Versnellingsbak olie Xsara 2.0 hdi
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 23 juni 2014 05:13 PM

Beste mensen,

Sinds een maandje ben ik in bezit van een Xsara hdi 2.0.

Ik vind dat het schakelen aan de zware kant gaat. Is dit typisch Xsara of is het iets anders?

Zo niet, dan wil ik controleren of er genoeg olie in de zit, en/of het aan vervanging toe is. Maar… waar moet ik het zoeken? Ik ben XUD motoren gewend.. dus is HDI nog wat onbekend voor mij.

Een manual moet ik nog zien te vinden..

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 juni 2014 10:12 PM
  [ # 1 ]

Een Xsara hoort soepel, zij het iets scherp (misschien wat hakerig) te schakelen.

Voorwiel passagierbestuurderszijde eraf, aan de zijkant van de bak vind je de vulopening. Na het leeg laten lopen van de bak via de stop aan de onderzijde de bak weer vullen tot deze overloopt.

Verversen van de olie kan nooit kwaad, heb meerdere Xsara’s er lekkerder door laten schakelen.

Nog een oorzaak van stroef schakelen kan een slecht gesmeerd stangenstelsel zijn!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 juni 2014 10:23 PM
  [ # 2 ]

Er zit op de Xsara toch ook zo’n centrale kunststof kogel (net achter de motor in het midden van de auto) in het stangenstelsel? Deze willen soms heel stroef lopen met als gevolg dat alles “moeilijk” aanvoelt. Schoonmaken en opnieuw invetten met b.v. siliconenvet maakt dan een wereld van verschil.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 23 juni 2014 10:38 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de reacties. Dus aan de rechterzijde (passagier) achter het wiel zit ie..? Ik heb even gekeken maar zit de versnellingsbak niet aan de bestuurderszijde?

Het bijvullen, gaat dat ook via een plug aan de bovenkant?

Ik zal ook eens naar de “kogel” kijken.

NB: Bestaan de papieren manuals van Xsara eigenlijk wel of is alles digitaal?


Dank!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 juni 2014 10:42 PM
  [ # 4 ]

Zei ik passagier? Ik bedoel bestuurderszijde! Smile

Vullen doe je ook via de zijkant.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 24 juni 2014 12:09 AM
  [ # 5 ]

Wat voor olie stop je er in en hoeveel is ongeveer nodig?

Zijn er bepaalde oliesoorten juist erg geschikt?

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 25 juni 2014 01:35 AM
  [ # 6 ]

Van de site van KROON OIL

Gearlube RPC 75W/80W is speciaal ontwikkeld voor toepassing in diverse handgeschakelde transmissies van Franse automerken, zoals Renault, Peugeot en Citroën.
Gearlube RPC 75W/80W kan worden toegepast in die gevallen waar een API GL-5 Renault of een API GL-5 PSA specificatie wordt gevraagd. Ook wordt het ingezet wanneer de fabrikant een dunvloeibare transmissieolie voorschrijft.

Ik dacht 1,8 ltr.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook