1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Boodschappenlijstje koppeling
fdegooijer1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-12-2013

Gepost: 18 juli 2014 10:58 AM

Beste allemaal,

Ik wil binnenkort mijn koppeling en rechter motorsteun gaan vervangen.

De reden: als ik vanuit stilstand optrek dan stuitert de motor hevig. Ik heb bijna het gevoel dat hij tegen mijn motorkap aan slaat (maar er zit geen deuk in dus dat zal wel niet Smile. Hij bokt een keer of 4.
Het trillen komt enkel voor bij vertrek uit stilstand. Het begint zodra ik mijn pedaal enkele mm heb laten opkomen (dus als we eigenlijk al heel zachtjes aan het rijden zijn) Snel/langzaam laten opkomen, bij hoog/laag toerental maakt geen verschil. Soms is het erger dan anders. Ik heb de schroef op de bak trouwens al bijna volledig ingedraaid, omdat anders mijn bak kraakt bij het schakelen (vooral bij R en in eerste)

Ik las op het forum iemand anders die dit had, hierbij was er een vinger afgebroken en dus schuin gesleten.


Ik ben van plan om het met twee man in enkele dagen te doen.

Ik wil alles in een keer bestellen, zodat ik ook op zondag kan werken zonder erachter te komen dat ik een rubbertje mis en moet wachten tot maandag de deuren weer open gaan.

Mijn vraag is dus eigenlijk: wat heb ik precies nodig?

Drukgroep, koppelingsplaat, druklager en motorsteun natuurlijk.

Toplager? Speciale rubbertjes? Speciale veertjes?

Welke goedkope onderdelen vervang ik verder het beste als ik de bak eraf heb liggen?

Oh ja, het is een dsuper uit april 1971, dus met normale handgeschakelde 4-bak

Alvast hartelijk dank.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 18 juli 2014 12:39 PM
  [ # 1 ]

Het kan ook zijn dat er een bovenste moer van een motorsteun los zit.
been there….

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juli 2014 12:48 PM
  [ # 2 ]

Of KVS in de koppeling gekomen…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 juli 2014 11:20 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad ook toplager vervangen,
En
Lager + keerring nokkenas
Kleine keerring in ontstekings huis voet, bestaan 2 maten, allebij kopen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 juli 2014 11:24 PM
  [ # 4 ]

En dan maar gelijk de “treiterslang ” vervangen nu je er een beetje beter bij kan cheese

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 juli 2014 11:53 PM
  [ # 5 ]

Rubbertjes voor de aansluiting op het stuurhuis (van die kleine ronde)+ leidingrubbers.
Veerbol ringen (sleutelt makkelijker als je de bollen eraf schroeft).
Inderdaad retourslang.
Uitlaatpakking voor het spruitstuk?
En ik zou inderdaad een nieuwe motorsteun aan de uitlaatkant zetten (of reviseren) en deze afstellen met een blok hout zoals beschreven in de wph. Ik heb er bij mij een iets groter hitteschildje overheen gezet.
Verder kan je overwegen om de distributieketting met tandwielen te vervangen. Niet dat ze gauw kapot gaan, maar na 100K gaat de ketting vaak wat rammelen
Borstels van de startmotor misschien ook nog.
En toch kom je altijd nog wat tegen….

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 19 juli 2014 01:23 AM
  [ # 6 ]

krukaskeerring. Is al veel over geschreven.
gr r

Rinus

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 19 juli 2014 01:24 AM
  [ # 7 ]

oeps, ben in de war met mn CX
gr ri

Rinus

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 juli 2014 10:22 AM
  [ # 8 ]
H@ns schreef:

Veerbol ringen (sleutelt makkelijker als je de bollen eraf schroeft).
Uitlaatpakking voor het spruitstuk?
Verder kan je overwegen om de distributieketting met tandwielen te vervangen. Niet dat ze gauw kapot gaan, maar na 100K gaat de ketting vaak wat rammelen

Hier komt de keuze: laat je de motor zitten of niet. Motor er uit is duidelijk meer werk, maar dan kan je inderdaad extras zoals distributie aanpakken. (Dan ook distr deksel pakking en vlampijp pakkingen).
Als de motor er uit gaat, overweeg dan ook een moer voor een evt lambdasonde in de vlampijp te zetten. Nuttig zowel voor de benzine als de lpg rijder!

Ikzelf zou de motor gewoon laten zitten. Is extra werk en je hebt dan een motor takel nodig. Risico afbreken tapeinden vlampijp…..Als je motor er uit haalt en ook distr vervangt, haal je het zeker niet in 2 dagen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 juli 2014 11:03 AM
  [ # 9 ]

Aan de andere kant is het demonteren van de motor relatief niet zo heel veel meerwerk…
Als je de tijd hebt zou ik het wel doen.
Heb je de verwarmingskraan op het schutbord zitten? Dan kan je daar ook onderhoud aan plegen als de motor er uit is.
2 dagen is alleen voor professionals… maar je schrijft enkele dagen, dus kennelijk heb je wat ruimte.

Misschien ook nog hoezen van de aandrijfassen?

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 19 juli 2014 11:25 AM
  [ # 10 ]

Heb je vaker al eens koppeling vervangen?

Stuurhuis effe goed de harmonica rubbers nakijken en de handremblokjes goed bekijken. En als deze laatste bijv. 20% zijn zou ik ze alvast vervangen. Zijn de kosten niet en scheelt een hoop werk. 
-loctite.
-Als je de bak er net op hebt, effe met de slinger draaien en een hulpje of alles goed werkt.

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 19 juli 2014 11:25 AM
  [ # 11 ]

Geweldig dit, je begint aan de koppeling en je hele motor compartiment is zo ongeveer gerenoveerd!
Maar goed dan kan je er wel weer een hele tijd tegen aan.

Profiel  
 
fdegooijer1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-12-2013

Gepost: 22 juli 2014 11:39 PM
  [ # 12 ]

Alvast allemaal bedankt,

Ik ga een paar dagen naar Frankrijk en het plan ontstaat om mijn hele auto te ontmantelen Smile

Ik snap dat het verstandiger is om de motor te verwijderen, maar ik wil het enkel op de versnellingsbak houden.

Dus om het lijstje te maken:

Koppelingsplaat
Drukgroep
Druklager
Toplager
Nokkenaskeering
Nokkenaslager
Keering ontstekingshuis (2 maten)
Treiterslang
Stuurhuis/versnellingsbak o ring (aantal?)
Motorsteun

Eventueel
Harmonica rubbers stuurhuis
Handremblokken
Hoezen aandrijfassen

Klopt dit zo’n beetje?

Het zal mijn eerste ds bak wissel worden. Ik heb het wel bij andere auto’s gedaan, maar toch….. Wel spannend.

Ik heb er al redelijk wat over gelezen op het forum. Nu het wph nog doorspitten.

Alle verdere tips en trics zijn natuurlijk welkom.

Nogmaals bedankt

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 23 juli 2014 12:14 AM
  [ # 13 ]

Als je bak er toch af hebt, kun je eventueel ook meteen je remklauwen nakijken en eventueel voorzien van nieuwe afdichtingen. En als je remblokken niet helemaal fris meer zijn kan je deze ook meteen meenemen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 juli 2014 10:25 PM
  [ # 14 ]

Je boodschappen lijst is correct.
Laat je niet opjutten om er van alles bij te doen, en los gewoon het probleem op waar het om gaat.
De ware vakman toont zich niet doordat die heel veel kan repareren en vervangen, maar juist door zich te beperken tot de essentie waar het om gaat. In de gezondheidszorg noemen wij dat het stepped care principe.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 23 juli 2014 11:13 PM
  [ # 15 ]

Opjutten,  stepped care, een ware vakman?  ‘wij’ noemen gezondsheidszorg “gewoon je gezonde verstand gebruiken”  Doe het goed of doe het niet. Het prutsen komt wel als je onder de tremoren zit, gras zit te grazen nadat je voeten zijn ingebalsemed omdat er een nieuw “care” programma is bedacht.Laughing

Je moet echt geen 2 tientjes uitsparen om bij de volgende APK de boel weer los te moeten schroeven.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook