elektrische storing dashboard/oliedruksensor
J99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 22-02-2010

Gepost: 05 april 2014 06:45 PM

Nu heb ik iets gedaan wat niet zo slim is.

Bij elektrisch werk achter het instrumentenpaneel zijn er een paar verkeerde verbindingen geweest. Er waren een paar zekeringen kapot gegaan, die zijn vervangen maar het werkt allemaal nog niet helemaal goed.

Als de auto op kontakt gezet wordt in de stand dat normaal de hele kerstboom brandt, dan branden er nu een aantal controlelampjes niet: oliedruk, stop, (i) en te hoge kvs temperatuur.

Na enig gezoek ben ik er achter gekomen dat de oliedruk sensor (schakelaar) altijd weerstand oneindig heeft, dat klopt niet, bij een te lage oliedruk moet de schakelaar gesloten zijn (verbinding met massa). Die moet dus vervangen worden.

Als ik de stekker van de oliedruk sensor aan massa leg, dan gaan bovengenoemde lampjes wel branden als de auto op kontakt staat.

Kan het zijn dat ter controle al die lampjes bij stilstaande motor door het oliedruk contact met massa verbonden worden en branden totdat de motor gestart is en de oliedruk hoog genoeg is?

Heeft iemand een idee welke lampjes er allemal gaan branden als bij lopende motor de oliedruk te laag wordt? Gaan dan alle boven genoemde lampjes branden of alleen te lage oliedruk en stop?

Ik weet niet of ik met mijn actie nog meer kapot gemaakt heb dan alleen de oliedruk sensor.


Oh ja, het is een Xsara type I van 1999 met 1.4i motor en de simpelse uitvoering met een dashboard waar zelfs geen toerenteller in zit (maar wel een enorme klok!)

Speculeren helptmij niet veel verder. Het beste is als er iemand (toevallig) een keer bij lopen motor de stekker van het oliedruk kontakt aan massa gelegd heeft en dan gekeken heeft welke lampjes er branden. En bals de auto op kontakt staat en de motor niet draait, de stekker van de oliedruk schakelaar eraf trekken en kijken welke lampjes er allemaal uit gaan.

Viele Grüße aus Deutschland,

j99

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook