eco lamp
henkiehenk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-04-2008

Gepost: 18 april 2014 11:02 PM

Na veel citroenen gereden te hebben nu een c4 HDI 16 ECO
Nu ging pas geleden bij het stoppen voor een rood licht de eco lampje knipperen en de motor niet uit .
Dus nieuwsgierig geworden hoe of wat ..het instructie boekje er bij ..en ja daar stond het .o niet veel
Alleen ..in bepaalde gevallen kan het eco lampje gaan knipperen. .o geweldige info weer ..
Nu ben ik er wel achter dat het knippert bij koude moter ..tank bijna leeg .vries weer..maar meer niet
Wie weet bij wat nog meer dat de eco mode uit gaat ..
Gr Henk

citrofiel /dieselmonteur scheeps ,,
werkplaats SHM stoom Hoorn en chef trein stoom

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 april 2014 12:46 PM
  [ # 1 ]

henk de eco werkt ook niet als bv de turbo te heet is, deze zal dan gelijk zijn gemold als de motor uit gaat. en hij doet het ook niet als, de regeneratieve reiniging in gang is gezet door het motor managment, dit systeem zorgt ervoor dat het roetfilter van tijd tot tijd wordt gereinigt, (REGENEREREN) het systeem spuit dan extra brandstof in zodat het bloedheet wordt in het uitlaat systeem, en zo doende alles verbrand, maar dit systeem is alleen actief op een snelweg rit, van plm een halfuur met min 90km,p.uur.dus rijd je alleen maar korte stukken.15km en vaak in de file, dan is het nood zaak, om af en toe in het weekend even de snelweg te bezoeken, eigenlijk advizeer ik iedereen met een diesel en eco stand deze uit te zetten, als je niet meer dan 50km per rit aflegt, want je bespaart wel op je diesel brandstof, maar niet op de toekomstige reparaties. bv een nieuw roetfilter 1400euro. het is wel een heel verhaal wat niet helemaal aan je vraag beantwoord, maar heeft er wel mee van doen,  vaak rennen mensen gelijk naar de garage, die zetten dan in het systeem,de boel om zodat de motor dan wel afslaat, maar daar wordt alleen de garage wijzer van, wand de volgendekeer is er echt wat stuk. henk er zijn meer mensen die dit nu gaan lezen, en hoop dat het dan duidelijker wordt voor ze, en natuurlijk is er al het nodige over geschreven hier op het forum. zelf tank ik altijd de premium brandstoffen, kost wel wat meer maar merk zelf dat ik wat minder in de garage kom,

Profiel  
 
henkiehenk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-04-2008

Gepost: 19 april 2014 01:00 PM
  [ # 2 ]

thanks voor de info

Tja ik zelf ben monteur alleen van zware diesels en ben dan ook een echte diesel man ,,de lichste hp is 7 en de zwaarste die ik doe is 36.000 hp een motor wel te verstaan ..
Turbo,s en problemen daar mee kan ik en ja het is vaak van snelweg niet laten af koelen ,of te snel motor uit ,,in de schepen is zelfs een half uur na draaien noodzakelijk (idle stand)
Ik zelf voeg in de diesl af en toe forte toe hier hebben wij goede ervaringen mee en zeker niet schadelijk voor roetfilters of wat dan ook ,,

Ik dank je nog maals voor de info ik wilde graag weten hoe en wanneer dat uit ging en U heefd zeker toelichting er op gegeven ben weer wat wijzer bravo

Gr Henk

citrofiel /dieselmonteur scheeps ,,
werkplaats SHM stoom Hoorn en chef trein stoom

Profiel  
 
Diver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 20-11-2012

Gepost: 19 april 2014 05:54 PM
  [ # 3 ]

1400 euro voor een roetfilter?Ik betaalde voor deze van mijn C8 - 2.0 HDi 228 euro (BTW in) plus de werkuren.Heb daarjuist op de factuur gekeken.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 april 2014 06:15 PM
  [ # 4 ]

En er wordt eloyse vloeistof aan de brandstof toegevoegd.
Hierdoor kan het roetfilter regeneren..
En een stukje harder als 70 km per uur rijden is voldoende hoor…( ong 5 min, in het instr boekje spreekt men zelfs van 60km/h)
Je hoeft echt niet de snelweg op te gaan…
Maar veel stadsritten zijn. Idd funest voor verstopping van het roerfilter.

Profiel  
 
Diver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 20-11-2012

Gepost: 19 april 2014 07:20 PM
  [ # 5 ]

De snelheid speelt géén rol.
Het is het toerental dat een rol speelt.LIEFST op de snelweg eens ‘goed’ doorduwen op een eventueel te lage versnelling zodat je minimum 2500 à 3000 toeren draait dat zou ongeveer 125 à 130km/u moeten zijn in de hoogste versnelling) en dit gedurende liefst minimum 5 kilometers.
Het is door dat hoog toerental dat het roetfilter heet wordt en op een bepaalde temperatuur een sensor een lading eolyse inspuit in het filter zodat de temperatuur NOG verhoogt en alle roetdeeltje uitgeblazen worden.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 april 2014 07:25 PM
  [ # 6 ]

Lees dan maar het instruktieboekje door..
Citroen zegt zelf 5 min harder dan 60 km..
Zelf heb ik 4 1,6 diesels gehad met roetfilter (vanaf jan 2005) en de ritten hier op de rijksweg 70/80 waren voldoende..
Om de regeneratie te starten…
Maar je moet wel even kunnen doorrijden…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 april 2014 07:38 PM
  [ # 7 ]

Om alle discussies te vermijden hier een uitleg..

Hoe werkt het roetfilter

Algemeen
De HDiF modellen hebben een roetfilter dat roetdeeltjes uit het uitlaatgas opslaat. Door middel van een speciaal regeneratieproces worden deze deeltjes volledig verbrand. Dientengevolge stoten de hdi motoren voorzien van het FAP-systeem vrijwel geen roet uit. Dit regeneratieproces verloopt zeer efficiënt dankzij een brandstoftoevoeging die als katalysator werkt. De vloeistof wordt automatisch aan de brandstof toegevoegd.


Normale situatie
De motorcomputer bepaalt aan de hand van het soort gebruik van de auto (snelweg, stad, druk stadsverkeer, buitenweg) wat de uitstoot aan roetdeeltjes is.
Aan de hand hiervan berekent hij de belasting in % van het roetfilter.
Als de computer berekend heeft dat de roetbelasting van het filter 100% is is het tijd geworden om het filter schoon te branden. Dat noemen we regenereren.

Daarvoor moet:
A) de koelvloeistof warmer zijn dan 65 graden
B) de rijsnelheid hoger zijn dan 70 km/h

Als deze voorwaarden bereikt zijn gaat de computer over tot regenereren van het roetfilter. De regeneratie wordt wel voortgezet indien hij is gestart en de snelheid daalt tot onder de 70 km/h.

Na regeneratie zet de computer de roetbelasting weer op 0% en begint opnieuw met de berekening.

Wat gebeurt er tijdens regenereren
De uitlaatgastemperatuur moet omhoog tot minimaal 450 graden om het roet te kunnen verbranden. Normale roet verbrandt vanaf 550-600 graden. Eolys is een katalysator die zorgt dat de verbrandingstemperatuur van roet verlaagd wordt naar 450 graden.

De computer bereikt dit door:

A) 1 of 2 na-inspuitingen per arbeidsslag te doen (afhankelijk van de motorbelasting)
B) Omzeilen van de intercooler door een kleppensysteem in de inlaat, en uitschakeling van de egr. (temperatuur verhoging in de verbrandingskamer)
C) Verhogen van de motorbelasting door inschakelen van elektrische verbruikers zoals de achterruitverwarming, gloeibougies en soms de koelfan

De temperatuur van het uitlaatgas wordt gecontroleerd door een temperatuursensor direct na de katalysator (veiligheid). Als de temperatuur te hoog oploopt wordt de regeneratie afgebroken.

Een normale regeneratie duurt 10 minuten bij de 2.0 en 2.2 en 5 minuten voor de 1.6

Tijdens regenereren wordt het uitlaatgas zo heet dat het roet (C) volledig verbrandt tot CO2. Er is dus ook geen rookwolk zichtbaar tijdens regeneratie. Indien er wel een rookwolk te zien is wordt het roet niet volledig verbrand doordat:
A) de gewenste temperatuur niet wordt gehaald
B) of de verbrandingstemperatuur van de roet eenvoudig te hoog is doordat er geen eolys is toegevoegd.

Dit zorgt er voor dat het filter niet volledig schoon wordt tijdens regeneratie, zodat de kans op verstopping toeneemt.


Eolystoevoeging
Na iedere tankbeurt wordt automatisch een brandstoftoevoeging aan de tankinhoud toegevoegd.
Een tankbeurt wordt herkend door de module voor de brandstoftoevoeging. Dit aan de hand van het openen en sluiten van de tankdop in combinatie met een stijging van de brandstofhoeveelheid. De module berekent de hoeveelheid te injecteren vloeistof en injecteert deze in de tank.
Eolys is overigens Ceriumoxide (werkzame stof) opgelost in een koolwaterstof (iso-alkaan).

Natuurlijke regeneratie
Als tijdens het rijden de uitlaatgas temperatuur oploopt tot boven de 450 graden verbrandt het roet in het roetfilter vanzelf. Dit gebeurt bij snelheden boven de 150 km/h en bij trekken van grote aanhangers met snelheden rond de 90 km/h. De motorcomputer ziet aan de uitlaatgastemperatuur dat een natuurlijke regeneratie bezig is, en zal de roetbelasting van het filter uitrekenen en laten dalen in %. Evenredig met de tijd dat de temperatuur boven de 450 graden is geweest. Zodoende zal een door de computer gestuurde regeneratie worden uitgesteld.

Hoelang gaat een roetfilter mee
Voor het roetfilter geeft PSA afhankelijk van het model auto, type en bouwjaar een vervangingsinterval op tussen de 80 000 en 180 000 km.
Het roetfilter zelf slijt op zich niet. Het probleem zit in de brandstoftoevoeging Eolys, die niet verbrand wordt. Deze wordt in het filter opgeslagen, en vermindert langzamerhand de capaciteit. Daardoor neemt de tegendruk toe. Door een afnemende capaciteit zal het regenereren vaker moeten gebeuren op last van de verschildruksensor. Dat is het moment waarop het filter vervangen moet worden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook