C5 PHII 2.0 HDI automaat stilvallen
rikkemja
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 24-01-2010

Gepost: 01 mei 2014 01:51 PM

Mijn C5 PHII 2.0 HDI automaat(6) van 2006 schokt en valt stil, telkens als er een andere chauffeur mee rijdt. We rijden met drie met de auto (zeer rustige chauffeur, vlotte chauffeur en chauffeur die enkel plankgas kent). Telkens als er iemand anders mee rijdt, begint de auto na enkele kilometers te schokken en valt stil. Na een tijdje is het probleem over en kan er verder probleemloos mee gereden worden.

Hetzelfde doet zich voor als de batterij lange ontkoppeld is geweest.

Het moet te maken hebben met de computer die de automaat stuurt. De garage vindt echter geen foutcodes.


Heeft er iemand ervaring met dit probleem. Wat kan de oplossing zijn ?

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 01 mei 2014 03:20 PM
  [ # 1 ]

Misschien een erg grote deur intrappende: als de auto niet meer schokt wanneer een en dezelfde chauffeur meerdere ritten achter elkaar maakt, dan ligt het dus niet aan de mechaniek maar inderdaad aan de aansturing ervan, de computer.

En ondanks de absentie van foutcodes zit er dan maar 1 ding op: vervangen. Natuurlijk kun je even kijken of je een gebruikt exemplaar kunt vinden en anders het volle pond betalen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 mei 2014 09:12 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zo’n C5 gehad: Ik denk niet dat de computer die de automaat stuurt het probleem is, want die regelt alleen de motor tijdens schakelmomenten voor een soepeler schakelen, als de versnelling weer ingeschakeld is is de motor “zelfstandig”. Die automaat leert ook niet iedere keer in als je start, hij houdt wel rekening met een rustige of ruige rijstijl.
Wat wel een probleem kan zijn is de EGR regeling, want die is redelijk gevoelig, en als daar iets mis gaat slaat de motor af, vooral tijdens het schakelen, want dan is de regeling nogal complex. Daar zijn in het begin wat modificaties aan geweest. Ik zou die zaak maar eens laten nakijken of open halen en schoonmaken, want vuiligheid erin zie je niet in een lexia, en met een “gewone” foutcodelezer vindt je niets. Als de automaat foutcodes heeft dan zie je die wel in een lexia, maar niet direct op OBD dacht ik zo. Bij een handbak “voel” je dit aankomen en houdt je het gas erop, maar dat kan niet bij een automaat.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook