1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
het einde van mijn 2.0 HDI 110pk (RHZ)?
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 juli 2014 08:40 PM

Een jaar geleden heb ik in mijn Xantia een “fabrieksoriginele” cruisecontrol ingebouwd.  Een originele “N.O.S.” stengel, voeding vanaf de gezekerde ABS groep, aan/uit schakelaar en een dubbelwerkend relais (normaal gesloten contact, onderbroken contact bij remmen) zodat de CC netjes werkt zoals het hoort. De bekabeling daarvoor ontbrak, dus die moest ik tot op de grote stekker op de ECU maken. Niet zo moeilijk, een paar kabeltjes met de juiste stekkertjes eraan uit een andere ECU multistekker geroofd, in gestoken ingetaped et presto… Met Lexia de CC activeren et voila…

Nu gebeurt recent het volgende: Als ik ongeduldig ben en bij het inschakelen van de CC (eigenlijk bij weer op gewenste snelheid komen) veelvuldig “bij plus” in plaats van de stengel vast te houden, knalt de ECU acuut in noodloop met middels de foutcodes de melding dat er een te hoge druk in de common rail is…
Contact uit en aan en de auto doet alles weer normaal, dondert ook net zo hard weer door, alleen blijft uiteraard het lampje van de ECU branden totdat ik de foutmelding wis.

Het lijkt dat er een soort elektromagnetisch veld ontstaat wat een vals “te hoge druk” signaal geeft. Had ik de nieuwe kabels moeten afschermen of bijvoorbeeld als een soort “twisted pair” door de bestaande bekabeling heen moeten vlechten in plaats van er strak gebundeld langs te leggen?

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 23 juli 2014 09:09 PM
  [ # 1 ]

Doet me denken aan de sturing van de derde plunjer van de hogedrukpomp (die van je brandstof, niet LHM). Bijvoorbeeld op het moment dat jij (of de CC) het gas loslaat. Maar of je hier iets mee kan?

Grt. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 juli 2014 09:50 PM
  [ # 2 ]

Nee dat zal het niet zijn, dat geeft eigenlijk maar een relatief gering effect bij “normaal rijden” en bij mij is het een compleet wegvallen van vrijwel alle vermogen… Als ik weer thuis ben zal ik de stekker nog eens los trekken, misschien is er ergens een stukkie slechte isolatie of een los draadje…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 23 juli 2014 10:01 PM
  [ # 3 ]

Die derde plunjer moet onmiddelijk afschakelen zodra je gas loslaat, als dat niet gebeurt dan krijg je de ‘storing’ van te hoge druk in CR en kan/zal de motor in noodloop gebracht worden.
Het wegvallen van het vermogen is het gevolg daarvan. De motor is dan in noodloop geschakeld.

Ik kan me voorstellen dat een haperende CC, of een slecht contact heel snel opvolgend ‘gas’ en weer ‘gas los’ enz zou kunnen geven. Dit kan niet gevolgd worden door het hogedruksysteem. Daarom zoek ik het daar.

Succes met het oplossen.
Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 juli 2014 10:31 PM
  [ # 4 ]

ik dacht dat de druk in de common rail uitsluitend door de drukregelklep op de pomp werd bepaald. de derde plunjer beperkt de maximale hoeveelheid beschikbare brandstof alleen.

het effect wat ik merk is dramatischer dan de normale noordloop waarbij je minder vermogen hebt en max. toerental van 3000tpm. Het lijkt alsof de ECU het ineens niet meer weet. stationair blijft íe wel lopen. na herstart weer gewoon niets aan de hand.

misschien loopt mijn kabelboompje wel te dicht langs de aansturing van de drukregelklep!!!! en wordt die door een elektromagnetisch veld door pulserende contact van de “plusknop” verkeerd aangestuurd.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 25 juli 2014 01:20 PM
  [ # 5 ]

Het lijkt er nu op dat het niets met de Cruise Control te maken heeft!

Bij volgas geven is hij er ook uitgeklapt zonder de CC… Niet leuk op de péage, bij 130 (GPS) helling op iets gas bijgeven bij het inhalen en dan op de vluchtstrook belanden zonder vermogen. Wink weer een ervaring rijker!

Dat volgasgeven deed de CC voorheen ook bij een groot verschil tussen de werkelijke en gewenste snelheid, vandaar dat het daar het eerst bovenwater kwam.

De motor gaat niet in noodloop (wat ik eerst dacht) maar doet echt helemaal niets meer. Door het in de versnelling uit laten lopen leek het er nog op dat ‘ie in noodloop ging.

Contact af en weer aan, en gewoon weer verder met 130 (alleen nu niet meer 100% vragen)

De foutmelding is P1112: te hoge of te lage druk

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 25 juli 2014 08:59 PM
  [ # 6 ]

Fijn zo’n storing huh
De enige rode draad is dus niet toeval maar de motor voldoende belasten en dan treedt de fout op?
En als de fout optreedt dan gaat de motor niet naar noodloop maar stopt ‘gewoon’?

Om een goed plaatje te krijgen is meer informatie nodig.
Zoals, of het MM-lampje gaat branden. En moet contact eerst helemaal naar ‘uit’ om de storing op te heffen, of kun je vanaf de vluchtstrook met draaiende motor weer verder. Blijft de motor überhaupt wel stationair draaien, etc. Is het een 90 of 110?

Als het een 110 is, kan het zijn dat er ergens iets mis is met het vacuumcircuit?


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 28 juli 2014 12:52 PM
  [ # 7 ]

Door de fout melding zijn er in eerste instantie eigenlijk maar twee mogelijkheden:
of de druk is te laag in de common rail of de druk is te hoog onder de genoemde omstandigheden.

Dat betekend dat of de hogedrukpomp niet genoeg opbrengst (meer) heeft/geeft bij vollast of dat het drukregelventiel niet goed functioneert.

Wat eventueel ook nog kan is dat de druksensor op de common rail fouten geeft, maar dat lijkt mij minder waarschijnlijk omdat het probleem alleen bij vollast optreedt wanneer dus veel brandstof wordt gevraagd.

De eerste keer dat dit gebeurde had ik mijn trailer achter de xantia en wilde van ca. 60km/uur naar 96km/uur (60mijl/uur) in de 5e versnelling. Dat betekende dat ‘ie wel even moest sleuren. Maar dat deed ‘ie toen niet. In plaats daarvan werd ik getrakteerd op feestverlichting.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 augustus 2014 04:32 PM
  [ # 8 ]

Vorige week met vriend Lex naast me op de passagiersstoel flink getest. Lex wist me te vertellen dat de maximale druk in de commonrail zo’n 1380bar was tijdens de rit, dus dat moet genoeg zijn, echter toen ik in z’n 2e versnelling even flink stampte (rechtervoetje op de vloer) bij goed warme motor was het weer tijd voor feestverlichting. Lex vertelde me in net Frans dat de fout P1112 betekende dat er ergens lekkage in het hoge druk systeem zou zitten, de druk bij 2600 tpm kwam niet hoger dan 960 bar en dat vond de ECU niet genoeg voor vollast. De drukregelklep zou 98% geopend of gesloten moeten zijn geweest bij een stroom opname van ca 980mA…

Of de ECU maakt er een zootje van of de drukregel klep heeft z’n best tijd gehad denk ik.
Ik zal de batterijen van Lex eens goed opladen en een 230V adapter in de auto meenemen zodat ik tijdens de volgende rit naar NL de boel eens flink in de gaten kan houden.

De conclusie zal daarna wel zijn dat ik een nieuwe drukregelklep ga monteren…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 22 augustus 2014 01:51 PM
  [ # 9 ]

Probleem heeft zich de afgelopen weken niet meer voorgedaan…

Wel had de motor regelmatig de neiging heel licht te jagen bij middelmatig belasting. De trekkracht komt dan in hele lichte pulsjes vrij in plaats van een gelijkmatige beweging. Frequentie is zo’n 1,5 tot 2 seconden.
Ook is het stationair toerental ineens 1050 in plaats van 850… Na contact afgezet te hebben en weer starten is het gewoon weer 850. Dit heeft geen mechanische oorzaak (kabel die hangt of iets dergelijk)

Bij zo’n snellere loop heb ik eens lopen duwen en trekken aan de kabelbundel die in de ECU verdwijnt. Zeg maar die grote bocht die vanaf het blok in de plastic koektrommel verdwijnt. Ik heb die bocht eens omlaag gebogen in plaats van de vrij vlakke ligging die hij eerst had en tot mijn grote verbazing draaide de motor ineens weer rustig! Bij verder rijden is het jagen ook ineens weg!

Ik vermoed nu dat er een slechte kabel of verbinding zit en dat alle rare problemen niet met sensoren of drukregelkleppen hebben te maken, maar met een variabele weerstand in de kabelboom. De acute stop deed zich steeds voor bij zware belasting van de motor. De bocht in de kabelboom werd dan door de Horizontale ligging kleiner/krapper gebogen. Als daardoor de terugkoppeling van de druksensor naar de ECU (voltage) afwijkt van wat het moet of mag zijn krijg je een fout melding.
Ook gaat de ECU uit van standaard waarden bij een bepaald toerental en belasting, deze worden dan bijgesteld op basis van de waarden die sensoren aanleveren. Als de druksensor dan iets afwijkend doorgeeft wordt de druk die de pomp levert door de ECU bijgeregel door het drukregelventiel meer of minder te openen. Dit kan heel prima dat “lichte jagen” verklaren, als de druk steeds verhoogd en weer verlaagd wordt.
Als ik de moed heb gevonden trek ik die kabel bundel eens helemaal los, misschien is er ergens kapotte isolatie of een gecorrodeerde of geknikte kabel in die bundel.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 22 augustus 2014 02:48 PM
  [ # 10 ]

Kijk eens in het draadje van ZX1.4i, daar staat iets over een gare accukabel die standaard is bij deze motor.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 22 augustus 2014 02:50 PM
  [ # 11 ]

Vanaf deze post http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210152/P225/#1807669 , ik weet niet of het dat is maar lijkt me sowieso een goed idee om even te controleren.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 22 augustus 2014 04:36 PM
  [ # 12 ]

Ik denk dat het niet een algemeen massa probleem is maar dat een deel van de ECU bekabeling is beschadigd/verouderd

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 22 augustus 2014 11:23 PM
  [ # 13 ]

Opmerkelijk, ik heb een half jaartje terug ook gehad dat mijn HDi ging ‘driften’ met stationair toerental (ca 1100 toeren). Ook na uitschakelen motor en opnieuw starten was het verdwenen, weer keurig stabiel 850 toeren om enige tijd daarna weer naar 1100 te klimmen. Begon naar forse snelheid op snelweg en bij afslag wachten voor de stoplichten. Klacht bleef enkele dagen, daarna niet meer gehad. Was overigens nadat ik een flesje injectorreiniger in de tank had gegoten. Misschien is die samenhang puur toeval.

Bij mij zijn er geen problemen met de kabels aan de accu of massa zover ik weet. (Gemeten op temperatuur na starten en warmdraaien).

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 augustus 2014 11:46 PM
  [ # 14 ]

Misschien opnieuw inleren na de injectorreiniger?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 september 2014 03:08 PM
  [ # 15 ]

Voordat ik op pad ging met de trailer de bekabeling nog eens nagelopen, alle isolatie/tape en plastic bescherming gestript, niets kunnen zien wat lijkt op een beschadiging of slechte verbinding. Verder waren alle symptomen eigenlijk weg en had het afslaan zich niet meer voorgedaan tot dat ik zaterdagavond in Duitsland met de trailer erachter en bij een relatief hete motor toch weer de cruisecontrol gebruikte om van een relatief lage snelheid (60km/u) weer naar de gewenste snelheid te komen. Bingo: feestverlichting en weer opnieuw moeten starten… Gelukkig ging dat wel rollend, de Germaan achter me vond het toch niet zo leuk…

Gek genoeg heeft het probleem zich eerder op de reis nog niet voorgedaan terwijl ik in België met de trailer 120 km/u (max. toegelaten rollende massa van de Xantia is 3450kg) helling op, in de cruise control de wagen in z’n 5e versnelling helemaal heb af laten knijpen naar zo’n 105km/u, ook niet na de helling bij het weer versnellen. En dan loopt hij echt wel voluit. Het lijkt er op dat het alleen gebeurt op het moment dat er plotseling alle vermogen wordt gevraagd bij een relatief hete motor (~95°C).

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook