Totaal aantal Berichten: 29
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Ik lees hier regelmatig dat er Xsaristen zijn die last hebben van een sputterende motor. Dat bij afkoppelen de motor afslaat, of een beetje blijft schommelen in toeren.
ik had hier ook last van. In de garage zeiden ze elke keer dat het aan de motor temperatuur lag, of de Stappenmotor. Echter is die laatste nooit vervangen, want die bleek helemaal niet aan vervanging toe.
Vrij recent is de brandstofslang kapot gegaan, precies op de aanhechting op het motorblok. Na in eerste instantie een goede ANWB-reparatie (volgens de garage 2 weken nadien, tijdens apk/beurt) moest de slang een maand nadien toch echt helemaal vervangen (bleek toch echt kapot te zijn). Dat was een dure grap (200,-), vanwege de ingewikkelde ligging van de slang.
Ik was heel blij dat het gerepareerd was, immers rijdt ik nu weer veilig rond en is het verbruik ook weer gemiddeld 1:16. Maar ik heb nu ook geen afslaande motor meer, iets wat ik altijd had als ‘ie koud was. Ik snap nu ook hoe dat komt. De ANWB-man merkte destijds ook dat de motor toen ie koud was nogal in toeren schommelde en soms bijna afsloeg. Hij zei toen dat dit meestal komt doordat het blok ergens valse lucht aanzuigt. Dat kon onder andere door een niet goed sluitende brandstofslag op het motorblok. Hij zou de sluiting na reparatie extra goed aandraaien, dat zou het wel verhelpen. Maar het probleem bleef. Toen de slang uiteindelijk helemaal is vervangen vroeg ik of ik de slag nog even mocht zien. Dat mocht, en bij het uiteinde (motorblokkant) was hij helemaal poreus geworden.
Achteraf tel ik 1 en 2 bij elkaar op. Door de poreuze slang, zoog de motor valse lucht aan als hij koud was (want dan was de sluiting minder goed. Bij een warmere motor zette het metaal wat uit en sloot hij beter, waardoor er een betere sluiting ontstond en dus geen valse lucht meer aanzoog.
Dus als je sputterende en schommelende motor hebt als ‘ie nog koud is, denk dan niet alleen aan de Stappenmotor (veel genoemd door garages) maar ook aan dit verhaal. Want dit kan dus ook…