Zoek zo veel mogelijk info over interne werking Lucas inspuitpomp BX Turbodiesel
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 juni 2014 12:00 PM

Na dagen zoeken op internet ben ik benieuwd of iemand die informatie heeft of iemand kent met die info.

Na enige maanden leven in ontkenning wegens rare geluiden is 3 weken geleden mijn Lucas overleden.

Inspuiting bleef opeens op veel te laat staan, met als gevolg onverbrande diesel uit de uitlaat en een “woffend” geluid in plaats van “knakend”

Ik had twee Lucas pompen op voorraad dus geen probleem dacht ik.

Bij inspectie van de defecte bleek toen dat van de centrifugaalregelaar 2 segmenten verdwenen zijn, een derde van de kogeltjes uit het centrale lager is foetsie en de cam-ring die het inspuitmoment regelt was vast komen te zitten. Het is wonderlijk dat het ding zo lang heeft gewerkt, ik dacht een hele tijd dat de herrie kwam van mijn dynamo.

Dus ik pak de andere twee pompen. Blijken ze allebei vast te zitten. Wist ik veel dat je die dingen met diesel gevuld moet laten en afdoppen. Ik kreeg de tip om ze met diesel te vullen en voorzichtig los te wrikken.

Toen heb ik een testbank gebouwd om de troep er uit te spoelen. teiltje met diesel, filter er tussen en ronddraaien maar met de boormachine. Pomp 1 gaf goeie opbrengst maar begon vast te lopen bij hogere toerentallen. Pomp 2 gaf te weinig opbrengst. Na demontage van pomp 1 blijkt de rotor roest te hebben.

Was het helemaal zat en heb van het huis van pomp 1 en het hogedrukgedeelte van de oorspronkelijke pomp een werkende gemaakt. Het start en rijdt, alleen is de opbrengst te laag, vermogen is ver onder de maat. Dit is een kwestie van afstellen, met name de inbusbout op de rotor, waarvan ik me kan herinneren dat ik er per ongeluk aan gedraaid heb. Sommige afstellingen zijn om niet aan te komen, het roteren van de cam-ring is bijvoorbeeld hydraulisch geregeld en rommelen daarmee zou een verkeerde curve opleveren.

Blijkt dus dat zo’n Lucas helemaal niet zo eng is als veel mensen denken. Ik kon zelfs de verstuivers laten zitten, het meeste metaalgruis is gewoon via het deksel terug naar de tank gepompt - de constructie is zo dat verse diesel vanaf de opvoerpomp eerst wordt verdeeld over het hogedrukgedeelte, dan pas de rest van het huis. Vanaf het huis is het voor zichtbare vervuiling bijna onmogelijk om terug te keren in het hogedrukgedeelte, mits de opvoerpomp gelijkmatig aanlevert (lucht is gevaarlijk). De constructie zelf is “relatief simpel”, alleen heel precies gebouwd en in elkaar gezet.

Timing maak ik me niet zo druk over, heb de pompen laten zitten op hun montagebeugels zonder te verdraaien.

Geld heb ik niet, tijd wel. Dus als iemand mij kan helpen aan extra documentatie/kennis zou ik heel blij zijn. Het gaat om de Lucas CAV/Rotodiesel DPCR 844 Type 058 en/of 060, Iets wat in de buurt komt ben ik ook blij mee.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 20 juni 2014 11:53 PM
  [ # 1 ]

Helaas kan ik je niet voorzien van antwoorden.
Ondertussen houd ik je onderwerp in het oog, want ook ik zou uit pure nieuwsgierigheid graag meer willen weten over de werking en details van de inspuitpomp.

Hierbij dus nog iemand die uitziet naar een reactie met aanvullende informatie en inzichten.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juni 2014 12:56 PM
  [ # 2 ]

Al iets ontvangen? Wink

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 04 juli 2014 04:27 PM
  [ # 3 ]

Hallo Alcyone,

net als (vele) andere forummers ben ik heel benieuwd hoe ver je nu al bent gekomen!!! Ik heb heel lang geaarzeld om te reageren enerzijds om dat mij niet duidelijk is wat je kennis niveau is (maar dat je veel durft is zeker duidelijk) en anderzijds is mij niet helemaal duidelijk hoever je al bent gekomen. Als je in meer detail kunt aangeven wat je al hebt gedaan of geprobeerd is het makkelijker om te kunnen bepalen of ik je misschien verder kan helpen.

Het lijkt erop dat je de (gebastaardiseerde, mooi Anglicisme vind ik zelf) inspuitpomp weer op de motor in de auto hebt gemonteerd en de auto/motor ondermaats presteert? Ik neem dus aan dat de motor nu goed start en prima stationair loopt? Het is me niet duidelijk hoever de prestaties van de auto/motor onder het verwachte niveau zijn.

Je geeft zelf aan dat je verwacht geen problemen met de timing van de pomp te hebben en dat de verstuivers goed (genoeg) zijn.

> Kortom de pomp geeft te weinig brandstof onder bepaalde omstandigheden…

1-Het kan zijn dat je opvoer pomp (schottenpomp) niet genoeg opbrengst geeft, en dat er heel veel inwendige lekkage is op de schotten (breuk, groeven). Niet heel waarschijnlijk.

2-Het kan zijn dat er een probleem is met de (mechanische) opbrengst regeling. Je hebt alles uit elkaar gehaald en misschien is niet alles op de zelfde plek terug gemonteerd. De opbrengst wordt bepaalt door de “regelklep”. De positie van die klep wordt bepaald door enerzijds de druk van de centrifugaal gewichten (hoe groter die druk hoe verder de regelklep wordt dichtgedrukt en des te minder diesel er wordt ingespoten) en anderzijds door de spanning die je uitoefent middels de veren vanaf de “verstelhefboom” (zeg maar via je gaskabel). Door meer gas te geven compenseer je tegendruk van de centrifugaal gewichten en mag er (alsnog) meer brandstof worden aangeleverd ondanks dat de motor al sneller draait.
Nu kan het zijn dat de veren die de beweging van het gaspedaal doorgeven aan de regelklep in de verkeerde boringen zijn gehaakt. Dit beïnvloed de opbrengst uiteraard… Het kan ook zijn dat de aanslag schroef voor je gashandel een verkeerde afstelling heeft voor je huidige “binnenwerk”.

3-Mogelijk andere oorzaak is dat de fijn mechanische onderdelen van je hoge druk gedeelte toch te ver beschadigd/versleten zijn (groeven) en dat de hoge druk pomp niet meer (inspuit)opbrengst kan genereren.

Het is een flink aantal jaren geleden dat ik voor het laatst heb lopen kløten met een DPA inspuit pomp, ik heb hem uiteindelijk volledig laten reviseren (denk aan een budget van rond de 500 euro).

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 04 juli 2014 04:43 PM
  [ # 4 ]

Idee:

Kan het zijn dat je oorspronkelijke pomp bijvoorbeeld maar 4 centrifugaal gewichten had (en de anderen helemaal niet verdwenen zijn) je er nu 6 (?) in hebt zitten en dit dus voor meer druk zorgt dan je met de gemonteerde veren kunt overwinnen?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
drollos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-09-2006

Gepost: 05 juli 2014 04:18 AM
  [ # 5 ]

laatst nog filmpje gezien op youtuppie waarin die inbus werd besproken , denk ik ,
kijk deze maar eens (vanaf 6 min 30 over inbus)  , hij heeft meerdere die erover gaan ook!

https://www.youtube.com/watch?v=X4l5on3_IrA

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook