2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
voor- of nadelen 8v- en 16v-motoren
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 11 april 2014 08:05 PM
  [ # 16 ]

8V Break als leasebak gekregen en een kleine 320 000 km probleemloos mee gereden, nouja behalve dan de koppakking bij 220 000. Ergens gehoord of gelezen dat dat vaker voorkomt.
Nooit klachten gehad over gebrek aan trekkracht en regelmatig zware en lange aanhangers mee getrokken.

Geen ervaring met de 16V uitvoering, maar wel met 24V (en die heeft krachtzat Mr. Green ).

Adri

Profiel  
 
koos59
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-03-2014

Gepost: 12 april 2014 11:07 AM
  [ # 17 ]

leuk dat er zoveel gereageerd word . valt veel over te vertellen leuk .

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 13 april 2014 01:14 AM
  [ # 18 ]

Na diverse 1.8 16V type 2 te hebben gereden rij ik nu met een 1.8 16V type 1B.
Verschil in verbruik is duidelijk merkbaar, want type 2 1:13,3 en type 1 1:12,2.
Dit komt door de verschillende overbrenging van de versnellingsbak.

Als ik kon kiezen qwa motor werd dat een 2.0 8V of een V6 24V
Deze vind ik de lekkerste 2, omdat ze veel rustiger en krachtiger onderin zijn dan een 16V.

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 09 mei 2014 03:35 PM
  [ # 19 ]

Ik heb alleen ervaring met de 1.8 8v in mijn ZX en met de 1.8 16v in de Xsara Picasso (Différence 2) van mijn ouders. Maar de 8v is laag in toeren inderdaad veel levendiger. Heerlijke motor. Al rijdend kan ik vanuit de 3e versnelling al vanaf 1100 toeren accelereren, probeer dat met iedere andere motor en hij begint te stotteren en bokken. Ik zeg niet dat het iets is wat ik dagelijs doe want echt goed is het niet lijkt me, maar het toont wel aan hoe lekker soepel die motor is. En zoals hier een stukje terug gezegd wordt, veel hoger dan 3000 toeren hoef je eigenlijk niet te gaan, want daar heeft ie z’n maximale koppel al.

De 16v van mijn ouders is in ieder toerengebied zo traag als dikke poep door een trechter, ook als je ‘m hard doortrekt zit er totaal geen sensatie in, dat kan misschien ook te maken hebben met het gewicht van de auto, mijn ZX weegt met mij erin zo’n 1100kg, waar de Xsara Picasso van zichzelf al 120kg zwaarder is

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 09 mei 2014 06:16 PM
  [ # 20 ]

Ik heb een ZX 1.8i 16V gehad en ik ben het helemaal met bovenstaande reacties eens. Onder de 3000 toeren erg weinig koppel waardoor je constant veel gas moet geven, ver door moet trekken en vooral veel moet schakelen. Dat werd na een tijdje best irritant. Hoger in het toerengebied ging het trouwens wel hard Smile Maar toch, doe mij maar een achtkleppertje, veel fijner in het dagelijkse verkeer.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 09 mei 2014 06:20 PM
  [ # 21 ]

Als je AX’jes gewend bent, voelt alles snel aan Tjerk Wink

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 09 mei 2014 06:22 PM
  [ # 22 ]

Moet jij maar eens in m’n huidige AX rijden Laughing

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 mei 2014 02:35 AM
  [ # 23 ]

Een AX1.4i is erg licht en snel, denk dat de ZX van Fred het niet makkelijk zal hebben bij een sprintje Wink

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 21 mei 2014 12:16 PM
  [ # 24 ]

Dan gaan we dat toch eens proberen Very Happy

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 21 mei 2014 03:31 PM
  [ # 25 ]

Ik hou wel van een sprintje Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 22 mei 2014 01:31 PM
  [ # 26 ]

Mag ik ook mee? Mag ik ook mee? Mag ik ook mee? Mag ik ook mee? Mag ik ook mee?

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 22 mei 2014 06:36 PM
  [ # 27 ]

Natuurlijk Jan, van die C4 win ik het makkelijk Mr. Green

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 mei 2014 11:59 PM
  [ # 28 ]

Volgende meeting maar op een circuit Smile

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 24 mei 2014 12:06 AM
  [ # 29 ]

Helaas, de C4 mag ik het circuit niet mee op. Ben ik toch genoodzaakt om 1 van de AX-en mee te nemen.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 28 mei 2014 07:00 PM
  [ # 30 ]

8v is inderdaad wat levendiger onderin.

Maar mijn 16V (bx) rijd ook makkelijk tussen 1500 en 3000 toeren, soms wel eens een bokje, maar de onderste motorsteun ligt er ook helemaal uit zo’n beetje.

Dat terzijde, ik rij eigenlijk nooit hoog in toeren, tot ongeveer 3000/3500 toeren en dan schakelen, pakt ie zonder problemen en moeite op en trekt dan gewoon lekker door.

Wil je echt vaart maken, moet je boven de 4000 toeren zitten….tja, max koppel ligt op 5500 toeren.
Schakelen doe je dan tussen 6750 en 7500 toeren, dan gaat het echt wel rap, maar de brandstof ook. Daar is ie dan ook wel op gemaakt die motor. Trekt net zo hard door tot ie geknepen word. (7750 tr/min in mijn geval)

Bij normaal rijgedrag doe ik 1/13,5 gemiddeld elke maand.

Ik persoonlijk zou geen 8V meer willen, ik vind 16V wat beter rijden, en onderhouds vriendelijker.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook