Spanning van de riem meten, en waar dient het ijk gereedschap voor.
BartJ11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-04-2014

Gepost: 06 april 2014 03:14 PM

Hee,

Zo ik ben nieuw hier, en heb net een distributie ,van een citroen berlingo 1.9 uit 2006,losliggen.
Het gaat om een WJY (DW8B/L4) motor.

Nu is de vraag de nokkenas is niet verstelbaar, dus moet ik ijk gereedschap tegen de linker kant van de spie van de krukas aanleggen. Wat bereik ik hiermee want heb dat stukje ijk gereedschap niet liggen is dit perse nodig?

Nu wat over de spanningsmeter van de driem, moet je persee 1tje halen die seem eenheden aangeeft. Of helpt de vuistregel net geen kwartslag kunnen verdraaien van de riem ook. Of kan je ook een hertz meter gebruiken zoja wat zijn het aantal hertz dan.

En de laatste vraag: Het gat voor het blokkeren van het vliegwiel zit toch achter de startmotor?

Iig hopen dat ik meer te weten kom

Groetjes

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 april 2014 02:09 PM
  [ # 1 ]

Ijk gereedschap is een groot woord, het doel van deze “pen” naast de spie is om de speling in de distributie aan de kant van het spanwiel te houden. Wanneer je de riem hebt geplaatst en deze pen hebt verwijderd heeft het getande wiel op de krukas iets ruimte om te verdraaien bij het op spanning brengen van de riem zonder dat de krukas verdraait. De speling is er dus om de hele riem gelijkmatig op spanning te kunnen brengen.

De spanning op deze riem mag ook afgesteld worden met behulp van een frequentiemeter, de waarden (in Hz) worden meestal op de verpakking van de nieuwe riem aangegeven. De methode met 1/4 verdraaien kan je beter niet meer doen, het is een erg onnauwkeurige methode, de belachelijk lange onderhoudsintervallen en levensduur van de distributieriem zijn er nu juist op gebaseerd dat de voorgeschreven spanning heel netjes wordt aangehouden.

Het gat zou achter de startmotor moeten zitten ja…. Altijd even zoeken…

hier onder een link naar de Engelse beschrijving van de vervanging op een eerdere versie van de DW8 (met verstelbare nokkenaspoelie)
http://peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/B1EG10K3.HTM

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
BartJ11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-04-2014

Gepost: 07 april 2014 02:59 PM
  [ # 2 ]

Hee

Super bedankt voor de snelle reactie, ja dus als ik gewoon de getande poelie helemaal rechtsom houd dan heb ik hetzelfde principe als met dat meet apparaatje nou iig super bedankt en super nuttig ik laat het wel weten als het gelukt is..

Groeten

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 april 2014 07:52 PM
  [ # 3 ]

Ik begrijp niet helemaal wat je met meetapparaatje bedoelt, ik ken alleen een “caliber” of in gewone bewoordingen een pennetje van circa 2mm dikte, wat op die plek gestoken kan worden.
Het meetapparaat is voor de riemspanning en dat blijf je nodig hebben.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
BartJ11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-04-2014

Gepost: 07 april 2014 09:51 PM
  [ # 4 ]

Ja sorry je hebt gelijk caliber dan..

Ja ik heb ff nagekeken in d3 handleiding van de gates riem maar er staat echt alleen een seem eenheid en geen hertz dus zou ik dan echt een riemspannings meter bij de citroen moeten gaan halen?

Groeten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 april 2014 12:25 AM
  [ # 5 ]

Als je een Hertz meter koopt, zoals de DT-Hertz van Facom, dan zit er een dik boek bij met frequenties.
Een SEEM meter zou ik niet doen, is lastig in gebruik en heeft geen toekomst meer.

Profiel  
 
BartJ11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-04-2014

Gepost: 08 april 2014 12:29 AM
  [ # 6 ]

Op mijn werk hebben ze wel zon hertz meter maar heeft iemand niet dat boekje dat deze de hertz even voor me kan opzoeken dat zou geweldig wezen.

Vriendelijk dank

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook