Nieuwsgierig?
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 13 juni 2014 10:46 PM

Vandaag zat ik een ds uit 67 te demonteren en trof ik een aantal onderdelen aan die ik niet eerder gezien heb. Zou iemand mij er meer over kunnen vertellen?

B-stijl verlichting

Houten antenne,

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 14 juni 2014 11:30 AM
  [ # 1 ]

Hoi,

die B-stijl verlichting hoort in een DS tot 1962, dacht ik. In ieder geval in 1961 nog wel, in mijn gele DS19 (februari 1961) horen ze ook te zitten, al had een vorige eigenaar ze eruit gesloopt om een soort van veiligheidsgordels te kunnen monteren. Mocht je die kapjes over hebben… Mr. Green

Die houten antenne heb ik nog nooit gezien. Valt dat onder de Franse noemer ‘Bricoler un peu’? Wel netjes.

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 14 juni 2014 11:45 AM
  [ # 2 ]

B-stijl verlichting, leuk dat ik nu ook weet waar ze in horen! Ik had ze nog niet eerder gezien en eerlijk gezegd ben ik niet helemaal op de hoogte van de oudere dames. Zaten deze zowel op de franse als de belgische producties?
Zit er nog over te twijfelen of ik ze ga monteren. Het is niet orgineel maar ik vind ze best gaaf met het licht wat naar beneden uitstraalt. Aan de andere kant ik heb nu ook een 3 punts gordel…..Keuzes keuzes.

Het antenne mysterie blijft nu nog over…ik vermoed dat het geen huisvlijt is. Er zit keurig een metalen puntje op. Het is gemaakt van een soort ‘hengel hout’ en lijkt ook van rond dezelfde leeftijd te zijn?

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 juni 2014 10:47 AM
  [ # 3 ]

Hoi, wat die B-stijl verlichting betreft. Ik heb me laten vertellen dat deze uitsluitend op de Belgische DS geplaatst werd. Als het goed is licht het volledig op en er hoort ook nog een metalen onderste deel bij

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 15 juni 2014 11:14 AM
  [ # 4 ]

Ik kick er gewoon op om elke keer verrast te worden. Ontdekking op ontdekking, dus wie heeft er een foto van het metalen gedeelte waar Chris het over heeft? Er zit overigens wel een klein metalen stripje ‘onder’ om de kunstof onderdelen bij elkaar te houden.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 juni 2014 12:24 PM
  [ # 5 ]

Op Leboncion heb ik onlangs ze nog zien passeren maar vind ze niet meer terug.
Heb wel nog een foto van de bovenzijde
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/513535726.htm?ca=12

Onlangs heb ik de complete B-stijl set gezien op de eerste Belgische 3de neus (Was bevestigd door Citroën)

Gevonden!!!!
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/513547264.htm?ca=12_s

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 juni 2014 12:26 PM
  [ # 6 ]

De ‘houten’ antenne zou wel eens van fiberglass kunnen zijn, dat lijkt wel wat op hout. Er loopt dan een koperdraad door het centrum. Fiberglass wordt veel gebruikt bij antennes die erg harde wind moeten kunnen doorstaan.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 15 juni 2014 12:59 PM
  [ # 7 ]

Superleuke input bedankt daarvoor! Ik denk inderdaad dat bij nader inzien het fiberglas is. Zou dit dan een aftermarket antenne zijn geweest?

De Id waar de B-spijl verlichting vanaf kwam komt uit 67. Deze is ook van belgische makerlij getuige o.a. de hoedenplank die dezelfde bekleding heeft als het interieur. Dus ik begrijp dat dit wel eens orgineel zou kunnen zijn.

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 15 juni 2014 11:00 PM
  [ # 8 ]

Dat onderste deel van de b-stijl-verlichting (foto leboncoin) is toch gewoon plastic? In mijn DS in ieder geval wel.
Overigens is mijn DS gewoon Franse productie. In het onderdelenboek staan de verlichtingsdelen aangegeven als de standaard montage, er worden geen alternatieven gegeven, dus dat het alleen op Belgische auto’s gezeten zou hebben, lijkt me raar. Maar wat natuurlijk wel goed zou kunnen, is dat de Belgen ze gedurende een langere periode gemonteerd hebben?

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 15 juni 2014 11:42 PM
  [ # 9 ]

Het onderste gedeelte van de b-stijl covers zijn inderdaad van plastic. De boven genoemde armaturen zijn alleen geleverd op de DS19 tot ‘62 ook de belgische auto’s.

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 22 juni 2014 07:54 PM
  [ # 10 ]

Die antenne is een strikt originele witte glasfiber antenne, zoals je die zag eind jaren ‘50, begin jaren ‘60. Dezelfde zit op mijn 59-er. Niks mis mee, heel erg leuk zelfs!

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 22 juni 2014 08:04 PM
  [ # 11 ]

En een after-market product inderdaad…

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook