocht je in de garage naast het huis slapen, als het vroor. Als het erg koud werd, nam ik een föhn en een verlengsnoer mee naar het werk. Ik wist wel waar ik de boel moest verwarmen om je tot leven te wekken.

Na anderhalf jaar, bij een kilometerstand van rond de 200.000, kwamen er grotere problemen. Toen vlak na elkaar je krukaspoelie en je koppakking kapot gingen, heb ik wel even getwijfeld over onze relatie. Gelukkig wist Autoservice Jan Zoer uit Hasselt ons als een ware relatietherapeut bij elkaar te houden. Jan zei dat je een goed karakter had, maar dat elke vrouw nu eenmaal wel eens nukken heeft. Hij had gelijk, want toen ik je achteruit tegen een paaltje parkeerde, protesteerde je niet eens. Je bumper kon gerepareerd en dat was lange tijd de enige schade. Tot ik ontdekte dat telefoneren en inparkeren niet altijd goed samengaan en er een mooie kras op je bumper kwam. Maar goed, je had die andere auto eens moeten zien…

Het roestduiveltje wilde onze relatie ook onder druk zetten. Dankzij de lakgarantie van Monsieur Citroën werd je achterklep in 2009, dus na zes jaar (!), overgespoten zonder dat het een cent kostte. Complimenten!

Eind 2010, toen je net een keertje naar het buitenland mocht, liet je me even in de steek. Je brandstofpomp moest na 275.000 kilometer worden gereviseerd. Dat was wel even lastig, want ik werd gedwongen vreemd te gaan met een leen-Espace. In 2012 volgde nog je dynamo en in 2013 je accu. Toen had ik al leuke foto’s van je gemaakt. De prachtige kilometerstand 345.678 was een foto waard.

Daarna werd het toch wel een sport om samen tot de 400.000 kilometer te komen. Dat is al weer een tijdje geleden; toen hebben we elkaar eens diep in de koplampen gekeken. Natuurlijk zijn we al 7,5 jaar samen en hebben we 250.000 kilometer doorgebracht. Dat brengt jouw teller wel op 410.000 en dan komt er een moment dat je verstandig moet zijn.

Deze week hebben we de optelsom gemaakt: 7,5 jaar, 250.000 kilometer, 9.300 euro onkosten. Dat is omgerekend per kilometer 3,7 cent voor reparaties, onderhoud en banden. Voor dat bedrag kan de gemiddelde lease-rijder in zijn nieuwe auto echt niet het onderhoud laten doen, dus ik ben trots op je en op Jan Zoer. Vaarwel, het was geweldig. Vanaf volgende week ga ik verder met een andere Française, een met een ruitje op de neus. We zullen zien of dat net zo geweldig bevalt. Au revoir!

tekst: CitroMeppelen, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 april 2014 12:54 AM
  [ # 5 ]
beerpeet schreef:

Als ik dit lees vind ik ‘t eigenlijk jammer dat je niet vaker aan het forum hebt “bijgedragen” Smile Erg leuk stukje, plezier met de reno Very Happy

Daar sluit ik me helemaal aan!

Erg leuke stukje wat heerlijk leest!

Profiel  
 
simplex
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010

- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Gepost: 26 april 2014 07:49 PM
  [ # 6 ]

je gaat spijt krijgen en ik zelf denk bij de eerste verkeersdrempel die je tegen komt in je nieuwe franciase… was mss nog een uitdaging om de 5 ton met haar te halen. Maar dan hadden we nu niet dat leuke stuk van je kunnen lezen… bon route!!

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 28 april 2014 11:40 AM
  [ # 7 ]

Mooi is inderdaad niet het eerste waar je aan denkt bij de C5, hoewel ik de neus van de serie 2 al iets beter vind dan die van de eerste serie. Het interieur is zelfs uitgesproken lelijk. (nee dit is geen kwestie van smaak) Maar wat rijdt deze auto lekker! Eén van de laatste Citroëns met veerbollen. Ik rijd al vijf jaar met veel plezier in mijn C5 uit 2005. En ik denk dat ik het nog wel een paar jaar met haar uit zal houden. Een heerlijke auto.

JW

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 29 april 2014 02:13 PM
  [ # 8 ]

Wat een herkenbaar verhaal.

De C5 is een dame die als je goed voor haar zorgt ook goed voor jou is.
Eén die niet bang is om hard te werken maar als het moet ook even gewassen en in de wax gezet representatief kan zijn.

Dat ze dan niet de meest ranke verschijning is, is niet zo’n probleem. De dansvloer die de lange baan soms kan zijn is dan wel echt haar plek!

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 29 april 2014 02:30 PM
  [ # 9 ]

Ik stuur nu inmiddels alweer 2 maanden in mijn C5 Break uit 2002 ( 124 k kms), de 3e in totaal.
Mooi zal ze nooit worden, maar ik verbaas me steeds weer wat ik er allemaal mee vervoeren kan, de caravan trekken is ook geen probleem, goed af en toe misschien eens een storinkje of zo, maar dat hoort erbij.

je koopt gewoon veel auto voor weinig geld.

nice day

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 29 april 2014 02:37 PM
  [ # 10 ]

Maar zet haar eens netjes gepoetst in een rijtje met een A6, BMW5 en een dikke Mercedes (zeker uit die tijd!!)en ze misstaat gewoon niet.


En dat is qua prijsklasse way out of her leage.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 29 april 2014 02:47 PM
  [ # 11 ]

Meestal ben ik oneens met je EW, deze keer niet.

nice day

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 14 mei 2014 12:50 PM
  [ # 12 ]

Dankjulliewel voor alle mooie reacties. Het is een eer om de voorpagina van dit onvolprezen forum te halen.

De Scenic bevalt eerlijk gezegd prima. Natuurlijk is het comfort niet te vergelijken met de C5, maar de gimmicks waarmee mjin ‘nieuwe’ auto is volgehangen zijn ook leuk. Het is gewoon iets heel anders.

De C5 staat nog altijd te koop: http://www.auto-dekievit.nl

Ik zou het jammer vinden als ze werd afgetrapt in een of ander ver vreemd buitenland. Is er echt geen liefhebber die haar nog een paar jaar in Nederland wil vertroetelen?

Profiel  
 
Lady Earl Grey
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 147
Geregistreerd: 26-10-2011

- Dyane 6-400 Mixta
Gepost: 14 mei 2014 01:11 PM
  [ # 13 ]

Mooi afscheidsartikel CitroMeppelen! En na vele km’s in CX, BX en DS kan ik je melden: een Reno is óók fijn! Wel dan nog met een double chevronnetje erbij hè?! Wink

Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) nice day

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 15 mei 2014 11:14 PM
  [ # 14 ]

Heel mooi stukje very good
En herkenbaar ook: heb zelf enkele weken geleden afscheid genomen van mijn ‘oude’ dame, en ik kan je zeggen dat het met pijn in het hart was.
Zelf heb ik de ph1 altijd mooi gevonden, vooral de break (ik had een berline) en er altijd met plezier in gereden. Na 12 jaar en 275K op de teller toch een moeilijke knoop doorgehakt en gekozen voor ... een splinternieuwe C5 tourer in exclusive uitvoering Laughing

In elk geval veel succes en veel veilige Km’s met de Renault Scenic. Bij de vorige generatie zouden er wel wat probleempjes zijn geweest, Bij de huidige Megane’s lijken die wel opgelost. Een collega van me rijdt nu toch al zo’n 3 jaar met een mooie break (grandtour?) en is er zeer tevreden over.

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 07 december 2015 11:15 AM
  [ # 15 ]

Soms zit het mee…

Na bijna twee jaar probleemloos sturen in de Scenic heb ik een andere baan gekregen, met auto van de zaak.

De herinnering aan de jaren met de C5 maken dat er maar één merk in aanmerking komt. De samenstelling van ons gezin (ik 2,00 meter, vriendin 1,80 en drie snelgroeiende kinderen van 14, 10 en 7) maakt dat het dan ook nog een groot model moet zijn.

Dan kom je automatisch uit bij de Grand C4 Picasso. Die is dus vorige week besteld, uiteraard met de 2.0 hdi motor waar ik zulke goede ervaringen mee heb. En verder in de business uitvoering met Pack Lounge (massagestoelen…) en Pack Prestige. O ja, ze is zwart. Wat een ruimte, wat een comfort. Echt Citroën.

Er komt vast een topic in het Picasso deel van dit forum over deze geweldenaar.

O ja, wie nog op zoek is naar een Scenic uit 2008, 195.000 kilometer, 1.5 dci met 105 pk, 6-bak en alle opties behalve leer (onder andere cruise control, climate control, navigatie, panoramadak), stuur gerust een pb-tje.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook