Kortsluiting richtingaanwijzers
philipke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006

- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Gepost: 02 juni 2014 07:59 PM

Rij nu een jaartje met men AX rond, betreft een 1.1 van 1994.
Super tevreden van, reeds 35000 km gereden afgelopen jaar.

Gisteren vielen plots mijn richtingaanwijzers uit…

Wat ik tot nu toe gecontroleerd/gevonden heb:

- zekering springt alleen bij het aanzetten van de rechter kant
- bijgevolg ook als ik de alarmlichten aanzet…
- relais vervangen (werkend exemplaar vorige ax)
- stuurhendel vervangen (werkend exemplaar vorige ax)
- alarmlichtschakelaar vervangen (werkend exemplaar vorige ax)
- zekering springt ook nog als ik beide lampen eruit haal
- zekering springt ook nog als ik stukje kabelboom van rechtse achterlichtblok uit trek

Heeft er iemand een idee of ik kan uitmeten aan de lampfitting voor/achter om te weten te komen of het misschien
ligt aan een stuk kabelboom? Ik denk persoonlijk van niet. Ik gok dat het ergens onder het dashboard een voedingskabel van de
rechtse kant massa maakt…

Een schema zou super handig zijn! Very Happy

Alvast bedankt!

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 02 juni 2014 11:09 PM
  [ # 1 ]

Voor de alarmlichten loopt de voeding via een andere zekering dan de knipperlichten, maar links en rechts wel door dezelfde. Er zijn dus twee zekeringen: 1 voor de alarmlichten en 1 voor de knipperlichten. Als deze allebei doorbranden als je respectievelijk de alarmlichten of knipperlicht aanzet, lijkt me dus het meest logisch dat het in de kabelboom van de rechter knipperlicht zit. Voor de voorzijde loopt de kabelboom onder het dashboard via een ronde connector naar links naar buiten achter het linker voorspatbord. Van daar uit naar voren richting linker knipperlicht. Dan voor de auto langs naar rechts waar hij achter het rechter spatbord uitkomt en daar naar de twee knippers aan de rechter voorkant gaat.

Hoe de kabelboom naar de achterzijde gaat weet ik niet precies, maar ik weet wel dat alles wat in de rechterachter-unit zit, via de linker achter-unit loopt. Er loopt dus een kabelboom van links naar rechts. Op de linker unit zitten dus ook twee connectoren.

Misschien kom je iets verder met deze info. Succes!

Profiel  
 
philipke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006

- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Gepost: 15 juni 2014 04:32 PM
  [ # 2 ]

Hartelijk dank voor de reactie!

Na het uitbouwen van men dash kon ik pas écht beginnen meten.
De lampjes in het dash staan namelijk parallel over de knipperlichten zelf, dus kon ik niets uitmeten aan de
lampfitting. Na wat zoekwerk en onder het dash te liggen, was ik erachter dat het moest zitten in de
kabelboom naar achteren toe.

En ja hoor; er was een draadje dat wat door geschuurd was, en zo massa maakte!

Opgelost dus, mag dicht! Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook