1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Bram, de Nederlander met een Belg en dat op Valentijnsdag
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 20 april 2014 03:23 AM

Hallo Allen,

Al een tijd ben ik actief aan het lezen op het forum en heb besloten nu ook een draadje bij te gaan houden. Ik hoop natuurlijk wel meer te posten dat het goed gaat met de wagen i.p.v. reparaties etc.

Voor deze BX bezitte ik al geruime tijd mijn 1.6TGI progress waar ik heerlijk mee reed. Nu was ik bang dat mijn trouwe Progress (waar ik ook relatief veel reparaties aan heb gehad afgelopen jaar) weer teveel moest kosten om door de APK heen te krijgen.

Daarom heb ik veel gezocht naar andere BX-en en op een gegeven moment stond deze in het topic ‘‘BX-en Te Koop’‘.
Ik geloofde eerst niet wat ik zag, een BX met 30.000 op de teller. Lederen zetels, alles elektrisch en een 1900 carburateur. Compleet anders dan mijn ‘‘kale’’ 1600 progress dacht ik toen bij mezelf.

Alleen toen bleek de progress de keuring wel te halen. Dit bracht me tot denken of ik het wel of niet zou doen. Uiteindelijk toch gedaan, maar wel aan mezelf beloofd, deze nieuwe BX gaat alleen rijden in de zomer maanden.

Hier een aantal foto’s toen op internet:






Ik had bij de koop een nieuwe distributieriem, waterpomp en grote beurt waarin alle sappen ververs werden erbij gekocht waardoor ik alleen nog maar op banden jacht hoefde te gaan thuis.

Daarna trailer geregeld, eerst de c5 van mijn ouders geprobeerd, maar helaas die gaf problemen met verlichting, vervolgens moest ik (geen straf) met de XM van mijn vader die kant op reizen.

Aangekomen in België stond de wagen al klaar. Ze zag d’r mooi uit.




Stukje gereden, beviel goed dus de wagen op de trailer geladen en hop terug naar huis.
Dit gaf, in mijn ogen natuurlijk wel een fantastisch plaatje love1



Thuis moesten er nog wat kleine dingen aan veranderen, bijvoorbeeld moest er een nieuwe rechter spiegel op. De oude eigenaar had de vorige spiegel eraf gereden en laten vervangen door een handgeschakeld exemplaar. Dus bij garage 80, stukje verderop een nieuwe rechter spiegel weten te scoren.  Smile

Ingebouwd en daarna tja, beginnen met hetgeen waardoor je langer van een BX kan genieten.
Een anti-roest behandeling

Veel gelezen over Dinitrol behandeling, RX producten etc. Al vond ik op een Amerikaanse Oldtimer Forum een antiroest test (is volgens mij hier ook wel eens langsgekomen, alleen kon het niet terug vinden) een antiroest test met kale vlakjes. Daarop bleek het product ‘‘Brantho Korrux’’ het wonderbaarlijk goed te doen. Ik als student zijnde met bijpassende beurs moest dus wel overwegingen maken en koos dus voor het experimenteren met een nieuw goedje.
Dus na zoeken op internet website gevonden die het product ‘‘Brantho Korrux’’ levert. Dit product wordt voornamelijk in Duitsland gebruikt op jachtschepen en ook op het Citroen HY-forum had iemand dit gebruikt.
Hiervan heb ik een dubbele laag eronder gesmeerd.

Vervolgens daaroverheen als beschermlaag voor opspattende stenen nog een laag ouderwetse tectiel gesmeerd. Ondanks dat meningen wisselen over dit product leek het me geen kwaad te kunnen met de dubbele laag die eronder zit. En natuurlijk elk jaar controleren, immers de wagen rijdt toch tussen mei en maximaal eind oktober.




De dorpels en kokerbalken eerst gedaan met blanke tectiel, met compressor dr bij om het overal te krijgen. Misschien dat ik dat nog wel eens anders doe, maar dat is niet voor nu een belemmering om eerst eens te genieten i.p.v. te sleutelen.

Nog even wat sfeerplaatjes van het wagenpark van mij (en mijn ouders)

Inmiddels zijn de banden net vervangen en gaat ze aankomende vrijdag naar het RDW keuringsstation in Heerenveen om een Nederlandse Identiteitkaart te krijgen.

En daarna?
Natuurlijk heerlijk genieten van een, in mijn ogen, nieuwe BX lovecitro

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 20 april 2014 09:59 AM
  [ # 1 ]

Mooi verhaal, en leuke foto’s Bram!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 20 april 2014 10:45 AM
  [ # 2 ]

Indd erg leuke verhaal! Wat een mooie type 3 bx !

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 april 2014 10:56 AM
  [ # 3 ]

Gefeliciteerd met deze verse BX!. Wat een km stand!
Maar nog even over die antiroest, als je echt blanke Tectyl (Valvoline) hebt gebruikt biedt dit weinig bescherming is mijn ervaring.
De bruine is veel beter. En Dinitrol nog beter, maar dat is wat moeilijker te krijgen.
In ieder geval veel en lang plezier van de BX!

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 20 april 2014 01:49 PM
  [ # 4 ]

Bedankt iedereen voor de leuke reacties. Ben natuurlijk ook onwijs blij met deze BX! Voor de dorpels heb ik voornamelijk blanke tectiel van MOTIP gebruikt, hier kon ik ook met de compressor mee werken.

In de hoekjes voor de zekerheid zit valvoline, maar ja wat ik al beschreef, dit jaar in de zomermaanden houdt ze het wel vol, daarna gaat ze de stalling in en ik kijk rustig rond wat ik wil.

Er is genoeg aanbod op het gebied van anti-roest Smile

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 20 april 2014 10:07 PM
  [ # 5 ]

Mooie auto Bram Smile  . Wat je inwendig behandelplan betreft; kun je zomaar weer iets anders over de Motip en Valvoline heen blazen? Rolling Eyes

In ieder geval leuk dat we nou jouw avonturen hier ook kunnen volgen, veel hobbyplezier!

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 20 april 2014 11:15 PM
  [ # 6 ]

Dat is een probleem voor dan. Ik ga eerst lekker rijden en genieten!

Deze BX staat winters in slaapstand in de garage. De pekelbak aka de progress mag het vuile werk opknappen qua pekel etc. Dus erg veel zal ze denk ik niet te lijden krijgen in mijn bezit! Laughing

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 21 april 2014 01:13 PM
  [ # 7 ]

Oooow, dat interieur is om verliefd op te worden!
Van harte gefeliciteerd Bram!

Merk je ook dat heerlijke verschil tussen een BX met lage kilometerstand en een BX die al wat meer van de wereld heeft gezien?
Mijn vader heeft een GTI met nu 65 dkm op de klok en dat rijd toch heel anders dan mijn GTI met nu 267.000 km Smile

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 26 april 2014 01:02 AM
  [ # 8 ]

Vandaag dan heerlijk gereden naar de RDW in Heerenveen. Vreemd genoeg is dat heen en weer normaliter 70 km, toch het dubbele aantal km’s gereden… Helaas geen foto’s gemaakt, zo genoten van het rijden dat ik er ook niet bij stil heb gestaan.
Van de keurmeester complimenten gekregen over zowel de uitvoering, de km stand als de staat van de wagen cheese

En @ Citro Marty, dit rijdt als nieuw! Geen kraakjes als ik over drempels heen rijdt (gebeurd wel met de progress), motortje loopt extreem soepel en het koppelen is als nieuw. Echt subliem! love1

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 26 april 2014 10:30 AM
  [ # 9 ]

Heel herkenbaar Bram.
Het voelt allemaal veel solieder aan Smile

Kom je ook naar de meeting in Groningen 10 mei?
Ik zou je TRS wel eens in het echt willen aanschouwen!
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224536/

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 18 maart 2015 08:52 PM
  [ # 10 ]

Het is even stil geweest om de BX. Vorig jaar de stand maar naar 33.000 kilometer gebracht, omdat mijn TGi ook nog dienst deed reed ze alleen als de zon scheen. Sinds eind oktober is ze de winterslaap ingegaan. Daarnaast is de TGi afgelopen winter helaas overleden en betekent dit dat de TRS aankomend seizoen meer kilometers gaat maken dan wat ze gemiddeld per jaar gewend is geweest.
Misschien dat dit jaar er ook eens een uitstapje wordt gemaakt naar een meting ergens in het noorden van het land.

Afgelopen week maar weer eens gestart, accu overleden, dus de oude van de TGi erin gehangen. Daarna was het starten en was ze zo weer in de veren.
Sinds vandaag is ze weer in bezit van een verse APK en waarschijnlijk ontschors ik haar eind volgende week als ik tijd heb om een lekker blokje om te gaan.

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 28 april 2016 03:33 PM
  [ # 11 ]

Alweer oud draadje zie ik, ondanks dat ik misschien wat weinig post is er veel gebeurd met de BX

Allereerst heeft ze meegespeeld in de film De Grote Zwaen die op 15 mei is te zien op televisie. Erg leuke ervaring en mijn BX hield zich toen nog keurig.
Echter, daarna nog wat koelvloeistof leidingen mogen vervangen en wat hydraulische leidingen steviger vast mogen zetten.

Maar nu, vorig jaar startte de auto met een hoog toerental, maar dat kwam ook na een lange rit niet meer terug. Carburateur laten nakijken bij de garage die aangaven dat het waselement van de (Solex) carburateur kapot is. Bij navraag bij BCCP is dit al sinds 2009 niet meer leverbaar en is ze, nu op 37.000 km dus bijna ten dode opgeschreven. Ja of ik moet een verbruik van 1:5 willen blijven accepteren.

Mijn vraag is, heeft 1 van jullie nog een waselement, of heeft iemand nog een mooie kit liggen om mijn automatische choke om te bouwen naar een hand bediende choke?

Zou ik heel erg mee geholpen zijn!

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
Gepost: 28 april 2016 05:39 PM
  [ # 12 ]

Vast wel ergens te vinden, ik heb er zelf één op reserve. Die kan ik dus niet wegdoen. Je kunt de carb ombouwen of vervangen door een Weber denk ik. Ten dode opgeschreven lijkt me wat ver gaan…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 28 april 2016 05:43 PM
  [ # 13 ]

Dank voor de snelle reactie! Alleen welke Weber carburateur past er dan op en wie o wie heeft dan een goede liggen?
En de vraag wat zijn de voor- en nadelen van een Weber ten opzichte van een Solex?

Ps ik plaats binnenkort wel ff weer foto’s van de avonturen

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
WE187
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 10-09-2008

Gepost: 29 april 2016 12:55 AM
  [ # 14 ]

Is het spruitstuk ook niet anders voor de Weber met handchoke ?
In Frankrijk is dit geleverd op de “BX 15”. Was bedoeld om zuiniger te kunnen rijden, maar dat scheelt niet veel tov een “goede Solex”.
Warmte element schoonmaken en in motorolie dompelen wil nog wel eens helpen (niet uit elkaar trekken).
Check niveau koelvloeistof en of deze langs het element loopt.
Als je naar CitroMobile gaat kan ik wel 1 of 2 elementen meebrengen om te proberen. Of zoiets.

P.S. Zie nu dat het om een 1900 gaat. Moet ik ook nog een element van hebben.

Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !

Profiel  
 
bramzbx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007

- BX 1.6 TGI progress
Gepost: 29 april 2016 01:12 AM
  [ # 15 ]

Dank voor de snelle reactie! Helaas ga ik niet naar de citromobiel dit jaar. Ik weet niet in welke hoek van het land je woont maar anders kom ik eens op een ander moment binnenkort langs als je dat goed vind. Want dit klinkt hoopvoller dan het bericht van vanmiddag Smile

Ook deze gek een gebrek!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook