ECU (injectie berekenaar) met kuren
hazefeets
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 28-02-2010

Gepost: 18 april 2014 08:52 PM

Het is weer zover, het mooi weer is weer daar, dan heeft de Xsaar soms geen zin om aan te slaan.
De startmotor gaat rond, maar de motor slaat niet aan.
Het gaat om een Xsara break 1.4hdi van 2004 met 100.000km.

Vanaf het moment dat de auto warm is gereden, en men even later weer wil vertrekken (als de motor nog warm is), dan slaat deze niet aan. Hierbij krijg ik een een foutmelding over diefstalbeveiliging op het LCD.
Het ligt niet aan de sleutel, want met de reservesleutel krijg ik deze foutmelding ook.

Na het uitlezen met de Lexia, terwijl de fout zich voordoet, blijkt dat de ECU vergrendelt blijft.
Ik ben hierbij de ECU gaan verwarmen met een haardroger. En ja hoor, de fout is na te bootsen.
Als de ECU warm is slaat de motor niet aan, en wordt de foutmelding van diefstalbeveiliging weergegeven. Koel ik hierna de ECU terug af met een ijscompres. Dan start de motor normaal alsof er niets is gebeurt.

Ik veronderstel dus dat warmte die de motor afgeeft, ook genoeg is om de ECU op te warmen.

Nu had ik eens prijs laten vragen om deze te laten herstellen. Dit was 330 euro excl BTW.
En een nieuwe ECU kost circa 1000 euro. Wat me toch wat veel is.

Ik wil de ECU zelf eens open doen en eens kijken als ik niets kan opmerken (slechte solderingen/componenten).

Weet iemand nog een oplossing of komt dit probleem bekend voor?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook