Waar moet ik opletten bij aankoop C5 3.0 V6 automaat
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 11 augustus 2014 09:20 PM

Heren,

Als iemand nog een paar tips heeft, graag.

nice day

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 11 augustus 2014 09:52 PM
  [ # 1 ]

Een ph 1 , 2 of 3 ?
Kijk eens op de C5club Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 11 augustus 2014 10:00 PM
  [ # 2 ]

Het is een ph1 2002.  160.000 km onderhoud bekend.

Op de C5 club wordt ik niet echt veel wijzer.

Peter

nice day

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 11 augustus 2014 10:09 PM
  [ # 3 ]

Bij een PH1 V6 is niet veel bijzonders te melden .... Anders dan de standaard C5 ongemakken.
Enkel de bobines sneuvelen bij bosjes, maar da’s verder weinig spannend Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 11 augustus 2014 10:14 PM
  [ # 4 ]

Dat van de bobines had ik al eens gehoord, dus gewoon flink stuk sturen en kijken hoe het bevalt.

Van de normale (min)punten van een C5 schrik ik ook niet echt meer.
Je bent ook een tevreden XM rijder Menno?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 11 augustus 2014 10:15 PM
  [ # 5 ]

Ja absoluut, gewoon sturen en flinke proefrit maken , is het een automaat ?
Kijk of dat allemaal soepel verloopt !

Yep, zeer tevreden over de XM ! Smile
Heerlijke voiture.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 11 augustus 2014 10:28 PM
  [ # 6 ]

Ja is een automaat.

Mijn XM is ook een automaat, vandaar dat ik redelijk verpest ben Laughing

Eigenlijk wilde ik een 2e XM kopen een 2.5 TD, maar dat vind mijn echtgenote niet zo’n strak plan…

Peter

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 11 augustus 2014 10:43 PM
  [ # 7 ]

Vanaf de C5 ph2 is de V6 i.c.m. een 6 traps automaat, dat is helemaal lekker rijden Smile
Maar een ph1 met 4 traps zf bak is zeker geen straf , suc6 !

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 11 augustus 2014 10:48 PM
  [ # 8 ]

Ik houd je op de hoogte.

Peter

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 13 augustus 2014 10:25 AM
  [ # 9 ]
2cvtje schreef:

Het is een ph1 2002.  160.000 km onderhoud bekend.

Op de C5 club wordt ik niet echt veel wijzer.

Peter

nice day

Beter zoeken

Enfin, alle V6en kennen bobine problemen.

De ph1 had specifiek last van vroegtijdige veroudering van de pre-kats.  In de meeste gevallen zijn deze geswapt voor de 100K. Dat was altijd een dure grap als je het zelf moest betalen (ca 1000-1500 euro).

De ZF automaat is zeer degelijk maar haalt wel een beetje de puf uit de auto (vooral het optrekken gaat met wat vertraging gepaard)

Bougies vervangen is vrij duur en moet elke 60K (vroeger was het heel duur, maar gingen ze 120K mee)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 augustus 2014 01:59 PM
  [ # 10 ]

Die motor heeft elektrokleppen om de nokkenassen te verstellen. Die gingen aanvankelijk nog wel eens kapot. Er zit een flinterdun busje tussen de weekijzeren kern en het spoeltje, waarmee de klep wordt versteld.
Dat busje sleet nog wel eens door en dan raak je in zeer hoog tempo de motorolie kwijt.

Het is wijs om uit te zoeken of die dingen al eens vervangen zijn. Er staat een nummer op, kenners kunnen daar aan zien of dat zo is.
Het vervangen stelt niets voor, maar het zijn dure krengen (ik heb er nog twee, goeie).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 13 augustus 2014 06:19 PM
  [ # 11 ]

Zover hartelijk dank.

Ik heb er gisteren een bekeken,met weinig kilometers,  leek wel aardig, maar ben er nog niet helemaal uit.

Peter

nice day

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 14 augustus 2014 10:31 AM
  [ # 12 ]

Die nokkenas verstelkleppen is geen probleem bij een ph1, wel een issue bij de ph2

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 augustus 2014 10:35 AM
  [ # 13 ]
exroosje schreef:

De ZF automaat is zeer degelijk maar haalt wel een beetje de puf uit de auto (vooral het optrekken gaat met wat vertraging gepaard)

De automaat is beter dan de ouwe ZF 4HP18 en ook beter dan de AL4 uit de 4-cilinders maar niet foutloos. Vooral bij het slepen van aanhangers, caravans en andere zware belasting willen ze nog wel geest geven. Net als in de Xantia en XM v6’en met de ES9J4 motor waar dezelfde automaat in zit Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 14 augustus 2014 11:25 AM
  [ # 14 ]

Welke automaat is wel foutloos…..Als je zware aanhangers sleept moet je sneller de olie vervangen en dat gaat bij een ZF makkelijk.

Ik vermoed zelfs dat de ZF ook beter scoort als de AISIN 6 bakken.

Die nokkenas verstelkleppen is geen probleem bij een ph1, wel een issue bij de ph2

Klopt, daarom had ik hem ook niet genoemd. Er zijn met de binaire verstellers van de ph1 mij geen problemen bekend, itt de continue variable exemplaren van de ph2, die opmerkelijk vaak na 120K de geest geven.

Als je V6 ook navigatie heeft, de CD loopwerken daarvan hebben niet het eeuwige leven maar zijn gelukkig wel te swappen. Naar verluid doen gekopieerde CD’s het looopwerk harder werken waardoor deze eerder kapot gaan.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 15 augustus 2014 09:16 AM
  [ # 15 ]

Olie wisselen gaat bij een 4HP20 gaat niet zo makkelijk als je denkt. Tenmiste; niet als je de volledige inhoud wil wisselen. Zelfs als de bak goed schakelt zou ik hem meteen laten spoelen bij een toko als Oldenhage of Autrans. Ik heb zelf ervaring met dezelfde bak en motor in m’n 406 Coupe. Auto bij 166000 gekocht en de bak schakelde als een zonnetje. 25000k later begonnen de schakelmomenten met name als de bak in lock-up zat toch wat houteriger te worden. De bak laten spoelen (te laat), en 10k later draaide de oliepomp aan barrels veroorzaakt door een afbrokkelende lock-up plaat in de koppelomvormer (schijnt veel voor te komen bij deze bakken). Ik heb de bak zelf gereviseerd/repareert maar dat koste alsnog 800 euro aan onderdelen.

Als de bak niet goed schakelt, zou ik het risico niet willen nemen en de auto laten staan!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook