1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
laadcontrolelampje gaat branden terwijl accuspannig op 14.3 volt blijft
Arie Boon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-2014

Gepost: 18 juni 2014 10:03 PM

Bij onze Berlingo   bouwjaar 05 2005 kenteken 97-RJ-XG heb ik het volgenden probleem

tijdens het rijden op de snelweg ging het laadcontrolelampje (met alarmsignaal )branden en heb de auto langs de kant v/d snelweg op de vluchtstrook geparkeerd , daarna heeft de gealarmeerde ANWB monteur geconstateerd dat de dynamo inderdaad niet meerde de accu bijlaadde en vervangen moest worden , al pratende over hou nu verder te handelen ging de dynamo in en keer weer laden en kon ik onder begeleiding v/d ANWB naar huis rijden en heb toen een nieuwe originele dynamo gemonteerd en alles werkte naar behoren
na een tijdje ca 600 km verder deed zich het bovenstaande voorval zich weer voor en heb toen op aanraden van de citroen dealer alle stekker verbindingen van de kabelboom zekeringenkast(en) zekeringen e.d nagelopen en heb een extra plus kabel direct van de dynamo naar de accu aangelegd en het probleem leek weer verholpen
na ca 60 km te hebben gereden begon weer het laadcontrolelampje weer te branden zoals boven omschreven om na een tijde uit zichzelf weer uit gegaan , deze keer had ik een multimeter in de auto liggen en heb toen tijdens de storing met alle verbruikers (lichten airco achterruit verwarming )  aan een klemspanning van 13,8 volt op de accu gemeten dus de dynamo laadde de accu wel bij , het rare was dat ik de airco niet meer uit kon schakelen en de achterruit verwarming niet meer in kon schakelen
toen ik de motor opnieuw startte bleef het laadcontrolelampje normaal werken en ging uit toen de motor aansloeg , daarna kon ik ook weer de achteruit verwarming en airco bedienen
Heb nogmaals alle stekkerverbindingen nagelopen en ook nog een extra min naar het chassis van de wagen gemaakt en min kabel aansluiting op het motorblok schoongemaakt in de hoop dat het probleem over zou zijn .
Helaas vanmorgen was het weer mis en ging na ca 3 minuten rijden het laadcontrolle lampje weer branden en ben toen door gereden naar mijn werk ca 7 minuten rijden al die tijd bleef het lampje branden ,  heb toen   op het werk met draaiende motor de klemspanning op de accu gemeten en deze was 14,30 volt   dus zou in theorie de dynamo de accu wel moeten bijladen .
Zelf heb ik het idee dat er ergens in of bij de zekeringkast in de wagen een relais o.i.d.  niet goed functioneert ,( omdat de airco en achteruit verwarming bij deze storing ook niet werken ) maar kan geen relais ontdekken , hoor wel /voel wel dat er bij het aan en uit zetten van het contact er iets in deze zekeringenkast klikt .
Graag hoor ik of er iemand enig idee heeft wat er nu precies aan de hand is ,ik zit op Vlieland in een positie dat als de storing er ( niet) is /of zich voordoet niet even naar een garage kan rijden om het probleem te laten zien omdat het vooral zich maar af en toe voordoet .
Vriendelijke groeten Arie Boon

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 juni 2014 10:59 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet zeker of deze Berlingo al can-bus heeft, maar het lijkt me een bedrading-probleem. Ik zou de auto laten uitlezen (zelf met een Lexia of bij de dealer). Wellicht dat er een opgeslagen storing in het geheugen te vinden is.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 18 juni 2014 11:11 PM
  [ # 2 ]

Aan de dynamo zitten twee circuits. Die van de laadstroom (dikke draad naar de accu en de massa via het huis) en een stuurcircuit, dit is meestal een klein stekkertje op de dynamo.

De dynamo moet een hulpspanning krijgen om te kunnen werken. Die hulpspanning komt normaliter pas als je het contact inschakelt. Ik zou in dat circuit gaan zoeken.

Succes, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Arie Boon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-2014

Gepost: 19 juni 2014 09:33 PM
  [ # 3 ]

Heb vandaag nog even telefonisch contact gehad met de Citroen garage   en deze wist mij te vertellen dat onze Berlingo   niet is uitgevoerd met can-bus   en dat het waarschijnlijk een soort spook melding is die in het motormanagement voorkomt en deze( uitlezen zelf met een Lexia of bij de dealer) niet of zeer slecht te traceren is   , de bedrading heb/had ik al helemaal gecontroleerd en het advies van de Citroen garage was gewoon door te rijden totdat de storing een definitieve storing wordt en dan misschien beter te vinden zal zijn , dit gezien hun eerdere ervaring met een soortgelijke klacht/ storing
Dus dat ga ik dan eerst maar doen , mocht er iemand nog een tip /suggestie hebben hoor ik het graag hierbij mijn dank voor diegene (2 personen Hilko16TZI en Alfred )die mij al met hun raad hebben bijgestaan
Vriendelijke groeten Arie Boon

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 juni 2014 10:10 PM
  [ # 4 ]

Een long shot in deze is misschien nog een versleten contactslot (het blokje met aansluitingen dat erachter zit).

Profiel  
 
Arie Boon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-2014

Gepost: 19 juni 2014 10:20 PM
  [ # 5 ]

Oke dat zou misschien kunnen het omdraaien van de contactsleutel ging iets zwaarder dan normaal maar met een drupje wc 40 was dat ook weer over ,  maar moet je dan ook nieuwe contactsleutels en het contactslot zelf vervangen ?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 juni 2014 10:26 PM
  [ # 6 ]

Ik weet niet dat het bij dit type een probleem is ,

maar hoor regelmatig dat de kabelboom van de alternator naar het schutbord ,

ergens op de motor kan doorschuren .

zo krijg je ook valse contacten en kan het lampje wel geactiveerd worden .

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arie Boon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-2014

Gepost: 20 juni 2014 10:40 AM
  [ # 7 ]

Hallo Walter

de kabelboom van dit type auto zit keurig in een plastic gootje en gaat daarna “zwevend” naar de accu en zekeringkast dus kan hij eigenlijk niet doorschuren /en of contact maken , in ieder geval voor het
meedenken
groeten Arie

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 juni 2014 07:50 PM
  [ # 8 ]

Als je lang genoeg in “het vak” zit maak je die denkfouten niet meer red face 

Kabelboom ( buis ) open doen en draden controleren is de enige zekerheid !!

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arie Boon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-2014

Gepost: 20 juni 2014 10:28 PM
  [ # 9 ]

Oké Walter

zodra ik het aan tijd heb zal ik de wagen op de bokken zetten en onder de wagen gaal liggen om de draden nog eens goed na te kijken

Profiel  
 
Arie Boon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-2014

Gepost: 04 augustus 2014 10:57 PM
  [ # 10 ]

Heb onlangs een goed inruil/bod op onze auto gekregen en ga daar gebruik van maken ,storing heeft zich niet of nauwelijks meer voorgedaan nadat ik de bedrading /stekkers weer had nagelopen , en daarmee is dit onderwerp voor mij /ons afgesloten , een ieder bedankt voor zijn raad en tips Smile

Profiel  
 
mariusvh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2014

Gepost: 19 januari 2015 10:49 AM
  [ # 11 ]

Ik dacht even toen ik de titel zag dat ik wellicht een oplossing zou krijgen. Helaas heb ik precies hetzelfde probleem. Bij de garage langs geweest maar zij konden ook niets vinden (tweemaal al). Gisteren auto niet meer starten en nu lijkt de startmotor kapot te zijn. Auto staat nu bij de garage om de startmotor (waarschijnlijk) te vervangen. En om nogmaals te kijken naar het laadcontrole lampje.

Mocht iemand hier nog een goed idee over hebben?

Gaat om een berlingo 600 2.0 HDi uit 2004. (162000 km)

Profiel  
 
mariusvh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2014

Gepost: 19 januari 2015 07:14 PM
  [ # 12 ]

Update:

auto is terug van de garage. Startmotor was kapot en is vervangen. So far so good. Hebben helaas niks gevonden aan het lampje. Dus ik ben richting huis gegeaan. laadcontrolelampje brand weer na 3 min rijden. (brand nooit direct, altijd na ca 3-5 min rijden, of gaat helemaal niet branden). Terug naar de garage gezien ik nog in de buurt was. Daar hebben ze de laadstroom van de accu gemeten: 14.4 V. Dus accu wordt wel geladen. Ze weten verder ook niet wat er aan de hand kan zijn. Ze denken een diode die soms een beetje door slaat en daardoor af en toe alarm geeft. Ze stellen voor er een nieuwe aternator op te zetten of gewoon door te rijden en het probleem te negeren. Vind dit wel een grote gok (kosten 200 euro + werkloon) Zeker gezien resultaten topic starter hier mee.

Wat me verder opvalt is dat als ik even rij (10-15 min of langer) ik de motor uit zet en weer start het lampje direct weer gaat branden maar na ca 30 sec uit gaat en dan voor de rest van de rit ook uit blijft.

Iemand een idee waar ik nog naar zou kunnen kijken? Ik vind het toch geen fijn idee in een auto met ergens toch een probleem te rijden.

Alvast bedankt.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 januari 2015 08:21 PM
  [ # 13 ]

Is de laadspanning niet te hoog? Er zijn schakelingen waarbij het lampje ook in die gevallen gaat branden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 20 januari 2015 09:35 AM
  [ # 14 ]

Kun je de boordspanning voor de gein ook eens op andere plekken meten?
Sigarettenaansteker, achter de radio, bij een eventuele aansluiting van een aanhanger.

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
mariusvh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 16-07-2014

Gepost: 22 januari 2015 10:33 PM
  [ # 15 ]

spanning in andere plekken dan rechtstreeks op de accuklemmen is ongeveer hetzelfde (max 0,1V afwijking gemeten)

Ik heb maandag avond het hele elektrisch systeem nagelopen en alle stekkers etc etc gecheckt aangeduwd en sindsdien geen problemen meer. Hoop dat hier ergens een oplossing in zit….. Maar nog steeds iemand met een goed idee….

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook