Berlingo eerste model 2002 op assteun zetten
Maarten112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2011

Gepost: 16 juni 2014 09:07 PM

Hoi mannen,

Een tijdje geleden heeft de ruitenwisser vloeistof pomp het begeven. Zekeringen e.d. nagekeken en helaas is dat niet het probleem. De pomp is +/- 15 euro en in de Haynes zie ik dat het niet zoveel voorstelt de pomp te vervangen.

Ik heb al een hydraulische krik en heb gister een axle stand (assteun) besteld.

Kan iemand mij even gedetailleerd beschrijven hoe en waar ik precies de assteun moet plaatsen en op welke plek ik moet krikken? In de Haynes staat alleen maar “bij de driehoekjes die zichtbaar zijn op de dorpel”, maar dat is me iets te vaag als “krik leek” zijnde Very Happy

Jullie hulp wordt zeeeeer gewaarderd…een extra kijkgat in m’n Berlingo lijkt me niet de bedoeling:)

Thnx alvast!!

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 17 juni 2014 05:22 PM
  [ # 1 ]

Hallo Maarten112,
Kijk maar eens goed in het standaard-instructieboekje van je Berlingo èn naar je dorpel, dan zie je de drie-hoekjes wel: dat is de plaats voor je krik !
Je wisserpompje (met name de koolborstels) is inderdaad versleten, helaas niet ongebruikelijk gezien het bouwjaar.
Vergeet ook niet de auto op de handrem te zetten en blokken voor je andere voorwiel.
Succes ermee!
Wisizu

Profiel  
 
Maarten112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2011

Gepost: 17 juni 2014 05:31 PM
  [ # 2 ]

Hoi Wisizu,

Thnx voor je reactie…ik was je al wat voor en had inmiddels wel begrepen dat het niet anders kon dan hem gewoon op het verstevigde punt van de lasnaad op de assteun te zetten (recht onder de driehoek). Pompje er net uitgehaald (was eigenlijk een fluitje van een cent, alleen wel spannend eerste keer je wiel eraf halen:D) zodat ik nu weet welke pomp ik moet bestellen. Morgen maar even of langs de citroen dealer of even op internet kopen, afhankelijk van het prijsverschil.

Nog kort vraagje: ik heb geen moment sleutel, in hoeverre luistert het handmatig aandraaien van de bouten heel erg nauw? Ik heb ze nu gewoon zo vast als mogelijk gedraaid…moet wel goed gaan neem ik aan?:)

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 17 juni 2014 05:37 PM
  [ # 3 ]

Snel gedaan !
De wielbouten zet ik - als het al voorkomt - met een kruissleutel !! goed hand-vast, dat is voldoende.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe sterk je bent.
De standaard slingersleutel vind ik hiervoor onhandig èn je kunt er niet genoeg kracht opzetten.
Wisizu

Profiel  
 
Maarten112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 19-06-2011

Gepost: 17 juni 2014 05:49 PM
  [ # 4 ]

Ja inderdaad….is natuurlijk compleet subjectief hoe vast “vast” is. Ik heb de standaard slinger gebruikt van de auto, had ‘m lost gemaakt door met m’n voet flink te trappen…dus ook weer op die manier vastgedraaid:) Ik vertrouw er op dat het goed is. Bij de citroën dealer de originele pomp voor 20 euro inclusief btw gevonden, ga ‘m nu maar meteen even ophalen. De niet originele pompjes zaten tussen de 14 en 18 euro. Voor die paar euro ga ik neit moeilijk doen.

Dank voor je hulp!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook