1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Versnellingsbak vervangen
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 13 mei 2014 07:57 AM

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me daarom even voorstellen.
Ben in het bezit van een Fiat 242 met 2.2 diesel en 4 versnellingsbak. Woonachtig in de omgeving van Nijmegen.
Mijn vraag is de volgende; Weet iemand uit ervaring of de versnellingsbak alleen maar te vervangen is door demontage van de complete motor of kan hij er ook langs de onderzijde uit.
Ik ben nl in het bezit gekomen van een 5-bak, maar ben nog niet in de gelegenheid gekomen om goed onder de wagen te kijken.
Ik zie nl wel een dwarsbalk van het chassis zitten ter hoogte van de bak.
Ik vraag dit ivm de in te schatten tijd en gereedschap en ruimte die ik nodig heb.

Alvast een ieder bedankt voor het meedenken.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 13 mei 2014 01:05 PM
  [ # 1 ]

Hallo,

de versnellingsbak kan er alleen door eerst de motor er voor weg te halen of door de motor en bak als één geheel uit de bus te halen.
Er zijn meerdere topics op dit forum die hier over uitleg geven met foto’s van de operatie.

Naast het gebruikelijke gereedschap is een pompwagen o.i.d. handig. Of je moet de ruimte hebben om de bus, na het opkrikken en afsteunen van motor en bak, naar achteren weg te duwen. Motor en bak moeten horizontaal naar voren uit de bus worden gehaald.

als je meer wil weten…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 13 mei 2014 02:39 PM
  [ # 2 ]

Hallo Diesel Rinus,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik had al zo’n vermoeden. En meer info is natuurlijk altijd welkom, maar heb op dit moment geen specifieke vragen. Niet anders dan zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij de demontage.
Heb ook al veel vanuit het forum vernomen en daar zag ik nergens dat het inderdaad zonder motor demontage beschreven werd. Dus vandaar mijn vraag.
Weet je overigens of er nog gemakkelijk aan koppelingsplaat en drukgroep te komen is? En of ik problemen tegen kan komen bij het ombouwen van 4 naar 5-bak?
Reden van zoeken naar een vervangende bak was een gierend lager(?) in de 4e versnelling, daarbij stuitte ik op deze 5-bak.

Meer info met betrekking tot mijn Fiat 242 camper heb ik verder nog niet.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 10 juni 2014 05:39 PM
  [ # 3 ]

ik neem aan dat je genoeg info over de bakwissel hebt gevonden? Ook lengte verschil in prise as?

o.a.: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223024/

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 11 juni 2014 07:46 AM
  [ # 4 ]

Hallo Rinus,

Ik heb inderdaad de nodige info gevonden. Ook het feit dat ik de prise-as over moet zetten ivm lengte verschil. Dat is dus blijkbaar ook zo bij een 2.2 diesel motor en een vijfbak.
Overigens moet ik de assen nog demonteren. Moet hiervoor nog een trekker voor maken.
Ik zal binnenkort wat foto’s uploaden.
En zoals je merkt kan ik het rustig aan doen, want de camper hoeft pas eind juli te rijden en daarbij eist mijn werk de nodige tijd op op dit moment.

Bedankt voor het medeleven

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 juni 2014 11:53 AM
  [ # 5 ]

m.b.t. de prise as: eerst even de lengte controleren, als de 5bak van een benzine versie van de bus afkomstig is heeft deze al de juiste lengte!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 13 juni 2014 11:15 PM
  [ # 6 ]

Hé, wat leuk, een 242 in het Nijmeegse. Benieuwd of we elkaar deze zomer nog eens tegen komen met de busjes. Smile

Profiel  
 
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 18 juni 2014 10:07 PM
  [ # 7 ]

Je weet nooit! Maar op dit moment rijdt de camper voor geen meter. Motor en bak van elkaar gescheiden.
DE “nieuwe” vijfbak ligt klaar, maar heeft nog een te lange prise as. En dat van plop en eruit is me nog niet gelukt. Want jemig wat zit die as vast achter die veerring.
Ik zal wat foto’s plaatsen van mijn verrichtingen. Maar vooralsnog lijkt het er op dat ik de hele boel moet demonteren. Dus als iemand nog een goede truc weet, houd ik van harte aanbevolen. En met al het voetbal schiet het werk ook niet lekker op!

Afbeelding Bijlagen
20140613_130825.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 18 juni 2014 10:09 PM
  [ # 8 ]

Ook nog proberen om de lekkende krukas keerring te vervangen

Afbeelding Bijlagen
20140613_130836.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 18 juni 2014 10:10 PM
  [ # 9 ]

De benodigde prise-as er eindelijk uit!!

Afbeelding Bijlagen
20140614_155139.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 juni 2014 10:15 PM
  [ # 10 ]

very good

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 19 juni 2014 02:37 PM
  [ # 11 ]

m.b.t. krukas keerring, ik neem aan dat je het over de keerring aan de voorzijde van het blok hebt?
Achter het vliegwiel zit geen keerring bij de 2,2liter motoren. Daar zit een soort spatscherm om de krukas is er een soort schroefdraad aangebracht om eventueel lekkende de olie iets terug te dweilen.

Dus niet koppeling en vliegwiel demonteren: dat leidt tot teleurstelling!

Pas op de 2,5l diesel is daar een krukaskeerring toegepast.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 20 juni 2014 10:42 AM
  [ # 12 ]

Bedankt voor deze info. Ik had natuurlijk koppeling en vliegwiel eraf om er achter te komen dat daar niets meer te halen viel.
Weten we dat ook weer. En wordt dus boel schoonmaken en weer terug monteren.
Blijft voor mij alleen het probleem nog dat ik de te lange prise-as er niet zomaar uitgetrokken krijg. En wordt het vermoedelijk kompleet demonteren. Het is niet anders.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2014 12:20 PM
  [ # 13 ]

De prise as: Die zit in de primaire as van de versnellingsbak zit, met de veer erachter:
- As tegen de veer indrukken, daarna schoonmaken, ingedrukt houden en met een kleine schroevendraaier ( 1,5 - 2 mm) de borgring er uit wippen.
De borgring heeft een “gap” van 3-4 mm, moet lukken. Als je hem er wilt uit trekken moet je de borgring “afschuiven”, dat kost heel veel kracht….en was nooit zo bedoeld. Demonteren helpt je daar niet bij.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 20 juni 2014 01:24 PM
  [ # 14 ]

Let op bij het na deze klus terug monteren van de reductiekasten: de bevestigingsbouten ervan moeten met borgvloeistof gemonteerd worden!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
LM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-2014

Gepost: 20 juni 2014 09:40 PM
  [ # 15 ]

Bedankt voor de info. Morgen begint de montage. Nu met de kortere prises. En ik zal locktite gebruikenbij de bouten van de reductiekasten.
Kan ik de papierenpakking van de reductiekasten ook probleemloos vervangen door vloeibare?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook