Zoemend/trillend geluid rechter voorwiel
Ruben Vallinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 03-07-2014

Gepost: 04 juli 2014 11:13 AM

Hallo Allemaal,

Sinds kort heb ik een citroen saxo, hiervan heb ik de aandrijfassen vervangen door nieuwe.
Hij knoepte namelijk door de bocht.
Helaas ben ik nog niet van alle problemen af, hij trilt en zoemt aan de rechter kant.
Waarschijnlijk het voorwiel.

Vanaf 40km hoor je het opkomen, hoe harder je gaat hoe harder het geluid word.
Op de autobaan is het heel goed te horen, door naar rechts te sturen komt er gewicht op dat wiel en word het erger.

Ik de auto opgekrikt om de lagers te checken maar het is niet echt duidelijk een kapot lager geluid.

Het maakt ook niet uit of je de wielen aandrijft of rolt.


Iemand van jullie een idee ?

Bedankt !!

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 04 juli 2014 12:45 PM
  [ # 1 ]

Heb je beide kanten geprobeerd? Soms kan het geluid binnen vertekenen en is het gewoon de andere kant. Een andere tip is een dikke schroevendraaier tegen de veerpoot aan te zetten en het plastic/rubber van de schroevendraaier tegen je oor aan te duwen om te luisteren of je het geluid hoort.

Krik de auto op aan een kant, handrem en wielen blokkeren en laten draaien in z’n 2. Schroevendraaier tegen de ophanging en luisteren.

Heb hetzelfde probleem gehad bij een AX 1.1i en dat was ook een wiellager! Precies dezelfde constateringen als jij.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 05 juli 2014 06:18 PM
  [ # 2 ]

Je kan een wiellager lokaliseren door in de flauwe lange bochten goed te luisteren wat het geluid doet.

als je bijvoorbeeld bij linkse bochten geen geluid hebt, of het is afgenomen kan je bijna zeker zeggen dat het van rechts komt (belaste wiel)

Speling even controleren, wielmoer opnieuw aantrekken.

Profiel  
 
Ruben Vallinga
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 03-07-2014

Gepost: 10 juli 2014 10:19 PM
  [ # 3 ]

Dankjulliewel! ik heb er zeker wat aan gehad het is nu meer duidelijk dat het toch het wiellager is.

Ik ga het wiellager laten vervangen bij een garage, zelf doen zonder pers lijkt me te moeilijk ?

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 14 juli 2014 05:14 PM
  [ # 4 ]

Je moet wel even goed opletten inderdaad, anders is het nieuwe lager ook stuk.  Beter even laten doen.

Profiel  
 
TijmenMol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 18-01-2014

- C5 1.8 tourer
Gepost: 10 september 2014 10:03 AM
  [ # 5 ]

Hoi Hoi,

ik heb mijn lagers zelf vervangen was wat gedoe, maar als je het eenmaal door hebt zo gedaan.
Ik heb beide achter lagers vervangen omdat ik dacht dat daar de herrie vandaan kwam, en uit eindelijk bleken ze ook stuk te zijn. Alleen heb ik nu nog steeds iets wat aanloopt in de auto. dus het zijn de voor lagers of er loopt iets anders herrie te maken?

Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook