Het epische verhaal van een Xsara ophalen
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 17 augustus 2014 01:41 PM

Vrijdagavond was het dan zo ver, de Xsara die ik het gekocht was klaar en ik kon ‘m op komen halen. Normaal is dit natuurlijk een leuke aangelegenheid. Een nieuwe auto ophalen is altijd leuk en ik had er dan ook al veel zin in. De Xsara en ik begonnen echter met een valse start…

Het gaat hier om een Xsara Coupé VTR 1.6 16V uit 2003 (phase 3). Deze heeft 85.000 gelopen en er is een hoop onderhoud aan gepleegd omdat de auto een tijd stilgestaan heeft. Ik zal binnenkort een paar foto’s maken en een apart topic openen Wink

Het begon allemaal al met mijn telefoon. Niet dat het iets met de Xsara te maken heeft, maar mijn telefoon gaf een ‘SIM-kaart niet gevonden’ fout en bij het invoeren van de PIN-code was ik vergeten dat deze al heel lang anders was dan ik dacht…met andere woorden: telefoon geblokkeerd. Dat was flink balen natuurlijk, maar verder was alles met het overschrijven en de overdracht goed gegaan, behalve dat het natuurlijk keihard ging regenen toen ik spullen van de oude auto in de nieuwe aan het overladen was.

En toen moesten we betalen. Ik had er niet bij stilgestaan dat ik niet kon pinnen, dus ik heb aangeboden om met zijn toezicht het geld daar direct over te maken via internetbankieren. Probleem…ik heb ING en hoewel het heel fijn is dat je geen ‘kastje’ nodig hebt, ontvang je wel TAN-codes via SMS op je telefoon. En laat dat nou net niet werken als je SIM-kaart geblokkeerd was. Gelukkig was mijn vriendin mee en die kon het geld overmaken. Alleen door alle commotie zijn we vergeten dat de verkoper mij contant nog wat geld zou gegeven voor de winterbanden van de oude auto. Daar kwamen we dus pas veel later achter. (Overigens is het wel zo’n eerlijke man dat ik best geloof dat het goed komt hoor).

Maar goed, uiteindelijk vertrokken naar huis met het idee om even langs mijn werk te rijden, omdat ik de PUK-code om mijn SIM-kaart te deblokkeren op kantoor heb liggen. Maar onderweg begint ineens het motormanagementlampje te branden met de melding ‘storing uitlaatgas’. Nou wisten we al dat de auto heel lang stil gestaan heeft. De verkoper had al aangegeven dat ik ‘m best af en toe even (als de motor warm is) op z’n staart kon trappen en dat er best wel eens een wolk roet uit de uitlaat kon komen. Waarschijnlijk had de storing daar mee te maken. Maar ja, op dat moment als er al zoveel dingen fout gaan geeft dat niet echt een prettig gevoel en je weet ook niet of de storing vanzelf weg gaat, of dat deze bij een garage gereset moet worden.

Enfin, op zich had de storing geen invloed op het rijden en we zijn zonder problemen bij mijn werk gekomen. Daar aangekomen kon ik de PUK-code natuurlijk niet vinden. De brief waar de code in stond lag uiteraard niet meer op de plek waar deze jaren gelegen heeft aangezien ik recent opgeruimd had. Onverrichter zaken zijn we weer naar huis gegaan, waar we merken dat de koplampen niet zoveel licht gaven als dat zou moeten. Diagnose: de linker koplamp was kapot. Dat kon er ook nog wel bij. En hoewel het veel erger kan, is het nou niet dat je echt makkelijk bij de koplamp kan van de Xsara. En tot overmaat van ramp had ik geen H7 lamp liggen. Maar mogelijk vervelender: de lamp die kapot zou zijn, leek op het oog helemaal niet kapot. De gloeispiraal leek gewoon in tact.

Al met al vroeg ik me echt af na deze dag waar ik aan was begonnen. Mijn vorige auto was een Hyundai Lantra en hoewel geen spannende auto, had ik wel alle vertrouwen in de betrouwbaarheid. Ik ben dan ook een beetje met een smerige nasmaak naar bed gegaan.

De dag erop ben ik gaan relativeren. Ik ben een stuk gaan rijden en de auto een paar keer goed hard doorgeblazen (uiteraard pas toen de olie warm was). De uitlaatgas storingsmelding is nu gelukkig weg. Samen met mijn zwager, die nog een H7 lamp had liggen, hebben we de lamp vervangen. Het bleek toch aan de lamp te liggen, want een nieuwe lamp deed het meteen. Ook heeft hij een rondje gereden met mijn Xsara en was behoorlijk enthousiast, wat voor mij natuurlijk leuk is om te horen. Daarnaast heb ik mijn radio ingebouwd en mijn telefoonhouder geplaatst waardoor het toch weer een beetje meer een persoonlijke auto wordt. En wat rijdt een Xsara fijn! Al met al ben ik nu toch blij met mijn aanschaf.

Oh en de PUK-code heb ik niet meer gevonden, maar kon ik via de site van de provider opvragen, dus ook dat probleem is opgelost!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook