1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De ‘66-er DS van Matthijs164
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 10 augustus 2014 11:12 PM

van de voorpagina

Op vakantie naar Corsica

Het moet niet altijd Frankrijk zijn, alhoewel… Matthijs164 trok met zijn gezin op reis naar Corsica en bezorgde ons zijn reisverslag. Komt hij overal heelhuids aan? Ligt er plots een plas olie onder zijn snoek of blijft hij zich onvermoeibaar door de bergweggetjes kronkelen, en blijft de naald van de temperatuurmeter in het ‘wit’? Je leest het hier en geuren en kleuren.

Het begint een jaarlijks ritueel te worden. Nadat we dit jaar ongebruikelijk vroeg onze reis al volledig gepland hadden, had ik een bescheiden lijstje opgesteld met klusjes die ik wilde uitvoeren voor de vakantie. Uiteraard zou onze zwarte ’66-er DS19a ons vakantievervoer zijn. Naarmate de vertrekdatum dichterbij kwam en het kluslijstje niet echt korter werd, gloorde er bij mijn vrouw hoop; zouden we dan toch op het laatste moment het moderne blik met airco moeten kiezen? Met zweet op mijn kop en adrenaline tot in mijn tenen stond echter op de dag van vertrek om 9 uur ’s ochtends de DS in elkaar geschroefd en gepoetst klaar om ingepakt te worden. Zo is het de afgelopen jaren steevast geweest en zo zal het de komende jaren wel zijn.

De uitdaging voor de DS was dit keer bescheiden. We gingen dit jaar naar Corsica en 1500km enkele reis rijden met twee kleine kinderen (10 maanden en 2,5 jaar) en teveel bagage zag zelfs deze doorgewinterde DS-rijder niet zitten. Daarom kozen we dit jaar voor de autotrein. Vanuit Den Bosch in 24 uiterst comfortabele uren naar Livorno en vandaar een klein stukje rijden naar de haven voor de overtocht van 4 uur naar Bastia. Aangekomen in Bastia was het een comfortabele 2 uurtjes naar Ghisonaccia aan de oostkust van het mooie eiland. Onze dochter vond de afwisseling en slapen in de trein prachtig, onze baby vond het allemaal prima en mijn vrouw en ik waren totaal ontspannen bij aankomst; deze manier van reizen is voor herhaling vatbaar!

2014 Corsica autotrein dr Matthijs164

Onze vakanties zijn drastisch veranderd sinds we kinderen hebben. Waar we in het verleden zoveel mogelijk van de omgeving probeerden te ontdekken, is het nu vooral een kwestie van goed plannen, doseren en zorgen voor ‘rustdagen’ aan het strand. Wat het niet makkelijker maakt, is dat de afstanden op Corsica van een andere orde zijn dan in onze vlakke polderlandschap. Een ritje van 85km naar Bonifacio duurt volgens de navigatie 1,5 uur maar in de praktijk duurde het dik 2,5 uur. En dat is dan via n van de grootste verkeersaders van het eiland! Op het moment dat je in de bergen rijdt, schiet het helemaal niet meer op. Uiteindelijk hebben we een dikke 1000km op het eiland gereden en de hoogtepunten waren Bonifacio met de hoog op de rots gelegen oude stad, Corte met de prachtige uitzichten en authentieke straatjes en de schitterende ritten door het berglandschap. Iemand die Corsica echt wil ontdekken, doet er goed aan rond te trekken om vanuit verschillende plaatsen tochten te maken. Overigens is het eten en drinken van de bekende Franse kwaliteit en iedere keer weer een feest.

2014 Corsica Bonifacio dr Matthijs164

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 10 augustus 2014 11:13 PM
  [ # 1 ]

Vervolg

Het rijden met de DS op Corsica is ronduit geweldig. Het eiland is feitelijk n grote marmerberg met een vlakkere kust aan de oostzijde en een ruige ?fjordenkust’ aan de westzijde. Op het moment dat je de kust verlaat, rijd je in de bergen en van bocht naar bocht. De wegen zijn van goede kwaliteit en kronkelen zich op prachtige wijze door het landschap. We waren enorm verrast door de hoeveelheid bloemen en kleur op het eiland, de natuur is zowel in landschap als ook in vegetatie indrukwekkend. We zijn tijdens onze vakantie redelijk wat klassiekers tegengekomen en het lijkt er dus op dat meerdere mensen Corsica als rijdersparadijs hebben ontdekt. Onze DS met de bescheiden DY motor had voldoende marge tijdens de beklimmingen en heeft het fantastisch gedaan. De temperatuur van de motor liep wel op maar bleef keurig ‘in het wit’. Bij de beklimming van Col de Bavella (1218m) ontdekte ik op de top een spoor koelvloeistof. Dat bleek via de overloopslang uit het systeem te zijn gegooid. De combinatie van het warme weer, de zware motorbelasting, de lagere luchtdruk en mogelijk teveel KVS is daar vermoedelijk de oorzaak van geweest. Verder heb ik tijdens de vakantie n keer de remmen moeten ontluchten, een hardnekkig probleem dat ik nog steeds niet heb weten op te lossen.

2014 Corsica lv dr Matthijs164

Het comfort van de auto laat bij hoge temperaturen en lage snelheid natuurlijk wel wat te wensen over en de kinderen hebben het ingesloten in de warme kinderstoel soms best zwaar gehad. De ventilatie van een tweede neus is nogal beperkt en de ?frisse lucht’ is bij lage snelheden warmer dan de buitenlucht. Een doorn in het oog van sommige liefhebbers is het grote open Webasto-Riviera dak dat ik heb ingebouwd. Echter, bij Corsicaanse temperaturen is de ventilatie van dat dak ontzettend prettig en eigenlijk de enige manier om het dragelijk te houden in de auto. Toch begint het afzien van de kinderen door de hoge temperaturen wel een reden te worden om mogelijk volgend jaar niet meer voor de DS te kiezen. Mocht het écht zover komen, dan bespaar ik mezelf de jaarlijkse klus-stress. Ik zal het missen. 

Tekst en foto’s: Matthijs164
Redactie: demuywo

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 augustus 2014 11:28 PM
  [ # 2 ]

Prachtige rit met een prachtige auto Matthijs!

Tegenwoordig zijn we allemaal verwend met airco… dat merk je inderdaad goed als je met subtropische temperaturen in een auto met blanke ramen en een gedateerd ventilatiesysteem rijdt!
Een 3e neus doet het wat betreft ventilatie niet beter dan een ‘66-er hoor!  cool hmm

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 augustus 2014 11:44 PM
  [ # 3 ]

Ga naar Bretagne! Mooi verhaal!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 11 augustus 2014 12:15 AM
  [ # 4 ]

Beste Matthijs, mooi verhaal. Corsica is een bestemming die nog op ons wensenlijstje staat.
Voor de lucht in je remsysteem: mogelijk heb je een lekke hoofdremcilinder (onder de paddestoel). Heb ik zelf ook bij 2 DS’en gehad. Vaak lekt er nauwelijks hydraulische olie uit bij het indrukken van de rem (bovendien zit er een lekleidinkje aan), maar wordt er bij het loslaten van de remknop wel een minieme hoeveelheid lucht het remsysteem ingezogen.
Lekkage wordt veroorzaakt door minimale kransjes in de plunjers / kanaaltjes.
Oplossing is vervangen door een betere. Of worden ze inmiddels wel gereviseerd door Citrotech (enkele jaren geleden nog niet)?

Overigens hebben wij dit jaar weer 3000 (bijna) probleemloze vakantie-kilometers gereden met onze geliefde DS Break. Dordogne vv. En genieten we altijd erg van de arko.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 11 augustus 2014 08:08 AM
  [ # 5 ]
H@ns schreef:

Prachtige rit met een prachtige auto Matthijs!

Tegenwoordig zijn we allemaal verwend met airco… dat merk je inderdaad goed als je met subtropische temperaturen in een auto met blanke ramen en een gedateerd ventilatiesysteem rijdt!
Een 3e neus doet het wat betreft ventilatie niet beter dan een ‘66-er hoor!  cool hmm

Bedankt allemaal voor de reacties! En inderdaad, we zijn tegenwoordig niets meer gewend. Een verschil met vroeger is echter wel de stoeltjes van de kinderen. Ze zitten dermate strak ingepakt, dat ze zelfs met normale temperaturen zitten te zweten op de achterbank. Wij stonden gewoon tussen de voorstoelen te kijken hoe pa de auto bediende en hadden nergens last van Wink

Mbt het lucht in de remmen - de remservo heb ik reeds in 2012 vervangen maar die heeft Ronald eigenlijk te goed gemaakt (hij houdt nu grotere toleranties aan). Daardoor klemmen de plunjers bij het opwarmen van de olie. Dat remt niet echt prettig en kan me de oorzaak die Michel suggereert heel goed voorstellen. Dus zal de servo weer uitbouwen en omruilen (fijne klus…).

Bedankt en groeten, Matthijs

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 11 augustus 2014 03:27 PM
  [ # 6 ]

Mooi verhaal man!

Tja, heet is ie wel ja. Ben zelf al twee en een half keer Zuid Afrika doorkruisd (met kinderen) met een DS met donker vinyl bekleding, dat doe ik de volgende keer met lichtere bekleding. Wat ik wel super van de DS vind is dat je erg lekker met de ramen open kunt rijden zonder dat je jezelf sufwappert. Die gebogen voorruit geleidt de wind mooi langs de open ramen.

Maar we zijn inderdaad wel verwend, vroeger, toen poep nog met de lange oe geschreven werd, wisten we niet beter. Bloemetjes gordijn met drukknoppen tegen de binnenkant van de oranje taunus station, Adria caravan erachter en hup op gas in z’n 3 naar Frankrijk met je benen jeukend van de plakkerigheid op de eveneens donkerbruine vinyl bekleding.

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 11 augustus 2014 07:50 PM
  [ # 7 ]

Leuk reisverslag Matthijs. Van de mooie snoek knapt zo’n eiland lekker op.
De autoslaaptrein is inderdaad een heel goed idee. Wij zijn er verschillende malen mee naar Zuid Frankrijk en Italië geweest toen de kinderen klein waren. Nu ze groter zijn genieten ze echter weer van lange vakantieritten en gaan we gewoon met de auto.

JW

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 11 augustus 2014 09:42 PM
  [ # 8 ]

Corsica is geweldig! net terug ook. Met de Mehari 4x4.
Er heen gereden, via Nice. Maar dat is wel echt een hele rit zeg.
Heen via Auvergne, huis van de familie dus een break van paar dagen.
Terug in 2 dagen vanuit nice naar Zeist.
trein mischien wel een idee! alleen nog niet gevonden wat het kost.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 augustus 2014 09:50 PM
  [ # 9 ]
Stef Sep schreef:

Mooi verhaal man!

Bloemetjes gordijn met drukknoppen tegen de binnenkant van de oranje taunus station, Adria caravan erachter en hup op gas in z’n 3 naar Frankrijk met je benen jeukend van de plakkerigheid op de eveneens donkerbruine vinyl bekleding.


Goh, dat was wel erg afzien… bloemetjesgordijn! Laughing
Wij hadden tenminste theedoeken!
En ik mocht altijd voorin omdat ik anders wagenziek werd sick

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 12 augustus 2014 10:55 AM
  [ # 10 ]

Leuk verhaal! Mooie auto ook. Ik vind het wel jammer dat alle auto’s tegenwoordig airco hebben, want je krijgt je gezin bijna niet meer in een klassieker in de zomer. Top dat je het toch gedaan hebt!

Als mijn kinderen wat ouder zijn (nu 1 en 3) dan gaan we ook gewoon met de DS door Frankrijk toeren.

Naarmate de vertrekdatum dichterbij kwam en het kluslijstje niet echt korter werd, gloorde er bij mijn vrouw hoop; zouden we dan toch op het laatste moment het moderne blik met airco moeten kiezen?

Beste zin van het artikel! Wink

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 12 augustus 2014 01:01 PM
  [ # 11 ]

Deze discussie heeft mij altijd verbaasd. Mijn vrouw en ik hebben altijd ons best gedaan om de Citroën-hobby samen te beleven en er zo allebei enthousiast voor te zijn en te blijven. Anders zouden we er nooit zoveel geld en tijd aan besteed kunnen hebben.
Gelukkig heeft mijn vrouw het (daardoor?) altijd leuk gevonden om met onze DS’en op reis te gaan. Ook toen de kinderen klein waren. Die vonden het zelf ook leuk, ook toen ze pubers waren. Kwestie van opvoeden.
Airco kan je heel goed zonder, zeker omdat arko bij een DS een prettig verkoelende luchtstroom geeft. Ook bij 130 km/u op de Franse autoroute en ook bij 40 graden in het binnenland van Turkije.
En oh ja, kinderstoeltjes waren in de jaren 90 (toen onze kinderen klein waren) ook al verplicht. Het is toch niet erg om het af en toe warm te hebben en te zweten?
Alleen als er wat stuk gaat, vindt mijn vrouw het minder… Maar dat kan evengoed met een modernere auto gebeuren. Goede staat, goed onderhoud en kilometers maken zijn natuurlijk wel essentieel.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 augustus 2014 04:09 PM
  [ # 12 ]

Hi Michel,

Prijs jezelf gelukkig! Mijn vrouw tolereert de hobby en daar ben ik al heel erg blij mee. Maar het is niet mijn vrouw die me tot de slotoverweging heeft aangezet. Dat ben ik zelf. Onze kinderen hebben het ontzettend goed gedaan en mijn dochter begrijpt heel goed dat ‘auto papa’ iets bijzonders is. Echter, door de warmte hebben ze gewoon minder energie tijdens de rest van de dag (slapen in de auto was er nauwelijks bij, normaal zijn het net marmotten) en daardoor worden de mogelijkheden voor dagtochtjes beperkt. En dat beperkt dan weer de flexibiteit die je hebt als gezin tijdens de vakantie. Als ik dan de balans opmaak van meerwaarde van de DS tegen verminderde flexibiliteit, dan is dat niet noodzakelijkerwijs altijd een positieve balans.

Ik denk dat het reisdoel voor een groot deel bepalend zal zijn de komende jaren. In 2012 waren we bijvoorbeeld in Yorkshire en hebben we oa de ICCCR bezocht. Die balans van meerwaarde van de DS was veel beter - zonder de DS was die vakantie gewoon veel minder leuk geweest.

Maar laat nu niet de indruk ontstaan van een negatieve vakantie-ervaring - we hebben een geweldige tijd gehad in Corsica en het rijden met de DS in de bergen was echt top!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 augustus 2014 04:46 PM
  [ # 13 ]

Ben nu twee keer in Bretagne geweest. 1 keer met de DS en 1 keer met de 76 CX. In bretagne is het niet zo loei heet.
Gaat uitstekend. Ik heb welliswaar geen nieuw blik maar SWMBO wil dat ook niet !

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 augustus 2014 06:41 PM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 13 augustus 2014 12:15 AM
  [ # 15 ]

Leuk verhaal!

Mijn kinderen zitten in heel lichte kleren achterin. Daarnaast leg ik handdoeken over de leren bekleding heen, zodat ze niet zo zweten daarop. Het kinderzitje van de kleine heeft nog een badstoffen hoes, dat helpt ook. Aan de zonkant klemmen we vaak een pareo tussen het raam en het raamrubber. Dan nog genoeg drinken (alleen water ivm morsen) binnen handbereik en bij extreme hitte (30 graden en meer) proberen we zo weinig mogelijk te rijden. Ook een washandje bij de hand wil helpen, als je dat een beetje vochtig maakt en ze dat vast laat houden dan zijn ze al weer een stuk blijer.

Moet ik wel eerlijk zijn dat ik nog niet zo ver ben gekomen, met de DS is de Dordogne het verste weg geweest tot nu toe. Incidenteel wel 30+ graden gehad, maar zoals gezegd laten we op die dagen de auto bij voorkeur staan als het kan en vertoeven we liever bij het zwembad.

Onze kinderen weten niet beter, dat helpt ook Laughing We hebben wel airco auto’s hier in NL, maar daar gaan we nooit mee op zomervakantie, dus ze weten het verschil op een hete zomerdag niet. De juiste associatie voor hen is “mooi weer -> met de DS”

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook