smeernippels achterdraagarmen
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 08 juli 2014 04:51 PM

Ik wil op de achterdraagarmen van mijn break smeernippels maken en de boel vol spuiten met vet. De plaats van de nippels aan de bovenzijde lijkt me.
Zou het iets zijn om, voor ik de smeernippel in het geboorde gat draai, flink wat olie in de ruimte te laten lopen zodat die overal komt? En daarna dan met vet verder de ruimte vullen?

En; is het wel veilig om 1 gat te maken; kan de druk dan wel weg? Moet er niet een tweede ‘overloop’ gaatje in?
Toen ik jaren geleden bij mijn ds smeernippels op de draagarmen voor zette en deze met de vetspuit vol perste was er ineens een hele harde knal; ik neem aan dat er toen een afsluitdop of iets dergelijks uit gesprongen is.(nooit iets van gemerkt overigens en ook niets kunnen zien)

Wat is wijsheid?

Gegroet,
juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 08 juli 2014 10:44 PM
  [ # 1 ]

ik zou er geen olie in stoppen en wel afloop gaten boren.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 11 juli 2014 11:00 PM
  [ # 2 ]

Blijkbaar niet veel mensen die ervaring met de smeeernippels hebben…............

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 juli 2014 11:24 PM
  [ # 3 ]

Voor m’n gevoel is olie niet zo’n goed idee, het loopt eruit en neemt het vet mee…
De CX van Hilko heeft dacht ik ook van die nippels. Maar die die had even andere prioriteiten…

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 11 juli 2014 11:50 PM
  [ # 4 ]

Ik heb smeernippels (jaaaaaaren geleden) in de achter draagarmen van mijn GSA laten plaatsen. Daarna voorzichtig vet “toegediend” totdat oud vet tussen de keerringen door “ontsnapte”.
Bij elke beurt even doorsmeren tot je bij de keerringen vet ziet komen en dan stoppen.
Werkt perfect. Zo heb ik de lagers van de draagarmen gered.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 12 juli 2014 07:39 AM
  [ # 5 ]

Waar zie je het vet dan uitkomen? Ik dacht dat het lager door een beschermkap was afgesloten maar dat is misschien mijn idee. Weet je of de constructie van de lagers bij een cx hetzelfde is?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 12 juli 2014 09:58 AM
  [ # 6 ]

Er zitten een paar soort keerringen voor, maar als je er vet in perst zoekt dat gewoon zijn weg langs die ringen

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 12 juli 2014 06:29 PM
  [ # 7 ]
Juriaan schreef:

Waar zie je het vet dan uitkomen? Ik dacht dat het lager door een beschermkap was afgesloten maar dat is misschien mijn idee. Weet je of de constructie van de lagers bij een cx hetzelfde is?

Neen een CX , BX heeft twee conische lagers , een GS naaldlagers ....

gewoon één vetnippel en pompen totdat het aan de zijkanten er uit komt .

Als je versie met de plastiek bus in het midden hebt moet je met je boor even doorgaan tot OP de grote bout , anders raakt het vet niet goed bij de lagers .

Succes , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 12 juli 2014 09:26 PM
  [ # 8 ]

Hoi Walter,

Of er een plastic bus zit weet ik niet; dat kan ik neem ik aan ook niet zien? En dan doorgaan tot OP de grote bout; ?? welke grote bout?.........................

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 juli 2014 12:07 AM
  [ # 9 ]

Mijn uitdrukking is niet helemaal correct ;

ik bedoel tot op die bus , waar de bout door zit die de draagarm vastzet in het achterframe :

http://tinyurl.com/ne8l7yx

Tweede onderdeel van bovenas te beginnen

Dit is wel een afbeelding voor een C5 , maar het princiepe is hetzelfde .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 13 juli 2014 12:37 PM
  [ # 10 ]

Hoi Walter, super met die afbeelding; helemaal duidelijk! Nu is het duidelijk voor me hoe het zit, dank voor je reactie!

Groet, juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 juli 2014 02:12 PM
  [ # 11 ]

Als je de gehele draagarm demonteert,en weer monteert.
Zet dan die bout wie door die bus gaat wel DIK in het vet.
Want als die vast rot in de bus heb je een probleem.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook