1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
tuning C4 16 Vti
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 04 april 2014 03:05 PM

Zijn er die ervaring hebben met de tuning van een C4 16 Vti, zou graag wat ervaringen horen , en dan als het kan ook met het trekken van een caravan .
Na tunen zou de er 130 pk (nu 120pk) zijn en dan 175Nm (nu 160Nm) en de Nm zou dan bij hetzelfde toerental van 4250 zijn.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 04 april 2014 03:47 PM
  [ # 1 ]

Tunen van een turboloze motor heeft geen enkele zin is mijn mening.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 04 april 2014 04:35 PM
  [ # 2 ]

Ik heb dit ook met verbazing gelezen…(dat dit wordt aangeboden)
Maar ik geloof er ook niet in…

Profiel  
 
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 04 april 2014 07:44 PM
  [ # 3 ]

Kun je dan ook uitleggen waarom dat dan geen enkele zin heeft een turbo loze motor niet te tunen??

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 04 april 2014 08:12 PM
  [ # 4 ]

Een turbo-motor is eenvoudiger (lees: goedkoper) te kietelen door ‘simpelweg’ de turbodruk en de ontstekingstijdstippen met behulp van remapping van de boordelektronica.

Je spreekt er simpelweg makkelijker de reserves van de motor mee aan.

Bij een atmosferische motor zijn de winsten op dat vlak dus niet zo groot.  Wel is er wat te doen met het luchtfilter en de uitlaat, maar echt wereldschokkende prestaties hoef je daar niet van te verwachten. Het geluid zal wel prettiger in de oren klinken Smile

Daarbij komt dat de 1.6 VTI al relatief hoog specifiek vermogen heeft, 120 pk uit 1600 cm3 is al niet slecht.

Vergelijk even de THP op basis van hetzelfde blok, waarbij tot 205 pk (af fabriek) gehaald wordt.

Peugeot heeft in de RCZ-R inmiddels een 270 pk variant van hetzelfde 1.6 THP blok, maar daar is wel het nodige aan verbouwd Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 04 april 2014 08:25 PM
  [ # 5 ]

Oke allemaal mooi , ik hoef geen snelheid monster , heb alleen belang bij wat extra power om de caravan iets beter te trekken en dan is het voor mij belangrijker om rond het max koppel wat meer te hebben , dus als er iemand is die hier ervaring mee heeft ??/

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 04 april 2014 10:47 PM
  [ # 6 ]

met die paar procenten ga je de caravan niet beter van z’n plek krijgen Wink

dan liever op zoek naar een auto met een hoger eigen gewicht en/of meer koppel….  lees: THP en/of diesel

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 05 april 2014 01:37 AM
  [ # 7 ]

er staat een bericht op AW…

in de reviews van dit artikel..

http://www.autoweek.nl/autoreview/31528/citroen-c4-16-vti-exclusive

Heb ook de 1.6vti maar dan de Tendance uitvoering en vond ook trekkracht wat minder, vooral bij doorschakelen en inhalen op rw.
Heb’m daarom laten chippen. Geeft een wereld van verschil. Zelfs motor loopt wat rustiger en ook zuiniger. Is van 120 naar 136pk en van 160 naar 194nm. Er is niets met orign chip gedaan. Alleen kastje met chip. Niets van te zien daar kabels gelijk zijn met orign.

Profiel  
 
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 05 april 2014 08:18 PM
  [ # 8 ]

Dank je voor je reactie , zo’n hoge score had ik nog niet gezien , is natuurlijk mooi , maar als die hoge Nm , bij iets lagere toeren uit komt is dat natuurlijk zeer goed.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 april 2014 08:21 PM
  [ # 9 ]

194nm uit een 1600 cc atmosferische motor? Ik vind ‘t knap… eerst cijfers van de rollenbank zien, dan geloven….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 05 april 2014 09:52 PM
  [ # 10 ]
Yncla schreef:

Dank je voor je reactie , zo’n hoge score had ik nog niet gezien , is natuurlijk mooi , maar als die hoge Nm , bij iets lagere toeren uit komt is dat natuurlijk zeer goed.

Om het maar direct te stellen, je zit jezelf nu blij te maken met een spreekwoordelijke dode mus.

Zoals hierboven al wordt aangehaald: je kan een motor zonder turbo (of supercharger) niet voorzien van veel meer lucht en brandstof. De lucht moet gewoon onder atmosferische druk het blok instromen. Je kan er een open luchtfilter / cold air intake op zetten, dat brengt wat % verbetering. Een ander inlaat spruitstuk en een gelijke-lengte uitlaatspruitstuk gaat helpen. Premium benzine tanken scheelt ook een beetje. Herprogrammeren van het motormanagement kan, door meer brandstof in te spuiten en de duur van de kleptiming iets te veranderen en nog een beetje meer eruit halen, maar zonder ook wezenlijk extra lucht in de cylinders te proppen houdt het snel op.

Van 160 naar 194 Nm zou betekenen dat er 21% meer lucht (en brandstof!) in de cylinders terecht komt. Met aanpassing van luchtfilter en spruitstukken ... heel misschien. Met alleen een ander motormanagement? Ongeloofwaardig.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 05 april 2014 10:33 PM
  [ # 11 ]

precies , daarom denk dat het eerste voorbeeld wat ik aan gaf beter overeen komt , maar dan is het beter om bij lagere motor toeren meer Nm te hebben .Maar geloof niet dat er mensen zijn op dit forum die dit hebben gedaan . das jammer want dat zijn dan degene die weten of het echt nut heeft . om iets meer power zo te verkrijgen . De C4 trekt prima de caravan , is niets mis mee , maar soms zou je iets meer willen hebben.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 05 april 2014 11:48 PM
  [ # 12 ]

Hoeveel Mtm is jouw caravan..
En nog een vraag , heb jij hulpveren of hangt de c4 niet fel door?

Profiel  
 
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 06 april 2014 05:46 PM
  [ # 13 ]

Weet niet wat je met Mtm bedoeld en ja ik heb hulpveren ,dat is zeker nodig.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 april 2014 06:09 PM
  [ # 14 ]

MTM = maximaal toegelaten massa.

Profiel  
 
Yncla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Gepost: 06 april 2014 06:50 PM
  [ # 15 ]

1300kg

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook