1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Koen’s BX 14 Deauville “Het Kasteel” - eerste auto
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 02 juni 2014 01:51 AM

Ik heb me net even voorgesteld in het gastenboek en wilde hier eigenlijk even mijn BXje voor komen stellen. Wellicht dat hier nog een vorige eigenaar is, of iemand deze BX kent.
Na een jaar werkeloos thuis te hebben gezeten (zie voorstel-draadje) heb ik besloten dat ik het beste een auto kon aanschaffen, om sneller werk te kunnen krijgen en mijn sociaal leven in stand te kunnen houden. Het moest, gezien mijn inkomsten, dus wel een goed te betalen auto zijn, zowel in de aanschaf als met het rijden. Nu heeft mijn vriendin een Ford Ka, waardoor ik er vrij snel achter was dat een dergelijke kleine auto niet zo geschikt is voor mij. Na elk kort ritje moet ik al m’n ruggenwervels weer op hun plek moet duwen en heb ik last van m’n knieën door de korte, stugge zittingen. Dit als passagier, let wel, want de bestuurdersstoel kan niet ver genoeg naar achteren om mij fatsoenlijk achter het stuur te laten kruipen.
Ik heb wat proef gereden nog in andere auto’s, zoals een Clio en een Peugeot 106 - geen groot succes -, maar toen herinnerde ik mij die prachtige auto die mijn oom tijdens mijn jeugd had - een Citroën BX. Als klein kind vond ik het prachtig als die auto gestart werd en dan als een ruimteschip uit The Thunderbirds langzaam omhoog kwam. Ook het rijcomfort kon ik me nog erg goed heugen. Wat zoekwerk leverde op dat de handgeschakelde BX met een 1.4 benzinemotor relatief weinig verbruikt, en in dezelfde gewichtsklasse valt als een Ford Ka of Renault Clio voor de belasting - maar wél ruimte biedt en vaak een trekhaak heeft. Bovendien viel de verzekering ook goed uit - zelfs als ik gewoon via Independer zelf de auto zou verzekeren ben ik inclusief wegenbelasting per maand iets minder dan €50 kwijt.
Ik ben aan het zoeken gegaan om binnen mijn budget dan ook een BX te vinden, en na vandaag een proefrit te hebben gemaakt heb ik dan ook besloten om die BX te kopen. Een mooie, witte BX 14 Deauville met iets meer dan 2 ton op de teller. Als alles meezit ga ik ‘m aanstaande zaterdag ophalen, dan volgen uiteraard foto’s en het nummerbord. Wink

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 juni 2014 10:07 AM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 02 juni 2014 10:23 AM
  [ # 2 ]

Van harte met de BX!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 02 juni 2014 12:56 PM
  [ # 3 ]

Mooi wit is niet lelijk Smile
Veel plezier ermee.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 02 juni 2014 03:03 PM
  [ # 4 ]

De koop is in principe rond, ik hoef ‘m alleen zaterdag op te gaan halen in Den Haag. Heeft iemand nog een tip qua verzekering? Wat ik tot nu toe kon vinden was via Independer een WA verzekering afsluiten bij Avero Achmea voor €24,21 per maand. Let wel, ik ben 26 met 0 schadevrije jaren (eerste auto). Helaas heb ik geen idee van de taxatiewaarde van de auto, zou dat het waard zijn voor een BX 14 uit ‘93 met iets meer dan 2 ton op de teller?

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 juni 2014 03:40 PM
  [ # 5 ]

Informeer eens via www.nagdirect.nl. Ben ik al jaren klant en dat bevalt me best. taxatiewaarde is voor een WA verzekering nergens voor nodig.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 02 juni 2014 04:13 PM
  [ # 6 ]

Wat hilko zegt, deze auto kan je dan als youngtimer verzekeren wat enorm scheelt met een normale WA verzekering. En die taxatie is pas nodig als je beslist om de auto allrisk te verzekeren.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 02 juni 2014 04:57 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de tips. Ik heb even op de NAG website rondgekeken en gebeld. Ik kan de auto in principe zo als youngtimer verzekeren, maar ik heb alleen voordeel ten opzichte van Avero Achmea als ik ‘m niet voor onbeperkt rijden verzeker. 15.000km per jaar en minder zit allemaal onder de €15 per maand, maar onbeperkt is €2 duurder dan Avero én ik bouw geen schadevrije jaren op. Even puzzeltje dus - op dit moment heb ik geen werk, maar dankzij deze BX kan ik eindelijk wél gaan solliciteren en werken op afstand. Zodra ik werk heb verzeker ik ‘m sowieso als “gewone” auto omdat ik dan schadevrije jaren opbouw, maar voor nu dus even zien of ik 15.000km per jaar zou rijden of niet. Wat zijn de gevolgen bij eventuele overschrijding van het maximale aantal km per jaar?

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 juni 2014 05:08 PM
  [ # 8 ]

Die zijn er niet direct. Verzekeraars vragen ten eerste al geen kilometerstand bij afsluiten, ten tweede “middelen” ze jaarkilometrages. Als je het ene jaar 12500 km rijdt en het jaar erop 17500 dan is er niets aan de hand.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 juni 2014 10:52 PM
  [ # 9 ]

Gefeliciteerd, leuke eerste auto!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 03 juni 2014 01:33 AM
  [ # 10 ]
Hilko16TZI schreef:

Die zijn er niet direct. Verzekeraars vragen ten eerste al geen kilometerstand bij afsluiten, ten tweede “middelen” ze jaarkilometrages. Als je het ene jaar 12500 km rijdt en het jaar erop 17500 dan is er niets aan de hand.

Ik denk dat ik tussen de 7.500 en 10.000 zal rijden, het gaat in eerste instantie om sollicitaties (ze zien me al aankomen in m’n BX, haha) en naar familie, vrienden en m’n vriendin. Zal allemaal wel veranderen als ik werk heb, maar dan is m’n inkomen er ook wel meteen naar om ‘m normaal te verzekeren. Ik wilde alleen niet het risico op een boete of geen dekking lopen als de kilometerstanden niet overeen komen of iets dergelijks. Bedankt voor de hulp, de keuze is nu snel gemaakt: dat wordt een NAG youngtimer verzekering tot 10.000km. Scheelt toch weer zo’n €130 op jaarbasis, kan ik lekker van tanken.

Gezien het feit dat de koop praktisch rond is, en ik stiekem toch wel héél erg uitkijk naar m’n auto, bijgevoegd een foto van de advertentie op AutoScout24.

Afbeelding Bijlagen
0251272389001.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 03 juni 2014 09:17 AM
  [ # 11 ]

Nette Deauville hoor! Er zitten Cannes wieldoppen op, persoonlijk vind ik de Deauville velgen (mits in nette staat) wat mooier staan.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 08 juni 2014 10:48 AM
  [ # 12 ]

Het is zo ver: ik heb mijn Deauville opgehaald - en ik heb nu al mijn eerste Citroën probleem.
Vanuit Den Haag meteen naar m’n vriendin gereden in Gelderland. Een vlekkeloze rit waarbij ik alle snelheden van de BX eens goed heb kunnen uitproberen (een tikje schokkerig bij 30, maar ik denk dat dat kan liggen aan het feit dat ik het eerste half uur 30 heb gereden en de auto dus niet goed kon opwarmen). De vering was fantastisch, maar na het uitstappen bleef de voorkant wel erg lang hoog. Toen ik vorige week naar de auto ging kijken werkte de hoogteregeling perfect, ik heb meerdere malen de auto van hoog naar laag en omgekeerd gezet, met 4 inzittenden, zonder problemen. Na het uitzetten daalde de auto nu echter aan de achterkant wel met een uurtje, maar de voorkant bleef maar hoog. Ik vertrouwde het niet helemaal, dus ik startte de auto, reed ‘m een klein stukje naar achter (achterkant kwam netjes weer omhoog). Toen probeerde ik de auto op de hoogste stand te zetten: de achterkant kwam netjes op, de voorkant bleef op het originele niveau. Er kwam een sissend en tikkend geluid onder de motorkap vandaan. In mijn domme naïviteit heb ik daarna de auto op het laagste niveau gezet, om de druk op het hele systeem gelijk te krijgen. De voorkant kwam toen wel omlaag, net zoals de achterkant. Echter, nu komt de voorkant niet meer omhoog - de achterkant reageert perfect op de hydrauliek, maar de voorkant ligt op de grond als een dode meerval. Er zit geen lek onder de auto of wat dan ook, en de remmen werken ook gewoon. Heeft iemand enig idee wat er mis is met mijn BXje? Ik wilde graag foto’s maken om hier te posten, maar met z’n neus op de grond gaat dat feest niet door. Bovendien zijn pas dinsdag weer de garage’s open, terwijl ik eigenlijk met dit weer lekker wilde rondrijden…

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 08 juni 2014 11:06 AM
  [ # 13 ]

Dat de auto bij stilstand achter eerder inzakt dan voor is normaal. Daar hoef je je niet druk over te maken.
Wacht je wel lang genoeg om de auto voor weer omhoog te laten komen? Het kan wel even duren als je de laagste stand hebt gebruikt.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 juni 2014 11:06 AM
  [ # 14 ]

Dat sissend tikkend geluid kan ik niet helemaal plaatsen.
Vaak tikken wel, dat zou de drukregelaar kunnen zijn bij een slechte voorraadbol.
De voorpoten kunnen stroever worden na verloop van tijd en zelfs helemaal vast gaan zitten.
Een paar druppels olie bovenin de veercilinder kunnen wel helpen.
Nog een ander scenario: het membraan van de voorraadbol is net kapot gegaan, dit zou het sissen kunnen verklaren. Als er schuim in je voorraadvat zit is dat een aanwijzing. Na een dag is dat misschien wel weg trouwens.
Lucht (in dit geval stikstof) in het systeem i.c.m. de stroeve voorpoten zou de hoogteregeling in de war kunnen sturen.
Wat je nog kan proberen is spelen met de hendel van de hoogteregeling (helemaal hoog naar rijhoogte en dat een paar keer), misschien komt ie dan wel omhoog.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 08 juni 2014 11:06 AM
  [ # 15 ]

Dat de auto bij stilstand achter eerder inzakt dan voor is normaal. Daar hoef je je niet druk over te maken.
Wacht je wel lang genoeg om de auto voor weer omhoog te laten komen? Het kan wel even duren als je de laagste stand hebt gebruikt.

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook