1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ervaringen met een U23
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 april 2014 05:07 PM

Ik zoek informatie over het echt gebruiken (niet over het restaureren) van een “T23-RU” (‘45-‘53) danwel “U23” (‘53-‘69) vrachtwagentje.

Er zijn er heel wat te koop door Frankrijk en België in diverse uitvoeringen en staat van ontbinding.

Voor dat ik aan zo’n experiment begin zou ik graag eens van iemand anders horen hoe het rijden met zo’n vrachtwagentje wordt ervaren. Zou je er bijvoorbeeld op vakantie 400km per dag mee kunnen of willen rijden (of ben je daarna al weer aan extra vakantie toe?). Is zo’n vrachtwagentje af en toe nog inzetbaar voor een klusje (gebruiken waar ‘ie voor is bedoeld) of is ‘ie zover uit de tijd dat het meer werk en stress oplevert dan dat het gebruiksgemak geeft?

Ter vergelijking: het rijden met een “250” (AZU) en c32 diesel gaat ook niet vanzelf…

Op Marktplaats is geruime tijd geleden eens zo’n late ‘40-er (?) aangeboden omgebouwd en -gekeurd met dieselmotor, iemand een idee wat de ervaringen met die (daihatshu) motor erin zijn?

Ik ben heel benieuwd of er forum genoten zijn die hierover informatie kunnen en willen delen

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Gepost: 09 april 2014 05:16 PM
  [ # 1 ]

Ik weet dat er in de Facebook-groep WRENNIEOB (wie rijdt er nu nog in een ouwe bak) een meubelmaker uit Enschede actief is, die vorig jaar zo’n wagentje heeft gekocht in Borculo. Deze wagen wordt regelmatig ingezet ‘as is’. Ik heb geen idee hoe de eigenaar er tegenover staat om zijn gegevens hier bekend te maken, dus dat zal ik even per PB doen.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 april 2014 11:44 AM
  [ # 2 ]

Bel mijn vriend Harry Broekhuis in Apeldoorn van 2CVstad eens zie:  http://www.a2cv.nl  Hij heeft een 23RU gerestaureerd en rijdt daarmee rond.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 11 april 2014 01:10 PM
  [ # 3 ]
Diesel Rinus schreef:

Zou je er bijvoorbeeld op vakantie 400km per dag mee kunnen of willen rijden (of ben je daarna al weer aan extra vakantie toe?).

400 km per dag is in een HY al een aardige ruk. Of het te ver is hangt met name van je eigen mentaliteit af. Het Chateau Deux Chevaux in Beesd heeft veel ervaring met dergelijke auto’s.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 01:22 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor jullie reactie zover, ik zal de genoemde personen eens benaderen voor hun ervaringen.

Ik ben ook nog steeds benieuwd hoe de ervaringen zijn met de daihatshu motor…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 april 2014 02:16 PM
  [ # 5 ]

Is dit nog interessant?

http://www.23ru.nl/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 02:44 PM
  [ # 6 ]

Dat is de 23RU-site waar Gert-Jan indirect naar verwees, maar bedankt voor de oplettendheid!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 11 april 2014 02:55 PM
  [ # 7 ]

lange ritten met die ouwe meuk zijn voornamelijk vermoeiend door de herrie kan ik beamen als ervaren HY rijder. Het scheelt enorm om op lange ritten oordoppen te gebruiken.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 03:26 PM
  [ # 8 ]

Ik zit al aan wat modificaties te denken… Waaronder geluidisolatie en mogelijk een andere motor. Ik ben benieuwd hoe vergevingsgezind de aandrijflijn verder is, de eerste twee versnellingen niet gesynchroniseerd en zelfs niet van het type constante aangrijping maar de tandwielen zelf worden verplaatst over de dikke spiebanen van de primaire as. Alleen de vertanding van de derde versnelling is in contante aangrijping, de vier is uiteraard een prise-direct.
Ik ben ook benieuwd hoe “overbemeten” het differentieel eigenlijk is…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 april 2014 03:53 PM
  [ # 9 ]

Dan zou ik, als ik jou was, kiezen voor modificatie met citroën eigen onderdelen zoals een cx 2500 diesel blok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 03:59 PM
  [ # 10 ]

hmmm ik dacht meer aan een 2.0 HDI 110pk Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 04:01 PM
  [ # 11 ]

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de daihatshu motor, niet vanwege die motor maar meer de effecten op de aandrijflijn…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 april 2014 04:02 PM
  [ # 12 ]

Laughing zeg maar daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag tegen je bak en dif! Die zijn gemaakt voor maximaal 60 pk zo’n beetje. 75 pk uit een cx diesel zal nog wel gaan. Maar verder? Laughing

Nee, ff serieus: eerste probleem waar je denk ik tegenaan zal lopen is de veel te korte eindoverbrenging van bak en dif. Ik geloof dat zo’n ding bij 80 km/h 4000 toeren maakt in 4.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 11 april 2014 04:11 PM
  [ # 13 ]

Waarom gaven ze zulke trucks vroeger niet gewoon wat meer vermogen? Waren die motoren er gewoon niet of heeft het andere redenen?

 

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 04:14 PM
  [ # 14 ]

Klopt, ik vermoed ook dat de bak te licht is, de T45 versie heeft nagenoeg dezelfde opbouw maar zwaardere assen en lagering. Of de versie van de N350, wederom zeer vergelijkbare opbouw maar dan met vertanding in “constante aangrijping” en geschikt voor minimaal 80pk van de 2175cc motor (+ gebruikelijke reserve). De volgende bottle-neck is dan het diff. en de misschien te lichte steekassen (ik denk vooral aan de overgang naar de naven met een prachtige enkele spie).

Aan de andere kant kan de aandrijflijn wel een aardig koppel aan om de 4500kg+1250kg aan het rollen te krijgen.

kortom ik ben er nog niet uit hoor…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 04:17 PM
  [ # 15 ]

Er zijn een aantal verschillende eindoverbrengingen op de markt geweest ivm diverse dieselmotoren die ook leverbaar zijn geweest. Kunst is dan om wel een lekkere lange te vinden! Alternatief iS een planetaire overdrive (+30%)achter de bak maar dat zal zeker niet gratis zijn ;(

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook