Bij ca 110-120 km per uur trilt de voortrein van mijn DS.gaat over als je sneller rijdt.
Wielen uitgebalanceerd, aandrijfassen(tripoide huizen) zijn goed.geen speling in stuurhuis, spoorstangen, hulpstuurhuizen ed (alles nieuw).halve voortreinen niet vernieuwd, want leken me goed. Schijnt vaak bij DS aan gescheurde bouten van de halve voortreinen te liggen, een euvel wat veel DS’sen hebben. Bij bepaalde snelheid komt er dan een soort kadans /trilling in. Schijnt heel veel werk te zijn om op te lossen.
Vraag is nu ( want ik heb niet veel tijd meer voor de vakantie)
1) is het inderdaad ongevaarlijk, alleen wat lastig ?
2) is het niet slimmer op te lossen dan alles te demonteren en te repareren, wat door mijn garage op 35 uur werk wordt geschat ?
Graag deskundig advies !
Maarten



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik begrijp niet helemaal goed of je nu zeker weet dat het in je voortrein zit bij de bevestigingsbouten van je draagarmen. Dat zou je zo zelf kunnen controleren door de kappen eraf te halen en de boel goed schoon te maken.
Ik zit zelf met een soortgelijk euvel (trillen rond de 105, daarboven en onder niet), dacht eerst ook hieraan. Boel gecontroleerd (geen scheuren) en stevig vastgezet maar zonder resultaat helaas.
Zoals je zegt zijn aandrijfassen een verdachte, maar je heb er nog meer. Bijvoorbeeld achterwiellager, niet ronde velgen, cuppende banden.
Bij mij zit het er nog in, na alles wat ik geprobeerd heb. Rijd er nog met een gerust hart mee rond. Wil niet zeggen dat het bij jou betrouwbaar is, maar toch…
Succes ermee, ben benieuwd waar het bij jou zit.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maarten fechner schreef:Schijnt vaak bij DS aan gescheurde bouten van de halve voortreinen te liggen, een euvel wat veel DS’sen hebben.
De bouten scheuren natuurlijk niet, het zijn de draadbussen. Die zijn namelijk vastgelast in het chassis en de lassen scheuren of de las scheurt uit het chassis. Dan heeft het verder vastzetten van de bouten niet zoveel zin maar moet de zaak opnieuw gelast worden.
1) het is mijns inziens NIET ongevaarlijk maar iets wat gewoon gemaakt moet worden, de voorwielophanging zit er immers aan vast.
2) Het hangt er van af: het is mogelijk om de draadbussen aan de binnenzijde, zichtbaar onder de motorkap, te lassen zonder alles uit te bouwen. Maar de draadbussen achter de “halve” voortrein kun je niet beoordelen zonder de boel los te maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik zei ook bij de bouten, was even de naam kwijt van de draadbussen .
Had dat er wel bij kunnen vermelden.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Inmiddels heb ik advies gevraagd bij Sanders in mariahout. Bij controle blijkt inderdaad dat een aantal bouten , althans de draadbussen los zijn gekomen van het chassis. Dit gaat blijkbaar altijd om de voorste bouten, die door de lange arm veel te verduren hebben.
Aan de binnenzijde kan je er met kunst en vliegwerk bij zo’n injectie nog wel bij, maar aan de buitenzijde, dus onder de voortreinen, kan je er zonder demontage niet bij. Als je alleen de buitenzijde last, blijft de draadbus door de tractie beweging houden, en komt de binnezijde altijd weer los.
Aangezien half DS-nederland er mee rijdt zonder het uberhaupt te weten, zal het qua veiligheid wel meevallen, ook al omdat de meeste van de 5 bouten per kant nog wel vast zitten.
Had ik het maar geweten, dat had ik het makkelijk kunnen llassen, toen de motor en stuurcomponenten er toch uit waren. Dus : als je eens de motor er uit haalt en/of de voortrein demonteert : neem de moeite om dit na te kijken en eventueel te lassen ! Stuurt een stuk strakken en geen geklapper meer!
Bij mij iets voor de winter, ik overweeg alles opnieuw te demonteren en de motor er uit te halen dan. Weet nog niet of ik de moed heb.
Maarten














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de boel al trilt moet je d’r gewoon niet mee willen doorrijden. Het verhaal dat half ds rijdend. NL het heeft zonder het te weten, daar durf ik sterke vraagtekens bij te zetten. Maar goed, jouw keuze. Een voorwielophanging dient gewoon op alle punten goed vast te zitten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik geloof ook niet dat half DS-Nederland hiermee doorrijdt. Ten eerste is het vooral een probleem voor injectiemodellen waarbij veel meer krachten op de ophanging komen te staan. Ten tweede is het echt een rotgevoel op de snelweg die trillingen door je auto. Ik heb het in ieder geval vrij snel laten repareren. Zoals je al zegt als de motor eruit ligt altijd controleren en misschien bij een injectie zelfs wel preventief laten verstevigen want op een gegeven moment trekt de motor die bussen gewoon los.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dat ‘half nederland’ zal wel bij wijze van spreken boedoeld zijn..
Veel DS rijders rijden niet harder dan 100, dus die voelen het niet eens, of ze denken ‘het zal er wel bij horen’/‘het zijn de banden’
Het trillen is niet direct gevaarlijk maar trillingen kunnen de andere draadbussen laten scheuren en meer onderdelen beschadigen/lostrillen/losscheuren/doorslijten(leidingen) en dan wordt het gevaarlijk!
En het rijdt niet lekker, erg vermoeiend bij lange stukken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Zijdelings al eens besproken : mijn DS 23 IE heeft gescheurde draadbussen voor de halve voortreinen. Schijnt vaak voor te komen. De onderste/voorste zitten helemaal los.
Nu gaat het er om : is het noodzakelijk de motor er uit te halen om ze goed te kunnen lassen ? Er is maar weinig ruimte bij een IE, en garage sanders waarschuwt voor het in de brand vliegen van de auto. Zeker bij een IE kan je er slecht bij.
Wel moet daarnaast de halve voortrein er af, om de bouten ook aan de buitenzijde goed te kunnen lassen.
Mijn vragen zijn :
- moet de motor er het beste toch maar uit ?
- kan je de halve voortreinen aan de fusees laten vastzitten als je de aandrijfassen los hebt van de bak ? ( ik heb geen fusee trekkers en het zit veel te vast)
- is lassen alleen zonder extra versteviging wel voldoende ? De stuggere bussen zijn immers losgekomen uit het metaalmoee chassis. Beter om extra te verstevigen met bv 1,5 mm plaat ? Schijnt in Duitsland iemand al eens plaat voor te hebben gemaakt
- bij Sanders stond een Ds op de brug, waarbij een schuine pijp was gelast van de onderste/voorste draadbus aan de binnenzijde naar de dwarsligger als versteviging. Zou ook op dit forum zijn aangeraden, maar kan ik niet vinden. Links kan dat overigens niet direct, maar ivm de leidingen met een bochtje.
Wie kan me raad geven ?












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou zeggen Ja. blok uitbouwen.
ja die fusees kan je vast laten zitten
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zou lijmen ook een optie zijn?














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Neah… da’s echt niet sterk genoeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wie weet er wat over de versterkingen die ik op die ds gezien heb ?