De DV-motor van mijn ID19B uit 1967 (2de neus) begint op te raken (compressieverlies cilinder 1)
Kan aan een DV2 blok komen compleet met 4-bak, groot voordeel vind ik dat het ontstekingshuis dan aan de voorkant zit en met de 7-voudige pomp denk ik dat het opstijgen ook wel wat sneller gaat dan met het enkelvoudige gevalletje wat er nu op zit. Vraag mij echter alleen af of deze DV2 motor zonder meer in mijn ID te zetten is, zonder al te grote aanpassingen of zijn er nog bepaalde aandachtspunten?
Volgens mij kan je die gewoon overzetten, maar er zijn wel een paar verschillen.
De versnellingsverhoudingen zijn langer bij de oude Vbak. Zou ik proberen te houden.
De HD leiding heeft een andere wartelmaat bij de aansluiting op de HD regelaar.
HD regelaar is anders, bij de oude past er geen grote voorraadbol op volgens mij.
Als je de HD regelaar en pomp overzet is het waarschijnlijk geen probleem. De nieuwe gietijzeren HD regelaars zijn beter!
(correct me if I am wrong!)
Zit ik nog even aan de gasklepbediening te denken, maar of die anders is weet ik eigenlijk niet.
De DV heeft een inwendig inlaatspruitstuk dus het kan zijn dat de carburateur iets minder ver van de cilinderkop zit.
Is vast wel op te lossen.
Oh ja, vergeet niet de distributieketting (en de kachelkraan?)te vernieuwen, want als de motor er uit is kan je er bij…
Waterman heeft mij onlangs verrast met het heugelijke feit dat een origineel een lange 4 bak zit. Dus deze zou ik sowieso behouden anders wil ik hem dolgraag op mijn zolder bewaren!
Een enkelvoudige pomp? Heb je geen stuurbekrachtiging? Pomp kun je altijd overzetten heeft niks te maken met je motor bak configuratie. Wat ik je tenslotte wil meegeven…is dat je misschien de waarde(ontwikkeling) van de voiture ook mee weegt in je beslissing. Matching numbers zijn waarde verhogend en zeker met het bijzondere jaar 67! Ik kom steeds meer mensen tegen die een ruil motor hebben ingebouwd en nu spijt hebben…....
Okay, weet alleen niet wat voor een drukgroep er bij die DV2 zit, heb nu de vingerdrukgroep op de DV, DV2 misschien al diafragma? De HD-regelaar zit er ook bij, moet volgens mij dus weinig problemen opleveren, motorsteunen zullen toch wel op dezelfde plek zitten lijkt mij.
DV2 heeft ook drukvingers volgens mij, de motorsteunen (ook meteen vervangen aan de uitlaatzijde!) zijn volgens mij bij alle typen korteslag motoren gelijk.
lopezdijkstra schreef:Waterman heeft mij onlangs verrast met het heugelijke feit dat een origineel een lange 4 bak zit. Dus deze zou ik sowieso behouden anders wil ik hem dolgraag op mijn zolder bewaren!
Een enkelvoudige pomp? Heb je geen stuurbekrachtiging? Pomp kun je altijd overzetten heeft niks te maken met je motor bak configuratie. Wat ik je tenslotte wil meegeven…is dat je misschien de waarde(ontwikkeling) van de voiture ook mee weegt in je beslissing. Matching numbers zijn waarde verhogend en zeker met het bijzondere jaar 67! Ik kom steeds meer mensen tegen die een ruil motor hebben ingebouwd en nu spijt hebben…....
klopt, lekker groot stuurwiel en gratis spierballentraining bij fileparkeren! En ben er ook wel een voorstander van de auto zo origineel mogelijk te houden, krijg echter wel een beetje een sik van dat suffe opstijgen en vind die onstekingsunit daar achterin niet echt ideaal. En rijd meer rond dan dat er mensen onder de motorkap kijken om nummers te vergelijken, maar je hebt toch wel een punt…is een bijzonder jaar en een bijzondere auto….maar de economische waarde is niet van belang, ga haar niet weg doen…
H@ns schreef:DV2 heeft ook drukvingers volgens mij, de motorsteunen (ook meteen vervangen aan de uitlaatzijde!) zijn volgens mij bij alle typen korteslag motoren gelijk.
ja, had ik al gemerkt….bonk bonk bonk bonk…. motor moet er toch al uit….
Blijft gewoon een fraai model zo’n ID met 2e neus.
Sierstrips maken dat model niet mooier…
Gewoon lekker karren met die DV2. Heeft ietsje meer power alhoewel je dat niet meteen zal voelen.
Behalve als je DV helemaal op is.
Je meldt trouwens dat je compressieverlies hebt maar zou dat ook nog aan de kleppen kunnen liggen?
Ik heb oprecht respect voor een iedereen zijn keuzes en hun fantasie en gevoel daarbij natuurlijk. Je gaat toch niet wekelijks in de de weer met de ontsteking? In het ergste geval die je er een 123 in. Dan maakt het niet uit of het voor of achter is. Ikzelf heb altijd het gevoel dat ik de voiture in bruikleen heb en dat ik haar heel veel later weer ga overdragen. Blijf een 67 bijzonder vinden, dus het zou fijn zijn als je het originele spul bewaard.
H@ns schreef:Blijft gewoon een fraai model zo’n ID met 2e neus.
Sierstrips maken dat model niet mooier…
Gewoon lekker karren met die DV2. Heeft ietsje meer power alhoewel je dat niet meteen zal voelen.
Behalve als je DV helemaal op is.
Je meldt trouwens dat je compressieverlies hebt maar zou dat ook nog aan de kleppen kunnen liggen?
Ja, kunnen ook de klepseals zijn…of de zuigerveren….een vorige eigenaar heeft in ieder geval de schroefdraad van bougieschacht nummer vier gesloopt, toen ik haar kocht had men daar gewoonweg nieuw draad getapt een een grotere bougie gemonteerd. Nu zitten er wel vier gelijke bougies in doordat er een busje in zit, maar is natuurlijk niet zoals het hoort dus deze kop is mij wel een beetje een doorn in het oog.
lopezdijkstra schreef:Ik heb oprecht respect voor een iedereen zijn keuzes en hun fantasie en gevoel daarbij natuurlijk. Je gaat toch niet wekelijks in de de weer met de ontsteking? In het ergste geval die je er een 123 in. Dan maakt het niet uit of het voor of achter is. Ikzelf heb altijd het gevoel dat ik de voiture in bruikleen heb en dat ik haar heel veel later weer ga overdragen. Blijf een 67 bijzonder vinden, dus het zou fijn zijn als je het originele spul bewaard.
hahaha…ja, bewaar al bijna alles, altijd ruimte te kort! en zit ook op die lage stoeltjes omdat die er in horen terwijl latere stoelen veel comfortabeler zijn…en het dak zit vol scheurtjes en plekjes maar dat is wel origineel kunststof…maar honderd procent origineel houden lukt niet, vooral niet als je een auto gebruikt…
Ik ‘lijd’ daar ook aan hoe groter het hok, hoe groter de verzameling. Ik ben uiteraard ook niet heiliger dan de paus hoor…...http://i57.tinypic.com/29fz0w9.jpg
[edit mod: quote verwijderd, ajb niet quoten op het direct voorgaande bericht]
Totaal aantal Berichten: 15634
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Pausen mogen zichzelf niet heilig verklaren, dat gebeurt meestal achteraf. Ze zijn wel ontzettend Rooms, dat wel