Nieuw interieur: lampje zij-airbag aan en defecte motor in voorstoel
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 04 mei 2014 12:48 PM

Momenteel ben ik in mijn XM TCT uit 1999 een zwart lederen interieur aan het inbouwen. Dat interieur komt ook uit een type 2, V6 Exclusive, dus ook elektrisch verstelbaar. Er zaten al elektrisch verstelbare stoelen in dus ik dacht, plug-and-play! Bij de bijrijdersstoel was dat het geval, in 15 min zat de stoel erin.

Gisteren de bestuurdersstoel erin gezet en nu heb ik 2 problemen:

1) Het dashbord lampje van de zij-airbag brand… hoe los ik dit op?
Is dit een defect in de zij-airbag? Kan dit een ander type zijn dan van mijn oude stoel en niet matchen met de ECU? Wat wordt er getest om te controleren of de zij-airbag nog werkt?

2) De motor om de stoel naar voor en naar achter te doen werkt niet… kan ik de motor uit mijn oude voorstoel schroeven en overzetten? Iemand ervaringen?

Bij voorbaat dank!!

Afbeelding Bijlagen
image.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 mei 2014 02:09 PM
  [ # 1 ]

Bij mijn weten is er slechts één airbaglampje. Zeer waarschijnlijk ergens een stekkertje los, kijk eerst bij de gordelspanners van de voorstoelen, die zitten ook in het airbagcircuit.
Ik heb een complete set voorstoelen met verseten alcantara, maar de mechanieken en de airbagspanners zijn goed.
Als iets niet werkt niet meteen aan motortjes denken, maar in eerste instantie aan stekkers en knopjes. Echt berucht bij Citroen, shitkwaliteit. Grondig schoonkrabben en in de vaseline.
Een Lexia kan je vertellen wat er mis is met de Airbags.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 05 mei 2014 10:54 PM
  [ # 2 ]

Mijn XM heeft 2 lampjes waarvan 1 hoofd airbag lampje linksonder de toerenteller en 1 zij-airbag lampje zoals op de bijlage in mijn eerste post.
Een probleem met de gordelspanners wordt weergegeven door het hoofd-airbag lampje.

Wanneer ik mijn oude stoel terug monteer gaat het airbag lampje weer uit. Bij de nieuwe stoel gaat het lampje weer aan. Ik meet ongeveer 0.8 ohm aan de connector op de stoel bij zowel mijn oude als nieuwe stoel. Deze impendatie is niet constant, springt wat op en neer, dus ik denk dat het meer dan een passief elektrisch circuit is.

Is de zij-airbag check ook te faken met een weerstandje of iets dergelijks? Wat houdt de check eigenlijk in, test op gesloten circuit? Ik ga de stoel-kabelboom van mijn oude stoel overzetten op mijn nieuwe stoel, kijken of dat het probleem verhelpt.

Profiel  
 
dr.emiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009

- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Gepost: 06 mei 2014 12:35 AM
  [ # 3 ]

Zonder stekker, wordt de airbag kortgesloten door 2 gouden veertjes die in de connector zitten, dit om te voorkomen dat de airbag wordt aangesproken.
Je kunt een airbag eigenlijk alleen goed testen met een speciale tester. Je kunt eventueel de airbag vervangen door een weerstand van 0ngv. 1,5 ohm, de computer ziet de weerstand dan als een werkende airbag. Het beste kun je de stekker controleren en evt. inspuiten met contactspray.

Yep, it’s me.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 mei 2014 09:34 AM
  [ # 4 ]

Wat JanSr zegt is juist. We hebben in het XM-clubmagazijn al een aantal knopjes van stoelbediening verkocht omdat die krengen snel kapot gaan. Even het schakelaartje van de andere stoel erin zetten en je weet het.

Profiel  
 
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 06 mei 2014 12:11 PM
  [ # 5 ]

Wat de stoelbediening betreft, schakelaar was inderdaad kapot. Met nieuwe schakelaar kwam er wel +12/-12 volt op de motor maar nog steeds geen beweging. Heb nu een nieuwe motor met rails en ga deze in mijn nieuwe stoel bouwen. De defecte motor heeft een probleem met de sleepcontacten, meet oneindige weestand over motor en dat zou niet mogen. Sleepcontact is kapot, er loopt dus geen stroom door de spoelen. Kan zo’n motor gereviseerd worden?

Wat de airbag betreft, wordt het circuit kortgesloten door veertjes in de connector onder op de stoel?
Ik ga waarschijnlijk mijn kabelboom van mijn oude stoel overzetten op de nieuwe leren stoel. Mijn oude stoel had namelijk geen zij-airbag problemen. Als het omzetten van de kabelboom het probleem niet oplost wordt het de weerstand van 1.5 Ohm.

Profiel  
 
dr.emiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009

- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Gepost: 06 mei 2014 03:38 PM
  [ # 6 ]

Ja in de connector van de airbag zitten kortsluitcontacten die de airbag ontsteker kortsluiten, en er zo voor zorgen dat statische en andere vreemde spanningen, niet voor detonatie kunnen zorgen. Dat is vaak ook het probleem als de connector niet goed op de airbag zit worden die contactje niet voldoende bediend en hou je sluiting in het circuit.

Yep, it’s me.

Profiel  
 
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 11 mei 2014 12:47 AM
  [ # 7 ]

Heb vandaag de elektromotor met rails in de stoel vervangen, lastige klus maar werkt nu perfect op mijn leren zetel!

Heb ook de volledige kabelboom vervangen, inclusief airbag-kabel (halverwege aan elkaar gesoldeerd). De kabelboom komt uit mijn oude stoel waarbij alles perfect werkte, ook de airbag. Toch gaat met de nieuwe kabelboom en connectors nog steeds het zij-airbag storingslampje aan. Heeft iemand een idee om de zij-airbag toch weer werkend te krijgen? Of is een 1.5 Ohm weerstandje de enige oplossing?

Profiel  
 
Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 21 mei 2014 11:22 AM
  [ # 8 ]

Is de zij-airbag over te zetten uit mijn oude stoel?
En zijn er nog alternatieven voor het 1.5 Ohm weerstandje?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 mei 2014 11:49 AM
  [ # 9 ]

Hoewel ik in Service.citroen.com maar één onderdeelnummer zie voor de airbag control unit zou je uitwisseling kunnen proberen.
Het ding zit onder de armsteun tussen de voorstoelen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook