1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Startproblemen en lekkage benzine onder carburateur
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 17 mei 2014 08:10 PM

Ineens had de dame problemen met starten.
Er druppelde ook ergens benzine ergens in de buurt van de carburateur.
Bougies gecheckt, zag er niet nat uit.

Carburateur uitelkaar gehaald, zag er mooi schoon uit. De vlotternaald zat wel klem. Niet zo vreemd want de afstanden in en uit waren extreem groot. Goed, boel afgesteld volgens WPH, motor startte eerst niet maar bij een tweede poging bromde ze weer als vanouds.
Toch vertrouwde ik het niet, een benzine lekkage moet je wel serieus nemen.
Ok, weer de motor laten draaien zonder te starten, zo kwam de lekkage aan het licht. En jawel, weer wat benzine gedruppel.

Ik heb ondertussen overal gekeken waar de benzine nu vandaan kan komen en vooral waarom.
Het lijkt er op dat het ergens onder de carburateur vandaan komt, ik kan alleen niet zien waar. Onder de carburateur zit dacht ik de inlaat voor KVS (slang van de waterpomp) en er zou een inlaat spruitstuk van de carburateur moeten zitten.

Mijn vragen zijn:
Waar kan die benzine vandaan komen? De carburateur lijkt lekvrij. Is het misschien overloop van benzine via de venturi?
Wat zit er nou onder de carburateur waar het kan lekken?
Hoe kan ik het oplossen? Als de motor loopt zie ik niets lekken. Alleen het idee dat er benzine lekt als de motor niet aanslaat geeft me geen goed gevoel, oftewel ik wil niet met een brandende auto langs de weg komen te staan.
Moet er binnenkort weer mee weg, dus ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 mei 2014 08:18 PM
  [ # 1 ]

Lekt hij niet bij de accelleratiepomp? En zorg dat je met een klassieke auto altijd een goede blusser bij je hebt. Een moderne auto kun je makkelijk vervangen, een klassieker is in principe onvervangbaar.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 mei 2014 08:28 PM
  [ # 2 ]

Als het vlotter niveau niet goed is loopt de Carburateur over ,en kan het lekken onderaan je inlaat spruitstuk,hier zit een buisje in gedraaid
En normaal zit daar een slangetje aan wie de overtollige benzine naar beneden afvoerd.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 17 mei 2014 08:32 PM
  [ # 3 ]

Ik ben op het forum wel de een aantal keren de acceleratiepomp tegen gekomen, maar weet niet waar die zit of hoe die er uit ziet.
Zit deze onder de carburateur? Hoe zit deze eruit?

De lekkage lijkt vooral als ik wil starten, maar de motor slaat niet aan. Wat ook een probleem is is dat het starten nu dus ook aanmerkelijk moeilijker gaat.
Ik heb net nog even gecheckt. De benzine komt helemaal onder vandaan bij een schroef. De carburateur zie ik niet lekken.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 17 mei 2014 08:43 PM
  [ # 4 ]

Als het vlotter niveau niet goed is loopt de Carburateur over ,en kan het lekken onderaan je inlaat spruitstuk,hier zit een buisje in gedraaid
En normaal zit daar een slangetje aan wie de overtollige benzine naar beneden afvoerd.

Bedankt SvM. Ik heb net met een spiegeltje gekeken en heb het buisje gevonden. Hier lekt het dus uit. Omdat er geen slangetje op zit, zag ik deze over het hoofd.

Ok, dan moet ik nog weten waarom mijn carburateur overloopt. Heb net alles volgens WPH afgesteld, zou goed moeten zijn. alles ziet er mooi en schoon uit. Wat kan het probleem nog zijn?

Als de motor eenmaal loopt (gaat nogal moeilijk) dan lijkt het probleem er niet meer. Ik zie geen lekkerij en de motor loopt goed.
Mijn vraag is of het dan ook geen probleem meer is en ik er wel mee kan rijden?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 mei 2014 08:50 PM
  [ # 5 ]

Vlotternaald ok?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 17 mei 2014 09:26 PM
  [ # 6 ]

Vlotternaald ziet er goed uit. Je ziet wel waar deze het gat afsluit, maar mijn inschatting is dat deze geen problemen geeft. Voel ook geen onrgelmatigheid op de naald.

Wat vreemd is, is dat het probleem zich ineens voordeed. IN iedergeval het slecht starten, hiervoor wat het altijd starten en lopen. Er was hiervoor wel een periode dat ik het probleem had dat de motor slecht startte na een paar dagen stilstand. Daardoor zat ik ook aan de vlotter / naald te denken maar ook aan de benzinepomp. De pomp gecontroleerd, maar een komt een goed stoot benzine uit. Is alleen geen constante straal, maar met tussenpozen. Neem aan dat het zo hoort.

Ik ga toch maar eerst de carburateur weer uit elkaar halen en kijken of de afstelling misschien weer verlopen is. Verder zou ik het niet weten. Misschien nog tips om langs te lopen? Benzinepomp misschien?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 mei 2014 09:47 PM
  [ # 7 ]

Even denken: boven in de carbu zit de sproeier voor de acceleratiepomp. Die spoeier zit tussen de eerste en tweede venturi en houdt het spuitmondje tevens vast. Boven in die sproeier hoort een propje (van lood). Zit dat er nog wel in?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 mei 2014 09:52 PM
  [ # 8 ]

Wees voorzichtig met verstellen als je de oorzaak van het probleem niet weet.
Het kan ook nog de ontsteking zijn.
Zoals gezegd krijg je elke keer een straaltje benzine als je het gaspedaal intrapt.
Dat loopt er aan de onderkant weer uit heb je al gezien.
Dit kan dus volkomen normaal zijn.
Vlotter kan natuurlijk best de oorzaak zijn, dan is het mengsel veel te rijk en wil ie ook niet goed starten.
Maar als ie dan loopt moet ie wel flink roet uitblazen.
Heb je niemand in de buurt met een beetje verstand van carburateurs?
Ik zou dus zelf in ieder geval eerst de ontsteking nakijken.
Draait de motor wel vlot rond bij het starten?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 mei 2014 10:15 PM
  [ # 9 ]

Ik zeg,hij verzuipt gewoon,want als hij loopt loopt hij goed,
Hij krijgt gewoon bij het starten veels te veel benIne.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 30 mei 2014 12:28 PM
  [ # 10 ]

Acceleratiesproeier gecontroleerd en voor zover ik begrijp zit de prop (van lood) er in.

Ondertussen een revisiesetje gehaald en geplaatst. Lekken lijkt nu over.
Bij het demonteren viel me op dat de oude pakking, aan de buitenkant van de venturi, nat is (dus niet aan de kant van de vlotter).

Ik heb de boel wel in elkaar gezet, maar vraag me af of dit kwaad kan. Waar zou dat mee te maken kunnen hebben? Lekke pakking?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 26 juni 2014 12:38 AM
  [ # 11 ]

Ik lijk precies hetzelfde probleem te hebben. Carburateur loopt flink over aan de motorzijde. Dus niet bij de originele overloop met slang. Gebeurt ook alleen als hij niet op benzine gelijk wil starten, op LPG loopt ie gelijk maar op benzine niet. Hij verzuipt dat is voor 100 procent duidelijk geworden want ook na het rijden op benzine met warme motor start ie daarna slecht en stinkt naar benzine. Rondom de motorzijde van de voet is alles op het inlaatspuitstuk zeiknat.

Ik heb een bonte verzameling van verschillende types in de loop der jaren ingebouwd maar wat ik weet betreft het een vol automaat Weber die er al in zat toen ik de dame ooit aankocht.

Mocht iemand een goede Weber voor een 2100 van de hand wil doen dan houdt ik mij aanbevolen en dan reviseer ik de huidige gewoon op mijn gemakkie.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 juni 2014 12:06 PM
  [ # 12 ]

Klinkt gewoon als een niet goed afsluitende vlotternaald. Dat is een vrij makkelijk klusje, kun je meteen je vlotterniveauhoogte afstellen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2014 12:17 PM
  [ # 13 ]

Als je op lpg rijdt is de vlotterkamer leeg. Dan kan de vlotter lek schuren met verzuipen als gevolg.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 27 juni 2014 12:21 PM
  [ # 14 ]

Ja precies ik rijdt al zo lang op LPG rond dat dat best eens versleten zou kunnen zijn. Na wat onderzoek bleek ook de gas stang bij de twee veren iets te blijven hangen als de motor warm is.

Het is denk ik tijd en dan ben ik heel eerlijk dat ik sinds 1996 nog nooit ook maar iets aan de carburateur schoon heb gemaakt(op de LPG vernevelaar bovenop na dan) dat ik dit exemplaar inruil voor een exemplaar die ook in de wagen hoort te zitten opdat ik wel ook de intentie in toekomst heb om de originele DX2 terug te plaatsen.

Bedankt voor jullie tips, en gelukkig heb ik via Repelsteeltje al een andere kunnen vinden.

De verenfabriek op de Vleutenseweg in Utrecht heeft passende zachte veren voor de gas stang liggen. Die waren nieuw ooit te leveren maar dat is kennelijk op.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 17 december 2018 09:35 PM
  [ # 15 ]

Tot mijn schrik zag ik vandaag ook benzine lekken!
Het drupt onder het spruitstuk. Moeilijk te zien waar vandaan.

Ik las hierboven over een overloop-slangetje. Nu kwam ik deze foto tegen (van citroen-andre website):

Moet dat slangetje op dat kleine buisje boven de 2 op de sticker?

Ik heb overigens een half-automaat (dx motor + weber), dus er zit nogal wat om de carburateur.

 

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook