RIP in Richelieu
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 16 juni 2014 08:50 PM

van de voorpagina:

RIP in Richelieu

Nee, voor één keer geen droevig nieuws, in tegendeel! Zoals je in de kalender al kon lezen verzamelden de liefhebbers van Panhards in Richelieu voor hun jaarlijks internationaal treffen. We kregen een verslag van de Peter drijver, voorzitter van de Panhard Club NL. Een club waar driehonderd uiterst zeldzame en legendarische auto’s hun thuis vinden.


Nadat het jaarlijkse Panhard-evenement vorig jaar in Nederland was georganiseerd door onze eigen Nederlandse Panhardclub (135 leden, 300 Panhards), was dit jaar de regio rond Tours aan de beurt.
Vanuit Nederland vertrokken 21 personen richting Richelieu en zorgden met 12 Panhards voor een schitterende dwarsdoorsnede van de na-oorlogse Panhard productie. Een Dyna X, een Dyna X cabriolet, een bijzondere barquette die in Nederland ooit als race-wagen op basis van een Dyna X is gebouwd, een Dyna Z, een Dyna Junior, een DB Le Mans, een PL 17, een 17 B, een 17 Break, een 24 BT en een 24 CT… Een heus rijdend museum.

In totaal waren er 250 mensen aanwezig met iets meer dan 130 Panhards. Het weer hielp mee en in de Loire-streek rond Tours waren schitterende routes uitgezet door velden, dorpen en bossen. Natuurlijk kan je met een Panhard hl goed op de P驩age rijden, maar op de slingerende landwegen komen de wagens echt het best tot hun recht. Wegligging, comfort, een scherp stuurgedrag en de ronkende wonderbaarlijke luchtgekoelde flat-twins maken er heerlijke auto’s van. De eigenaardige stroomlijnvormen, de bijzondere kleuren en het glimmende aluminium maakten er een feestje van in Frankrijk.
Omdat Panhard een echte liefhebbersauto is, is er weliswaar bij alle clubs nieuwe aanwas van jonge leden en er is maar weinig verloop: eens Panhard altijd Panhard. Elke internationale bijeenkomst betekent dan ook het uitwisselen van verhalen, het ophalen van vriendschappen en het uitwisselen van kennis, ervaring én de onvermijdelijke onderdelen. De kwaliteit van de auto’s neemt enorm toe door meer kennis en ervaring bij restauraties of ingebruikname na jarenlange stilstand. Met de 17 Break reden we nog een heerlijk weekje langs de Atlantische kust: 2500 onbezorgde kilometers en beter dan 1 op 12 met een bijna 5 meter lange 17 Break!

Het feit dat de personenwagen-afdeling van de Panhard-fabriek in 1967 door Citroën werd gesloten betekent dat alle Panhards nu bijna 50 jaar oud zijn. Panhard-rijders nu hebben doorgaans ook n of meer Citro驫ns (gehad) en de fascinatie voor de hoogtepunten van dat merk leeft dan ook. Maar anders dan Citroën stierf het merk Panhard op een hoogtepunt namelijk ten tijde van de productie van de tijdloos-elegante Panhard 24… De ontwikkeling van de Double Chevron is veel meer ongewis!
Het merk leeft nog volop: vanuit Nederland wordt zelfs regelmatig meegereden in de Mille Miglia!  En volgend jaar wordt het Rassemblement door de Belgische Club georganiseerd in Houffalize, in de Ardennen. En het jaar erop wordt het georganiseerd door de Italiaanse club aan het Lago Maggiore én op het testcircuit van Alfa Romeo. Het merk leeft nog vólop niet in de laatste plaats door het bijzondere karakter van de Panhards: bijzondere techniek en bijzonder design.

http://www.panhardclub.nl
http://www.facebook.com/panhardclub.nl

reageren kan hier

tekst en foto: Peter Drijver, voorzitter Panhard Automobielclub Nederland
redactie: demuywo

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 juni 2014 11:11 AM
  [ # 1 ]

Als ik dit lees ben ik zo trots als een aap,

dat ik aan de wieg stond van deze fantastische

club, van wel heel bijzondere auto’s.

Helaas…Ook dit keer zal ik er helaas niet bij zijn.

Pensioen betekent voor mij heel hard werken…??

In ieder geval heel veel plezier en allen de groeten.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 juni 2014 11:24 PM
  [ # 2 ]

Een PL17 blijft toch een jongensdroom - ik had de Nederlandse afvaardiging graag voorbij zien ronken Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook