1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Zwalkend weggedrag ID Break
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 04:13 PM

Onze ID Break vertoont nu al een klein jaar een zwalkend weggedrag. We hebben al verschillende zaken uitgeprobeerd waarvan sommige het zwalken wel verminderd hebben, maar het is nog steeds niet als vanouds. Graag zouden we suggesties horen van medeforummers. Een klein stukje voorgeschiedenis:

Nadat vorig jaar de halve voorbruggen zijn vervangen heeft de ID een maand lang ouderwets strak gereden. Echter enkele fuseekogels kregen speling en dit werd hoorbaar op grindpaden en andere oneffenheden. Hierop is besloten deze te vervangen. Uiteindelijk zijn zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant de kogels vervangen en vanaf dat moment heeft de ID een vreemd rijgedrag. Bij uitveren (Bijv. drempel of golvende weg) wil de auto linksaf. Teruggeweest bij de DS-garage waar de kogels vervangen zijn, en na wat uitproberen met andere bollen ed. bleek dat de lassen van de voorbrug gescheurd waren. Opzich niet geheel onbekend bij een ID/DS, maar wel frappant dat dit zich niet uitte voordat de kogels vervangen waren. De lassen zijn hersteld (alleen aan de binnenzijde van de motorruimte, dus met de halve voorbruggen nog op de auto), maar wel met de motor eruit. Dus de lassen zijn helemaal rondom netjes gelast (op dezelfde wijze als bij onze Berline, die wel strak rijdt). Nu dachten we het wel gevonden te hebben en gingen vol goede moed proefrijden na deze operatie. Echter, de ID bleek nog steeds te zwalken, althans linksaf te willen bij een veeractie (met name uitveren) Momenteel zijn de bollen nog vervangen (rondom), maar ook dit heeft geen invloed gehad op het rijgedrag.

Zelf begin ik nu te denken aan;
1. Lassen aan de buitenzijde coque misschien te ver gescheurd, wat zou betekenen dat voorbruggen eraf moeten en daar gelast moet worden?
2. Sporing niet juist, aangezien de auto alleen naar links wil, en dit effect minder is/ haast weg is wanneer je bij bijv. het opgaan van een drempel licht naar rechts stuurt. Dan wil de auto zich namelijk niet naar links toe zetten.

Iemand suggesties/tips etc?

Dank

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 april 2014 04:17 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een kromme onderste draagarm aan één van de kanten. Vrij makkelijk te controleren. Meet de afstand van het hart van het fuseekogelgat tot een ander vast punt. (bv de kriksteun voor) en vergelijk de gemeten afstanden.

Ik heb met één van mijn ds’en het zelfde voorgehad. bij het meten bleek dat één draagarm een cm te ver naar achteren stond. Draagarm vervangen, auto als nieuw. Daarna maakte ik het nog twee keer mee bij een auto van een klant…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 04:20 PM
  [ # 2 ]

@ Waterman,

Dank voor de snelle reactie en zeker een goed punt om te controleren (zeker gezien het feit dat het nogal eenvoudig te checken is). Echter, de nieuwe voorbruggen hebben een maand goed gefunctioneerd, en pas nadat de kogels vervangen zijn is het probleem erin gekomen (misschien toevalligheid). Maar wat zou dan de oorzaak van die kromme draagarm kunnen verklaren? Er is geen stoeprand of iets dergelijks geraakt.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2014 04:33 PM
  [ # 3 ]

ik zou ook zeker de sporing controleren. (egbert methode). Wat voor banden liggen erop?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 april 2014 04:34 PM
  [ # 4 ]

Dat is inderdaad raar. Is het niet zo dat de bussen van de ophanging ook aan de andere kant gescheurd zijn?
Toch, eerst even de draagarm meten hoor, je weet maar nooit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2014 04:34 PM
  [ # 5 ]

Ow en check of er speling in de hulpstuurhuizen zit, en de stuur stang kogels…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 04:38 PM
  [ # 6 ]

Bogaard en waterman, dank voor de reactie.

Er liggen 185XVS banden op. Zelfde als voor de vervanging van de draagarmen en later de kogels.

Over de opmerking van het hulpstuurhuis/ stuurkogels. Ik vind het frappant te merken dat wanneer ik net voor een veeractie (bijv. vlug genomen glooiende drempel) een beetje naar rechts stuur (ietsjes maar) de auto zich niet naar links wil zetten.

Nadat de fuseekogels bij de Berline waren vervangen hebben we ook een soortgelijk weggedrag gehad, maar dat is weggegaan na een tijdje.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 04:39 PM
  [ # 7 ]

Bogaard en waterman, dank voor de reactie.

Er liggen 185XVS banden op. Zelfde als voor de vervanging van de draagarmen en later de kogels.

Over de opmerking van het hulpstuurhuis/ stuurkogels. Ik vind het frappant te merken dat wanneer ik net voor een veeractie (bijv. vlug genomen glooiende drempel) een beetje naar rechts stuur (ietsjes maar) de auto zich niet naar links wil zetten.

Nadat de fuseekogels bij de Berline waren vervangen hebben we ook een soortgelijk weggedrag gehad, maar dat is weggegaan na een tijdje. Bij de Break zitten de nieuwe kogels er nu zo’n 3500km in, dan moet dat zich toch wel ‘gezet’ hebben.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 april 2014 04:44 PM
  [ # 8 ]

Wat voor kogels zitten er in? nieuwe, naar origineel model (met stelringen) of de moderne chinese namaak kogel naar modern ontwerp? Nu ik er zo over denk zou het kunnen zijn dat de kogels veel te strak zijn…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 04:48 PM
  [ # 9 ]

@ Waterman,

Nieuwe originele kogels

Gewoon op vlakke weg trekt de auto niet naar links, het is puur bij het veren (met name uitveren, maar dat lijkt me logisch omdat dan de voorkant wat lichter wordt en dan bijv. strakke kogels makkelijker invloed uitoefenen op de koers van de wagen)

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 april 2014 04:49 PM
  [ # 10 ]

Dan kan het zijn dat ze te strak staan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 05:01 PM
  [ # 11 ]

Waterman,

Wordt jouw vermoeden van te strak zittende kogels versterkt door onderstaande?

Gewoon op vlakke weg trekt de auto niet naar links, het is puur bij het veren (met name uitveren, maar dat lijkt me logisch omdat dan de voorkant wat lichter wordt en dan bijv. strakke kogels makkelijker invloed uitoefenen op de koers van de wagen)

Er is ons wel verteld dat in het begin het weggedrag wat apart kan zijn, maar na 3500km moet dat toch wel verdwenen zijn?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2014 05:06 PM
  [ # 12 ]

Als de auto uitveert, trekt de stuur stang de wielnaaf ietsje in uitspoor. Als er nu een stuurkogel speling heeft aan de rechterkant zodat ie alleen de linker in uitspoor trekt?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 april 2014 05:11 PM
  [ # 13 ]
charlesdegaulle21 schreef:

Er is ons wel verteld dat in het begin het weggedrag wat apart kan zijn, maar na 3500km moet dat toch wel verdwenen zijn?

Ik heb 10 jaar dagelijks in een ds-garage gewerkt en nooit een klant hoeven te verkondigen dat het weggedrag vreemd kon zijn. Als je de kogels afstelt zoals zou moeten, dus vooral niet te strak, zou de auto vanaf de eerste km goed moeten rijden.

Juist bij in en uitveren is het het belangrijk dat de kogels hun werk goed doen omdat het wiel anders in een “verkeerde” positie zou kunnen blijven staan nadat de in- en uitveer beweging klaar is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2014 05:17 PM
  [ # 14 ]

Te strakke fuseekogels merk je toch alleen bij sturen? Niet of nauwelijks bij inveren volgens mij..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 05:18 PM
  [ # 15 ]

@ Waterman,

Misschien een overbodige opmerking, maar het is niet zo dat de auto naar links blijft trekken nadat de veeractie voorbij is. Tijdens het veren wilt de wagen naar links en wanneer het veren voorbij is wordt het weer rustig. Het is lastig het gevoel/beweging van de wagen in woorden te brengen. Maar bij het (uit)veren beweegt de auto niet alleen verticaal, maar komt er een horizontale beweging naar links bij.

Beetje apart uitgelegd; het is alsof de wagen een letter ‘n’ maakt. Een veeractie begint onderaan het rechterpootje van de ‘n’. De auto veert uit… beweegt naar links en landt een beetje naar links weer. Waarbij je uitkomt onderaan het linkerpootje van de ‘n’. Jaja cryptisch;)

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook