1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ze valt stil en licht op - wat is er aan de hand?
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 18 april 2014 04:57 PM

Sinds enige tijd heeft mijn ID20 een probleem. Op ondefinieerbare momenten valt ze stil tijdens het rijden. Snelheid of niet, opeens brand de lampjes op 3 en op 9 uur + in het midden (resp Accu, olie en STOP). Motor draait dan ineens niet meer, maar accu heeft wel spanning (radio gaat bv. door). Als ik haar daarna start loopt ze gewoon weer en lijkt er niets aan de hand. Iemand enig idee? Groet!

Afbeelding Bijlagen
foto.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Savoir Vivre!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 18 april 2014 05:25 PM
  [ # 1 ]

Lampje links geeft aan dat de accu niet bijlaad, rechts dat er onvoldoende oliedruk is en midden/Stop brandt als LHM-druk, oliedruk of temperatuur branden. De oorzaak van het stilvallen zal je niet aan de hand van de lampjes kunnen vinden: deze horen altijd te branden als het contactslot aan staat en de motor niet loopt.
Stopt de motor er van de ene op de andere (milli)seconde mee dan is de oorzaak waarschijnlijk elektrisch / ontsteking / los draadje. Valt de motor daarentegen ‘langzaam’ uit dan zou je aan een probleem met de brandstoftoevoer kunnen denken.
Bij ‘elektrisch’ moet je je realiseren dat de radio niet door het contactslot gaat, de ontsteking wel.
De lampjes doen het ook, dus er is spanning (anders kon je ook niet meer starten, dûh…). Het contactslot heeft 3 circuits, waarvan één voor uitsluitend de ontsteking. Als je dit wilt uitsluiten als mogelijke oorzaak kun je (tijdelijk) een brugje leggen vanaf een ander geschakeld draadje (bijv. de paarsroze BOB-aansluiting op de spanningsregelaar) naar je bobine. .
Door dit soort eliminatiespelletjes met het bedradingsschema kom je er meestal wel uit.
Succes!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 april 2014 05:53 PM
  [ # 2 ]

Ik denk ook dat je het moet zoeken in de ontsteking.
Heb je een originele of elektronische? Bij origineel kan het ook nog een slechte condensator zijn.
Bij mij was een keer het stekkertje op de + van de bobine een beetje ruim geworden.
Viel ie ook ineens uit…
Je kan ook nog even naar de zekeringen kijken, die willen nog wel eens oud en brokkelig worden of slecht contact maken.
Succes!

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 18 april 2014 08:55 PM
  [ # 3 ]

Dank voor jullie reactie. Ik heb er nogmaals naar gekeken, de zekeringen nagelopen en de zekeringklemmetjes wat opgeruwd. Dat zag er verder goed uit. Heb ook naar de aansluiting van de Bobine gekeken en de aansluiting op bijgevoegd plaatje (omcirkeld) leek wat matig. Deze zojuist vervangen en nu hopen dat ik daarmee het euvel te pakken heb.

Wordt vervolgd.

Afbeelding Bijlagen
Bobine aansluiting.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Savoir Vivre!

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 27 april 2014 09:13 PM
  [ # 4 ]

Vandaag de tijd gehad om een korte testrit te maken. Leek allemaal goed te gaan, maar net voor het parkeren… Zelfde euvel.
Nu maar inderdaad binnenkort een overbrugging maken zoals voorgesteld om te elimineren.  Ik begrijp dat ik ook van de Plus op de accu naar de bobine kan? Hoe werkt dat dan in de praktijk: wel starten via contactslot (terwijl het bruggetje is aangelegd), maar om de motor uit te zetten moet ik dan het bruggetje onderbreken?

Groet!

Savoir Vivre!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 april 2014 09:14 PM
  [ # 5 ]

Klopt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 27 april 2014 11:28 PM
  [ # 6 ]

Klopt niet helemaal: als je de brug aanlegt zoals ik hierboven voorstel werkt alles als voorheen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 28 april 2014 09:01 PM
  [ # 7 ]

Ik begrijp dat ik in dat geval (tijdelijk) met dit bruggetje moet kunnen rijden, terwijl ik haar gewoon met het contactslot kan starten en uitzetten? Aansluiting bij de spanninsregelaar (BOB) zat aan de losse kant, zou dat an sich al een oorzaak kunnen zijn van mijn problemen? En als ik het bruggetje aanleg, laat ik de de bestaande aansluitingen op zowel de spanningsregelaar en de bobine gewoon zitten (m.a.w. Bruggetje is extra)? Alle palletjes op de bobine zijn nl. In gebruik.

We komen er wel…

Savoir Vivre!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2014 09:29 PM
  [ # 8 ]

Ja. De brug is extra. Maak een extra aansluiting op de paarse op de regelaar en leg die naar de Bob.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 08 juni 2014 11:01 PM
  [ # 9 ]

Dag allen,

Na een drukke periode inmiddels weer een paar langere ritten gemaakt. De problemen leken voorbij! Bruggetje extra aangelegd zoals werd voorgesteld, dus van de paarse aansluiting op de spanningsregelaar naar de bobine, en nagenoeg geen problemen meer ervaren. Totdat er eerst een kleine, korte onderbreking plaatsvond op een afrit. Ik zag snel even het acculampje oplichten en hoorde een klik vanuit de omgeving bij de gastank. Daarna liep de auto vele km’‘s weer zonder probleem. Tot vanavond…. Overmoedig geworden vandaag een lange rit gemaakt door het mooie NL. Ca. 10 km voor thuiskomst valt tijdens het rijden ineens alles weg: lampjes branden alle 3 zoals eerder omschreven en auto laten uitrolllen op een vluchtstrook. Vervolgens startte ze weer gewoon en naar huis kunnen rijden. Het uitsluitingsvraagstuk continues. Suggesties?

Zomerse groeten:-)

Savoir Vivre!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2014 12:11 AM
  [ # 10 ]

Kan het nog zijn dat het contactslot ergens hapert of dat de stekker van het slot niet helemaal goed aangedrukt zit?
Of toch brandstoftoevoer? Als de gastoevoer ineens stopt houdt ie er denk ik ook sneller mee op dan bij een carburateur op benzine.
Je hoorde immers een klikje bij het relais van de gastank? Dus misschien een storing van/naar het relais?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 09 juni 2014 12:27 AM
  [ # 11 ]

Het lijkt inderdaad op een kabelbreuk
Of een losse stekker.

Succes
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 juni 2014 01:37 AM
  [ # 12 ]
H@ns schreef:

Kan het nog zijn dat het contactslot ergens hapert of dat de stekker van het slot niet helemaal goed aangedrukt zit?
Of toch brandstoftoevoer? Als de gastoevoer ineens stopt houdt ie er denk ik ook sneller mee op dan bij een carburateur op benzine.
Je hoorde immers een klikje bij het relais van de gastank? Dus misschien een storing van/naar het relais?

Je zou dat denken, maar als je op het moment dat de lampjes ontsteken ook een klik hoort bij de tank, dan denk ik toch aan het contactslot of een draadbreuk. Op de gastank zit een magneetventiel welke spanning krijgt als je contact maakt. Voor de verdamper zit een tweede magneetventiel dat ook spanning krijgt op het moment dat je contact maakt, maar die spanning wordt onderbroken als je tijdens het starten geen vonk hebt. Dat gebeurt via een relais dat wordt gestuurd via een inductiedraadje dat om je uitgaande kabel van de bobine zit gewonden.

IK vraag me wel af hoe deze auto het op benzine doet en of het probleem er dan ook nog is.

Profiel  
 
ID20Vert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-06-2004

Gepost: 09 juni 2014 10:10 AM
  [ # 13 ]

Bedankt voor het meedenken allen. Sowieso komende kilometers maar eens uitproberen op uitsluitend benzine. Gaat dat goed dan wijst e.e.a al meer naar het gascircuit begrijp ik. Mocht het toch bij het contactslot liggen, kan ik dit nog op een bepaalde manier testen? Ik heb begrepen dat goede nieuwe contactsloten zelfzaam zijn en gereviseerde nu niet altijd kwaliteit bieden. Als ik kan achterhalen of het een kabelbreukje betreft kan ik me misschien een ander contactslot besparen. Deze zit er nl nog origineel in zover ik weet. Ik heb overigens geen 123 ontsteking, maar alles gewoon origineel, contactpuntjes etc. Wel vorig jaar op Citromobile nieuwe bougieskables geregeld en erin gezet. Misschien is die kwaliteit minder? Ik weet niet of ditalles relevant is, maar misschien zorgt dat nog voor storing?

Savoir Vivre!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2014 11:22 AM
  [ # 14 ]

De bougiekabels geven vaak alleen vermogensverlies of startproblemen en dan met name bij vochtige koude start, dus dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Wat ik me wel afvraag is of al die lampjes ook branden als je de koppeling niet intrapt.
De oliedruk moet namelijk normaal blijven als je afremt op de motor, ook al heeft ie geen brandstof/ontsteking. En als de dynamo goed is moet dat lampje bij afremmen ook niet branden.
Of slaat hij juist af bij intrappen van de koppeling?
Dan daar naar losse draden zoeken. Heb je cruise control? Daar zit soms ook een schakelaartje op, maar die laat alleen gas terugnemen…
Ik probeer maar wat te verzinnen…

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 09 juni 2014 01:41 PM
  [ # 15 ]

Gek dat je acculampje en oliedruk even aangaat terwijl je motor nog steeds draait (aangedreven door de wielen) Dit zou namelijk moeten betekenen dat de dynamo ook nog gewoon draait en dat deze nog gewoon de accu laadt, en er ook nog gewoon oliedruk is. maar het brandende lampje verraadt dat dat niet het geval is. Bovenden moet de ontsteking nog gewoon via de accu spanning krijgen ook al voedt de dynamo de accu niet meer.
Bovendien heft je contactslot meerdere schakelaars van binnen en zijn de ontsteking en het laad controle system en het laadsysteem mechanisch van elkaar gescheiden.

Turend naar het schema kan ik geen logische oorzaak vinden waarbij
- de motor stopt/inhoudt terwijl hij nog wel draait vanwege beweging van de auto
- Laadlampje en oliedruk lampje brandt

Al wat ik mij kan bedenken is dat hij stilvalt wanneer je de koppeling intrapt na een tijdje te hebben gereden. Daarna start hij weer gewoon.
In dat geval kan het van alles zijn (benzinefiltertje verstopt, verkeerd afgestelde carburateur, vuile carburateur)
Wanneer je de koppeling bij rollende auto op laat komen; slaat hij dan weer gewoon aan?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook