opladen van het hybride accusysteem
benoord
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-2014

Gepost: 08 juni 2014 03:10 PM

volgens het instructie boekje geeft 8 streepjes een volledig geladen accu aan en kan daarmee in ev mode ongeveer 5km gereden worden.in mijn ds5 (10/2012) wordt de accu echter nooit helemaal opgeladen en blijven er altijd drie streepjes over .wat is jullie ervaring en is er een verklaring voor? of moet ik terug naar de dealer? ik heb de wagen net een week dus en alles is nog nieuw voor me.de wagen rijdt trouwens verder super .
groet dick

dick
ds5 hybrid4 airdream business 10/2012

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 09 juni 2014 11:32 AM
  [ # 1 ]

Paar opmerkingen:
Alhoewel ik een uiterst beheerste autorijder ben is het me nog nooit gelukt op een volle accu 5 KM ZEV te rijden, 3 km in een 30-50 km zone zou kunnen, mits je niet te abrupt gas geeft;
Opladen is afhankelijk van veel omstandigheden. Zo laadt de accu minder goed bij wanneer je b.v. de AC aan hebt staan (ik heb die meestal uit, behalve bij de temperaturen van de laatste dagen…);
Wat goed werkt is op 80 km wegen de auto helemaal uit laten rollen op weg naar een stoplicht en daarna snel wegrijden. Dan verbruikt de auto minder elektra dan dat ‘ie verzamelt tijdens het afremmen;
Ene DS5 is de andere niet: mijn vorige Hybrid kwam veel sneller aan de maximale lading van de accu dan mijn huidige, dit terwijl mijn rijstijl niet aangepast is.

Anyway: het op- en ontladen van de hybride accu is van vele factoren afhankelijk. Het heeft weinig zin om je rijstijl op het maximaal bijladen van de accu af te stemmen, voor je het weet ben je een gevaar op de weg…. Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
benoord
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-2014

Gepost: 09 juni 2014 04:26 PM
  [ # 2 ]

N.. T.. mijn enige andere citroen is een 2cv geweest! ik behoor zeker ook tot de categorie beheerste rijders! laatste hybride een honda 180000km mee gereden. bedankt voor het antwoord maakt het duidelijker. Ik zag op een 80km weg zonder remenergie te gebruiken de ds5 tot ongeveer 3 streepjes opladen. als ik je goed begrijp krijg je de restlading ,de laatste drie streepjes,uitsluitend van remenergie? het is geen kwestie dat er iets mis is met het accupakket?

groet dick

dick
ds5 hybrid4 airdream business 10/2012

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 09 juni 2014 09:23 PM
  [ # 3 ]

Weet niet of je de laatste streepjes enkel van remenergie krijgt hoor. Het bij- en ontladen is een complex geheel, het zal je simpelweg niet vaak lukken bij normaal rijgedrag de accu helemaal op te laden.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 10 juni 2014 09:20 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de DS nu ruim een jaar en het aantal keren dat de accu helemaal vol was is op de vingers van 1 hand te tellen.
5 km electrisch heb ik ook nog niet gehaald. Altijd is er wel een reden voor het kaboutertje om de motor te starten.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
benoord
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-2014

Gepost: 18 oktober 2014 12:36 AM
  [ # 5 ]

Misschien is de volgende ervaring een verklaring waarom normaal gesproken de accu maar tot 5/6 streepjes oplaad. Met het in de bergen rijden bij lange afdalingen,merkte ik dat als de accu op 8 streepjes komt de remeigenschappen opeens behoorlijk veranderen omdat de remenergie niet wordt opgeslagen . Opeens moet je duidelijk meer remkracht gebruiken. Normaal rijdend wil je natuurlijk geen wisselende rijeigenschappen hebben. Is dat ook jullie ervaring? Het goede nieuws is dat de accu dus goed blijkt zolang 5 tot 6 streepjes gehaald wordt.

dick
ds5 hybrid4 airdream business 10/2012

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook