Laadstroomlampje gaat aan bij Berlingo 1.6 16V 2003 km stand 280.000
careljan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-12-2006

Gepost: 21 april 2014 11:28 PM

Vandaag ging ik op weg naar mijn werk, sinds vorige week is dat zo’n 100 km enkele reis. De Berlingo krijgt dus wat meer kilometers dan anders te verstouwen.
Nu ging vanmorgen, na zo’n 20 km, opeens mijn laadstroomlampje branden. Ik heb direct alle stroomverbruikers uitgezet (Airco, ventilator, verlichting) en ben doorgereden naar een punt waar ik veilig de wegenwacht kon uitnodigen. Even voor de uitgekozen afrit begon het airbag lampje te branden, de accuspanning daalde dus waarschijnlijk. Bovenaan de afrit viel de motor uit, ik kon nog net uitrijden naar een niet zo gevaarlijk plekje in de berm.

Toen probeerde ik de motor te starten. De snelheidsmeter liep op naar 90 km/u, er klikte van alles, de startmotor gaf geen sjoege. Na deze poging stond wel de datum en tijd op de display op 01/01/01 00:00.

De wegenwacht kwam, en zette eerst zijn startkabels maar eens op de accu. Na een paar minuten vroeg hij me te starten, en zowaar de motor sloeg aan, en het laadstroomlampje ging uit. De wegenwachter zag ook een keurige laadspanning van 14.0V op zijn display. De auto een tijdje laten draaien, intussen spoot hij wat kruipolie op de plek waar de dynamo zit. Daarna stelde hij voor om naar het WW-steunpunt in Rhoon te rijden. Dat was zo’n 15km verder. Zo gezegd, zo gedaan, en geen probleem meer gehad.

Daar aangekomen waren er 2 mogelijkheden. 1) zelf proberen thuis te komen, naar mijn eigen garage, of 2) daar een nieuwe dynamo (plusminus 400 euro) laten inbouwen. Ik heb voor optie 1 gekozen, en ben naar mijn garage gereden. Opnieuw geen problemen, 30 km afgelegd.

Bij de garage (die op 2e paasdag open was voor de verkoop) een leenauto meegekregen, en daarmee verder probleemloos op mijn werk en weer thuis gekomen.

Wat kan er nu voor zorgen dat dat lampje aangaat, en dat het na opladen van de accu en weer starten weer uit blijft? Ik kan er zo niet van op aan dat de auto het blijft doen. Maar voor mijn gevoel is ettelijke honderden euros investeren in het vervangen van een misschien toch niet defecte dynamo ook een dure gok.

Bij voorbaat dank voor het lezen en meedenken!

Karel Engel

C1 2014

Profiel  
 
careljan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-12-2006

Gepost: 24 april 2014 12:04 AM
  [ # 1 ]

Het was dus toch de dynamo. Bij stationair toerental was het voltage aan de lage kant, bij hogere toerental ging de spanning met pieken en dalen op en neer.

Nu is de dynamo vervangen, maar zit er een of andere piep in de multiriem. Geen gieren van een slippende riem, maar een repeterend piepje. Wat kan daarvan de oorzaak zijn?

Groet, karel

C1 2014

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook