Duurtest: Xsara Picasso 1.8i LPG(G3) uit 02/2003
Zack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-06-2011

Gepost: 16 juli 2014 12:44 PM

Hallo allemaal,

Nu even geen probleempje maar info dat je met een Xsara Picasso met LPG heel veel kilometers kan maken.
Mijn auto is van febr. 2003 en is,voor mij, de magische grens van 333.333 km gepasseerd en dat allemaal op LPG.
Eind november 2010 heb ik de wagen aangeschaft. Toen stond de teller op 182.000 km. Nu na drieenhalf jaar staat de teller op 337.000 km.
Ik wou dat ik kon zeggen dat ik deze kilometers zonder slag of stoot heb gehaald, maar helaas is dit niet het geval geweest. Hieronder een korte opsomming van de meest dure reparaties:
- vervangen bobine (+ lpg bougies)
- katalysator
- druklager + koppelingsset
- distributieriem + waterpomp + multiriem
- vervangen remmen en remschijven
- lambdasondes
- vervangen middendemper
- andere kleine onderdelen die bij elkaar ook een duit kosten

Kosten die ik zeer binnenkort zal moeten maken:
- vervangen distributieriem + waterpomp + olie verversen
- vervangen airco compressor

Het verbruik ligt op 1:11,5 km (95% snelweg kilometers).
Dit is inclusief verbruik van 1x per 2 maanden een volle tank benzine.

Verder rijdt de wagen goed en ben er wel tevree mee.
Alleen de vraag is, gelet op de kosten die staan aan te komen, en de waarde van de wagen, moet ik die investering nog wel doen of op zoek gaan naar een andere wagen?

Afbeelding Bijlagen
foto_display_CXP_p.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Zack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-06-2011

Gepost: 23 november 2014 11:56 AM
  [ # 1 ]

De teller staat op net geen 350.000km!
Helaas is de wagen is niet door de keuring heen gekomen. De CO-2 waarden waren veel te hoog, de monteur heeft nog zijn best gedaan maar het lukte niet. Volgens hem kon het liggen aan de lambdasondes en/of de katalysator.
Met de kosten van distributieriem die ook al lang vervangen had moeten worden hem ik besloten een andere wagen aan te schaffen.
De keuze is gevallen op een Peugeot 308.

Afbeelding Bijlagen
pica.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 23 november 2014 12:32 PM
  [ # 2 ]

Zack, wel mooi om te lezen, dat een picasso, op gas zoveel km kan maken, het is algemeen bekend dat een motor op gas, 300000 km mee kan,(geld voor ieder merk.auto)  er zijn uitzonderingen, auto,s die af fabriek zijn geleverd met gas, hebben een andere cilinderkop, deze hebben andere klep zittingen, en hardere kleppen, bv alfa,s hebben dit standaard, sommige hebben hem gelijk laten aanpassen, gelijk met de inbouw van de gas tank, en betalen dan 3600,- waar door je dus dan gem 500000 km kan rijden,  de reparaties die jij opgeeft, is niet anders dan een auto, waar al 180000 km opstaat, neem aan dat de aanschafprijs hier ook naar was, heb zelf nu ook een picasso met 122000 km gekocht, uit 2006. Voor 4700,- maar wel afgedingt , nieuwe disterebutie,  en nieuwe remmen, en grote beurt,  kijk koop je een auto, en je krijgt bv , dat ophanging moet worden vervangen, en ecu de geest geeft, dan heb je buiten sporige onkosten,

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 november 2014 12:36 PM
  [ # 3 ]
beremans schreef:

Zack, wel mooi om te lezen, dat een picasso, op gas zoveel km kan maken, het is algemeen bekend dat een motor op gas, 300000 km mee kan,(geld voor ieder merk.auto)

Wat een onzin, er zijn zat automerken die zonder enig probleem 5 ton of meer op LPG kunnen rijden zonder revisie of andere ellende.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Durksz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 08-01-2011

Gepost: 23 november 2014 01:17 PM
  [ # 4 ]

volgens mij is er zelfs een BX op gas geweest met 9 ton

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 23 november 2014 02:21 PM
  [ # 5 ]

Let wel, we hebben het over een bepaalde bouwjaar, en ik schreef ook aangepaste cilinderkop, anders kan je het echt wel vergeten, en ja auto,s uit een duurdere klasse, na gelaten natuurlijk, want deze motoren, zijn vaak standaard voor zien van betere klep zittingen,  ik weet persoonlijk niet beter dat motoren tot het jaar 2000, deze gebreken met zich meenamen omdat ze op gas draaide, en zo alles broos werd,  meschien is het zo dat huidige auto,s dit dus wel aan kunnen, en daar door dus een mening verschil is door staan, en ja een bx op negen ton, alles kan, maar weet je ook de garage rekeningen?

Profiel  
 
Zack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-06-2011

Gepost: 23 november 2014 08:59 PM
  [ # 6 ]

Ik weet niet of er speciale cilinderkoppen zijn gemonteerd. Geloof het niet omdat, was een standaard versie zonder enige poespas aangeschaft door een leasebedrijf.
Waar het mij om ging is dat ik ongeveer Eur 1000,- had moeten uitgeven om de wagen enigszins weer in orde te hebben. Aangezien de verkoopwaarde op ongeveer Eur 750,- lag was deze investering het, volgens mij, niet waard.

Profiel  
 
Zack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-06-2011

Gepost: 23 november 2014 09:02 PM
  [ # 7 ]
beremans schreef:

Zack, wel mooi om te lezen, dat een picasso, op gas zoveel km kan maken, het is algemeen bekend dat een motor op gas, 300000 km mee kan,(geld voor ieder merk.auto)  er zijn uitzonderingen, auto,s die af fabriek zijn geleverd met gas, hebben een andere cilinderkop, deze hebben andere klep zittingen, en hardere kleppen, bv alfa,s hebben dit standaard, sommige hebben hem gelijk laten aanpassen, gelijk met de inbouw van de gas tank, en betalen dan 3600,- waar door je dus dan gem 500000 km kan rijden,  de reparaties die jij opgeeft, is niet anders dan een auto, waar al 180000 km opstaat, neem aan dat de aanschafprijs hier ook naar was, heb zelf nu ook een picasso met 122000 km gekocht, uit 2006. Voor 4700,- maar wel afgedingt , nieuwe disterebutie,  en nieuwe remmen, en grote beurt,  kijk koop je een auto, en je krijgt bv , dat ophanging moet worden vervangen, en ecu de geest geeft, dan heb je buiten sporige onkosten,

Persoonlijk had ik dit bedrag niet uitgegeven voor deze wagen van ‘06.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 november 2014 09:26 PM
  [ # 8 ]
beremans schreef:

Let wel, we hebben het over een bepaalde bouwjaar, en ik schreef ook aangepaste cilinderkop, anders kan je het echt wel vergeten, en ja auto,s uit een duurdere klasse, na gelaten natuurlijk, want deze motoren, zijn vaak standaard voor zien van betere klep zittingen,  ik weet persoonlijk niet beter dat motoren tot het jaar 2000, deze gebreken met zich meenamen omdat ze op gas draaide, en zo alles broos werd

Nogmaals onzin. Bx’en met 4 ton op gas, honda’s met 450.000 km, volvo’s met 5 ton, allemaal ouwe lijken die het perfect op lpg doen. Xm’s met 4 ton enz enz. en allemaal zonder “aangepaste” kop. Zelfs een DS uit 1970 haalt zomaar 5 ton met z’n eerste kop.. Wil je nog meer horen voor je zelf gaat inzien dat het niet klopt wat je zegt?

Maar goed: terug on-topic.

Zack, succes met je nieuwe wagen en jammer dat ‘t geen citroën geworden is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Zack
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-06-2011

Gepost: 23 november 2014 09:52 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Zack, succes met je nieuwe wagen en jammer dat ‘t geen citroën geworden is.

Dank je wel voor de goede wensen.
Heb nog wel gekeken naar de opvolger de C4 picasso, maar die zijn nog net te jong, lees buiten mijn budget Sad
Ben i.i.g. wel binnen de PSA groep gebleven Smile

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 24 november 2014 08:46 PM
  [ # 10 ]

Ja veel plezier met je Peugeot, en toch vind ik het lijstje uit je openingspost nog wel meevallen. Je hebt 155.000km gereden en er zitten ook aardig wat normale of te verwachten reparaties bij die je met andere wagens ook zou hebben.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook