Roetfilter: vervangen, reinigen of laten zitten?
Wim Vriend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-07-2012

Gepost: 08 mei 2014 11:18 AM

Geachte Citroën-kenners,

Onze C4 moet voor een beurt en APK naar de garage en nu belden ze mij (een dag van tevoren pas…), met de melding dat het roetfilter aan vervanging toe is, omdat de kilometerteller 160.000 km heeft aangetikt.

Dit grapje moet EUR 600,- gaan kosten (waarbij ik niet zeker weet, of de arbeid er al in zit).

Nu weet ik niet zeker, wat de geschiedenis van het roetfilter is (het zou kunnen, dat ie al eens is vervangen) en zit ik met de volgende vragen:

- Wat is een normale prijs voor vervanging van het roetfilter op mijn C4?;
- Is het misschien mogelijk (c.q. goedkoper) om het roetfilter te laten reinigen?
- Kan ik niet gewoon wachten, tot de motor melding geeft van een verzadigd filter?

Alvast bedankt.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDIF 16V LIGNE BUSINESS AUTOMAAT 7-PERSOONS

Profiel  
 
Wim Vriend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-07-2012

Gepost: 12 mei 2014 11:17 AM
  [ # 1 ]

Niemand?

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDIF 16V LIGNE BUSINESS AUTOMAAT 7-PERSOONS

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 mei 2014 02:14 PM
  [ # 2 ]

Je kunt zeker nog wel een aantal kilometer rijden, ( 10.000 of zo) zo’n roetfilter is niet meteen dicht, maar je krijgt wel problemen op den duur, van daar die vervanging bij 160.000 km. Is hoogst waarschijnlijk niet eerder gebeurt, tenzij je een rekening er van hebt.
Misschien zullen ze toch de eolys vloeistof moeten aanvullen, als er geen meer in zit. ( Er wordt “vloeistof” bij de diesel gemengd om de rotefilter te laten werken, en de roetfilter wordt dan om de zoveel tijd extra verwamrd om de roetdeeltjes te verbranden en af te voeren, na 160.000 zit de FAP vol met residue dat niet meer weg wil) .
600 euro voor de FAP heb ik al vaker gehoord, daar komt nog een uurtje of 1-2 loon bij.
Je ze kunt ze schoonmaken ( kijk eens op youtube “nettoyage FAP” ). Vuil karweitje, en daarna moet je de BSI/Computer nog resetten ( met de Lexia).
Ik zou zeker niet doorrijden tot het niet meer werkt, op een bepaald moment krijg je allerlei motor problemen en dat wil je niet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 12 mei 2014 02:25 PM
  [ # 3 ]

Of die van de 1,6 schoon gemaakt kan worden weet ik niet zeker..
Enige wat je kan laten doen is via de lexia een geforceerde regeneratie starten..

Indien er nog niks aan gedaan is in het verleden..zal je eloyse vloeistof ook op zijn..
En meestal wordt er een ruil fap geplaatst.

Profiel  
 
Wim Vriend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-07-2012

Gepost: 13 mei 2014 08:25 AM
  [ # 4 ]

OK, bedankt voor de reacties. Ik was al bang dat we (weer) aan duur onderhoud zouden vastzitten. Dat valt ons wel tegen hoor: elk jaar kost de APK + beurt gewoon €1000,- (steeds om een andere reden).

Maar goed: we willen nog een paar jaar rijden in de C4 (want als ie rijdt, dan bevalt het prima). Het moet dus toch gebeuren en dan kan het net zo goed meteen (meer dan 5 jaar redden we toch niet meer…).

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDIF 16V LIGNE BUSINESS AUTOMAAT 7-PERSOONS

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 13 mei 2014 12:45 PM
  [ # 5 ]

Hoeveel???

Wat een geld zeg…
Dat is echt veel

Profiel  
 
Wim Vriend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 23-07-2012

Gepost: 14 mei 2014 01:03 PM
  [ # 6 ]

Ja: het is elke keer wat anders Sad

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDIF 16V LIGNE BUSINESS AUTOMAAT 7-PERSOONS

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook