FAP filter berlingo 1.6hdi verwijderen?
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 19 mei 2014 02:41 PM

hey,

ik heb een nieuwe berlingo met 14000 km en bij optrekken krijg ik ‘risisco tot verstopping fap’ op het scherm.
Omdat ik weet dat deze filters tot niks dienen, buiten vermogen remmen en meer brandstof verbruiken zou ik deze filter willen verwijderen. deze verstopt toch vroeg of laat, als het al niet zover is. heeft er iemand hier ervaring mee, en zoja hoe je de filter uit de computer kan verwijderen?

mvg,

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 mei 2014 07:51 PM
  [ # 1 ]

Als je een nieuwe Berlingo hebt met 14.000 km dan denk ik zo dat je nog garantie hebt, dus zou ik een Citroen dealer raadplegen. Bij 14.000 km kan een FAP nog niet door “veroudering” dicht zitten, dan is er veel meer aan de hand: Als die FAP echt al dicht zit werkt je motor besturing “van geen meter"d.w.z. de regeneratie vindt niet plaats of iets dergelijks, of je EGR is stuk etc.
Ik zou bij een zo nieuwe HDI die FAP mooi laten zitten, want het motor management wil die FAP zien:  je hebt bijvoorbeeld ook een lambda sonde op een Diesel motor tegenwoordig, met een katalysator in de FAP en een EGR systeem (uitlaat gas recirculatie). Natuurlijk kan het allemaal zonder. 
Daarnaast: Geen FAP als er standaard een op zit is: Afkeur voor de APK of Technische Controle, en dat zien ze echt simpel bij een roettest.
Nog afgezien van het feit dat je roetuitstoot zonder FAP komt te liggen op een niveau van een oude 1.9TD, wat je uit milieu oogpunt natuurlijk niet kunt maken vindt ik.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook