slecht lopen 12pktje
pimvdheijden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012

- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Gepost: 21 april 2014 04:33 PM

Beste citrofielen,

Ik ben samen met een vriend een AZ uit 56 aan het opknappen maar Motor loopt onrustig en slecht stationair. Als je het gas loslaat blijft de motor nog enige seconden in hogere toeren hangen.

Motorcode/nummer “AZ” 02621297

Carb 26 cbi

Centr. Koppeling

Carburateur gereviseerd incl. asje gasklep.

Spruitstuk gecontroleerd op lekkages, ook getest met remreiniger, geen resultaat.

Kleppen gesteld

Nieuwe bougie`s

Nieuwe bougiekabels

Nieuwe contactpunten en condensator + afgesteld

Verse benzine

Nieuwe kabelboom

Goede bobine

Nieuwe accu 6v

Wie o wie weet raad..??

citroendyane.wordpress.com/

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 21 april 2014 05:02 PM
  [ # 1 ]

Door de vertragingsdemper voor de centrifugaalkoppeling zakt het stationair niet gelijk, dat hoort dus zo.
Heb je de carburateur afgesteld zoals het hoort? Stationair iets opdraaien aan de gasklep, daarna mengselstelschroef (in de voet) zover indraaien dat ie beroerd gaat lopen en daarna ongeveer drie halve slagen uitdraaien. Vervolgens gasklepaanslagschroef weer terug tot ie mooi langzaam stationair draait (en de centrifugaal koppeling nog niet aangrijpt). Desnoods herhalen.

Profiel  
 
pimvdheijden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012

- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Gepost: 27 april 2014 09:39 PM
  [ # 2 ]

Het is opgelost.
Op advies van Harry uit Apeldoorn hebben we de onderbrekersnok een halve slag gedraaid en de ontsteking opnieuw afgesteld. Loopt als een zonnetje.

Centifugaalkoppeling grijpt nu ook lekker op tijd aan en toerental valt mooi terug als het gaspedaal losgelaten wordt.

Harry, bedankt

citroendyane.wordpress.com/

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 08 mei 2014 08:36 AM
  [ # 3 ]

Onderbrekersnok een halve slag draaien?
Kan die er op meerdere manieren op

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
pimvdheijden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012

- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Gepost: 08 mei 2014 09:19 AM
  [ # 4 ]

Als je het ontstekingshuis weghaalt zie je de ontstekingsnok met centrifugaalvervroeging.
Dat zit vast met een segering op de nokkenas. Segering los halen, alles halve slag draaien en segering er weer op.
Ontstekingshuis erop en ontsteking afstellen.

citroendyane.wordpress.com/

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 mei 2014 11:15 PM
  [ # 5 ]

Kan iemand mij uitleggen wat het nut van deze operatie is? De nok en de veren zijn helemaal symetrisch. Het enige wat ik kan bedekjen is dat je de boel weer gangbaar maakt dooe het de en monteren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
pimvdheijden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012

- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Gepost: 08 mei 2014 11:34 PM
  [ # 6 ]

Egbert,

In theorie is alles symetrisch maar je hebt het hier over een auto uit 1956.
Af fabriek zie je dat er per 2cv motortje wel tot 6 graden verschil kan zitten tussen hoogste dode punt en vonk (en ieder a-type dus anders rijdt en aanvoelt en dan zullen we het nog niet eens hebben over de verhalen van motortjes waarbij de nokkenas en krukas 1 tandje verkeerd zijn gemonteerd)
Als daar nog eens bij komt dat het veerstaal na miljoenen keren ronddraaien wat gaan vervormen is het niet zo gek dat het moeilijk wordt om alles goed af te stellen zodat hij lekker loopt.
Ik het het zelfs ook nooit gedacht maar het werkt dus echt.

citroendyane.wordpress.com/

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook