Wervik, 17 aug 2014
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 12 juli 2014 11:09 PM

van de voorpagina:

Volkskermis in Wervik

Al enkele jaren komt hier steevast een verslag van de oldtimermeeting in het West-Vlaamse Wervik. Een klein stadje, ooit groot geworden met tabak, lijkt nu groot te worden met zijn jaarlijkse bijeenkomst van oud blik in augustus. Waarom gaan mensen van allerlei pluimage er zo graag heen?

Is er iets speciaal te beleven? Speciale modellen, unieke wagens, tractoren of ander gemotoriseerd vervoer? Is de ligging aan de oevers van de Leie zo idyllisch? Bergen onderdelen aan spotprijzen misschien? Of is het omdat het gratis is?

Nee en ja. Wervik is een bijeenkomst, een bijeenkomst van en georganiseerd door liefhebbers van oldtimers en dat merk je. In de doorgaans warme gebouwen rond het zwembad staan handelaars met massa’s onderdelen voor een democratische prijs, buiten hangt een frietlucht, het is aanschuiven geblazen aan de bar en laat in de namiddag zijn de smaken aan de ijskar gehalveerd. Op het terrein rijden auto’s op en af en hangen heerlijk ongezonde benzinedampen… Sommige mensen zijn zelfs verkleed in de klederdracht van toen.

Eigenlijk is Wervik een volkskermis voor de autoliefhebber. Ja, zelfs een beetje op zijn Frans, je hebt er tijd, want op de n of andere manier slenter je op je gemak door de weides en heuvels vol met blinkend ijzer, kom je bekenden tegen en verwonder je je telkens dat het weeral zo laat is. Pas op! Ik zei het nog, op zijn Frans, de weide was gisteren nog van de koeien. Hier wordt niet gestreefd naar perfectie, maar gezelligheid is er troef. Klaptafeltjes en stoeltjes duiken op rond en achter de auto?s, onder de mooie grote bomen in het gras. Motorkappen gaan open en dicht en er wordt in verschillende talen naarstig gediscussieerd. Volkswagens staan hier gewoon naast Chevy’s die dan weer een Citroën verbergen. Hier vind je elk jaar wel ergens een verassing in een hoekje of net op de laatste rij, die prachtige eerste neus DS, of een in nieuwstaat verkerende oude C6, zalig! Had ik net via het forum kennis gemaakt met een Tatra, jawel, identiek dezelfde Tatra stond ook in Wervik met heel wat nieuwsgierigen rond. En als je denkt alles gezien te hebben, dan blijken er nog drie omliggende straten ook vol te staan.

Elk jaar wordt er ook rond een bepaald type, model of merk gewerkt. Daardoor is er ieder jaar ook wat anders te zien. Enkele jaren geleden was de Traction de hoofdvedette, verleden jaar waren het dan oude brandweerwagens en dit jaar staat Land Rover in de kijker, weer iets helemaal anders. Misschien moeten we ze dit jaar in Wervik al wat warm maken voor volgend jaar, want dan hebben wij een legendarische jarige die zestig wordt!

Tot in Wervik op 17 augustus!

tekst en foto: demuywo

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 13 juli 2014 11:58 AM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 13 juli 2014 11:30 PM
  [ # 2 ]

De plastische manier waarop dit is geschreven daagt al uit om er bij te willen zijn Wink

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 13 juli 2014 11:37 PM
  [ # 3 ]

Wel dan, dan zie ik je op 17 augustus? Wink

Profiel  
 
Gepost: 13 juli 2014 11:53 PM
  [ # 4 ]

Mooi, dan ben ik net terug van vakantie.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 14 juli 2014 11:57 AM
  [ # 5 ]

Als ik die dag vrij heb zal ik er sowieso bij zijn en ik wil wel eventueel opnieuw een kleine toerrit organiseren als er interesse in is.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 25 juli 2014 12:43 AM
  [ # 6 ]

Erg leuk evenement, in 2013 leuk terrassetje gescoort. Dit jaar zeker weer van de partij.

Profiel  
 
ogalle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 15-08-2014

Gepost: 15 augustus 2014 02:50 PM
  [ # 7 ]

Dag,

Elk jaar zetten wij tijdens onze meeting een voertuig/merk centraal. Dit jaar is dat Land Rover/Minerva. Wij willen U alvast meedelen dat de oldtimermeeting van 2015 (dat door zal gaan op zondag 16 augustus 2015) in het teken zal staan van Citroen ID - DS!! (60 jaar)


mvg
de Wervikse Oldtimer Liefhebbers

http://www.oldtimermeeting.be

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook