G Special 1979
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 11 juni 2014 11:38 AM

Heb na een aantal CX’n nu een heel nette en goed rijdende GS gevonden. Ongeveer eenzelfde waar ik heel lang geleden ooit als beginnend automobilist mee ben begonnen.
Omdat GS’n niet heel veel te koop worden aangeboden had ik als alternatief de GSA van Bram gekocht om deze weer in rijdende staat te brengen. Heb daar ook een start meegemaakt, maar toen kwam deze GS voorbij!!

Heb al wel een vraag: in het deurvak vond ik een flacon met “loodvervanger” ,neem aan dat de vorige eigenaar dit aan de loodvrije brandstof toevoegde. Is dit noodzakelijk of kan de motor gewoon op euro 95 lopen

Afbeelding Bijlagen
gs special li voor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 11 juni 2014 12:20 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd! Gisternmidden kwam ik je volgens mij tegen op de A28 nabij Harderwijk.

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201074/P930/

Prachtige GS!

 

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 11 juni 2014 12:41 PM
  [ # 2 ]

Een GS motor kan prima tegen ongelode 95. Soms moet je wel nog even wat friemelen met de timing om pingelen te voorkomen (iets later zetten). Dat laatste heeft met lood niks te maken trouwens, dus daarbij helpt die vervanger ook niet.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 11 juni 2014 04:15 PM
  [ # 3 ]

@ Bart ja dat klopt gistermiddag de auto van Meppel naar Oosterhout gehaald, had ook wel zelfstandig rijdend gekunt denk ik. Maar het is nogal een hele rit en voor de zekerheid maar achterop de ambulance gezet.

@ Midfriesland, mooi dat er gewoon loodvrij in kan, tankte ik overigens ook altijd in mijn CX’en. Heeft dat pingelen dan meer met het octaan gehalte te maken?

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 juni 2014 04:46 PM
  [ # 4 ]

Ja, dat klopt. Een laag octaangehalte kan pingelen veroorzaken. Het goed op tijd zetten van de ontsteking is de eerste stap. Als dat niet helpt kan het later zetten ( 2 tot 4 graden zijn meestal wel genoeg) helpen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 12 juni 2014 12:49 PM
  [ # 5 ]

Octaangetal! heeft inderdaad te maken met de klopvastheid van benzine, een te laag octaangetal kan pingelen veroorzaken. De onsteking iets verlaten kan dit inderdaad prima oplossen.

Gelood of ongelood heeft hier zoals gezegt niet zo veel mee te maken. Dat flesje kun je gerust op maken, echter zijn er genoeg GS(A) en 2CV rijders die aangeven altijd op ongelode benzine te rijden. De motoren zijn er niet voor gemaakt, echter blijken ze wel bijzonder goed bestand tegen loodvrije benzine.

De klepzittingen zijn kennelijk van een bijzonder harde kwaliteit waardoor ze het prima uithouden.

Een meer actueel probleem is de toevoeging van Ethanol aan de benzine:
http://www.clubfransemotoren.nl/index.php/begin/15-nieuwtjes/60-advies-over-benzine

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 12 juni 2014 03:37 PM
  [ # 6 ]

Lpg is het antwoord!  Smile
Bij Gulf is de Challenger peut 100RON, dus zeg maar een soort duitse V-Power.

Gr. Wim.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juni 2014 03:43 PM
  [ # 7 ]

LPG is een alternatief voor de veelrijder maar zeer zeker géén verbetering!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 13 juni 2014 12:02 AM
  [ # 8 ]

Ik bedoelde natuurlijk wat betreft t octaangetal.

Gr. Wim.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook