Mijn Dsuper5 (de dansende dame uit een andere draad) is nu een dikke twee weken op de weg. Rijdt als een speer, schakelen, remmen, veren, alles zonder bijgeluiden en lekker soepel. Eigenlijk ben ik erg tevreden en verwacht veel goeie kilometers met deze auto.
Toch is er een probleem: Het starten op LPG. Gedurende de winter/voorjaar dat ik in mn garage aan de auto werkte ging het starten prima, ook bij koud weer. Nu echter, sinds een paar weken, is dat voorbij. Bij koude motor moet ik op benzine starten. dan direct naar lpg en dan loopt de motor ook meteen heel zuiver en goed op lpg. Zolang de motor warm of lauw is - en dat duurt wel 5 a 6 uur- kan ik gewoon weer starten op lpg. ‘s Ochtends echter lukt dat niet.
De auto heeft 123 ontsteking met blauwe bobine, nieuwe bougies, kabels en alle vloeistoffen/filters zijn nieuw. De verdamper is een GMS verdamper van 9 a 10 jaar oud. In januari heb ik de verdamper gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Ik vond het niet nodig om het membraan te vervangen. En daarna startte de auto netjes op lpg.
Ik heb de wikkeling van de chokespoel gemeten en die is goed. De “gasslang” van de verdamper naar het mengstuk losgeschroefd en met het contact aan voel je/ hoor je en ruik je een zekere hoeveelheid uitgeblazen gas, totdat het veiligheidsrelais dit afsluit. Ik heb dit vergeleken met mn CX en daar gebeurt hetzelfde.
Wie heeft een idee of een tip om dit probleem(pje) op te lossen?
groeten
Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aangezien ze warm wel goed start verwacht ik een te arm mengsel. Probeer eens contact aan tot veiligheids relais afsluit, dan contact uit en weer aan, weer waachten tot veiligheids relais afsluit en daarna starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, Ik denk ook een te arm startmengsel. Maar de “contactsleuteltruc” die jij voorstelt, heb ik ook al gedaan. Ook dan geen enkele reactie, geen plofje, niets.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En als je dat 3 of 4 keer doet?
Mischien is het toch te rijk. Start eens met schakelaar in middenstand? en dan op LPG als ie aanslaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je bedoelt starten op benzine dan in de middenstand de benzine opmaken en dan naar lpg. Dat doet ie feilloos en loopt direct mooi rond.
Overigens gebeurt er ook niets als je 4 of 5 maal de contactsleutel hebt gedraaid.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee wegzetten op lpg en dan koud proberen te starten en dan in de middenstand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die begrijp ik niet helemaal…
In de middenstand komt er toch helemaal geen brandstof bij?
Tenminste, met de installatie die ik ooit eens heb gehad was dat zo.
Je kon de schakelaar ook indrukken om een extra puff gas toe te dienen. Zit die mogelijkheid er bij jou niet op?
OK
Probeer ik morgenochtend
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:Die begrijp ik niet helemaal…
In de middenstand komt er toch helemaal geen brandstof bij?
Tenminste, met de installatie die ik ooit eens heb gehad was dat zo.
Je kon de schakelaar ook indrukken om een extra puff gas toe te dienen. Zit die mogelijkheid er bij jou niet op?
Klopt. Als hij te rijk staat zal hij in de midden stand uiteindelijk aanslaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik kom nu dichter bij het probleem, denk ik.
Zojuist nog even gereden met de auto. Stond op benzine, startte direct en perfect, rijden, overschakelen naar lpg, prima lopen. Toen als test koppeling intrappelen en gas los en onmiddellijk viel de motor uit. Koppeling op en doorrijden. Nog een aantal keren herhaald en iedere keer viel de motor direct uit. na een kilometer of 6 was dat nog steeds zo. En dat is niet normaal, want altijd liep de motor vrijwel direct na aanslaan al stationair, wel langzaam natuurlijk met 5 a 600 toeren. Enfin, even op benzine en direct terug naar lpg en weg was het probleem. Mooi stationair lopen.
Ik herinner me nu dat dit vanmorgen ook zo was, maar heb daar geen acht op geslagen. Toch een probleem met de verdamper? Het ding is dik tien jaar oud…..
De auto staat nu op lpg en morgenochtend start ik dus in de middenstand enz. en rijd dan naar Citromobile.
Wordt morgen vervolgd.
gr Rinus
Rinus
Vanmorgen de auto gestart- middenstand - geen reactie- toen schakelaar naar rechts op lpg- geen reactie - toen starten op benzine - aanslaan -overzetten op lpg - rijden - als een zonnetje. Vandaag 260 km gereden, feilloos en goed. Het verbruik gemeten, ik kom uit op ongeveer 1 op 8 op lpg bij een snelheid van 110 a 115 op de snelweg.
Zowel het veiligheidsrelais als de chokeklep tikken bij contact aan. Je hoort/ruikt/voelt het gas gedurende enkele seconden uit de slang stromen, maar er gebeurt niets.
Het bijzondere is dat deze situatie een week of twee geleden plotseling is ontstaan.
Toch maar een gasman bezoeken komende week?
gr rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of mijn gereviseerde GMS verdamper erin? 5 tientjes…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Daar heb ik wel oren naar.
Hoe organiseren we dat?
Rinus
Vanmiddag een verse gereviseerde GMS verdamper geplaatst. Althans dat was de bedoeling, want bij het overzetten van de choke-as, of hoe heet zo’n ding - bleek het een heel ander systeem te zijn dan de oude.
In mijn oude verdamper zat een korte pen met veer en daarover valt de lange pen (of bus) waarop de spoel zit. Volkomen andere maatvoering. Wat er in de revisieverdamper moet komen is mij niet duidelijk.
En dus mn oude verdamper maar weer teruggeplaatst. Waarbij het probleem vrolijk voortgaat: niet starten op lpg, als ie eenmaal loopt dan heel mooi en pas na kilometers rijden is er ook een stationair mengsel.
Rinus
Niet starten en pas na kilometers rijden blijft ‘ie stationair lopen. Is het dan niet juist de choke die het probleem is?
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, de choke gebruik je alleen om hem te starten. Werkt dus niet zoals een choke bij benzine.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.