VTS 1.4 houdt af en toe in
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 21 augustus 2014 01:44 PM

Goedemiddag,

Mijn Saxo VTS 1.4 uit 2000 heeft nu al enige tijd kuren. Hij houdt af en toe plotseling in en dan lijkt de motor wat te gaan bokken. Dit is dan meestal zo tussen de 2k en 4k rpm. Veel extra gas geven of ontkoppelen lijkt het probleem min of meer op te lossen. Daarna is hij nog eventjes een beetje sloom, om vervolgens weer zonder problemen verder te gaan. Het toerental gaat er niet vandoor, dus het lijkt er niet op dat de koppeling gaat slippen bijv.

Het probleem doet zich maar af en toe voor, zeg 1x per 500-1000km, en dan alleen bij een half-warme motor. Er valt opzich mee te leven, maar geen fijn gevoel om mee op vakantie te gaan bijvoorbeeld.

Ondertussen heb ik het volgende al gedaan:

- Nieuwe bougies
- motormanagement uitlezen (gaf alleen 1x misfire op een dag dat ik geen last had van dit probleem)
- andere 2ehands bobine getest (is zo’n bobine in 1 blok direct op de bougies)
- injectorreiniger bij de benzine

Verder is de auto goed onderhouden (netjes op tijd olie, oliefilter, benzinefilter, luchtfilter, kvs). De garage heeft verder geen idee meer, maar zoeken naar een probleem dat er maar af en toe is, is natuurlijk ook een dure zaak bij een garage.

Tot slot (maar wellicht volledig ongerelateerd) heeft hij moeite met stationair blijven draaien; het toerental zakt soms tot onder de 500rpm, waarna hij weer terugkrabbelt. Afslaan doet hij overigens niet. Daartoe heb ik de stappenmotor al gedemonteerd en schoongemaakt. Dit heeft echter niets opgelost.

Heeft iemand nog een idee voor wat ik kan proberen?

Alvast bedankt,
Yoeri

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 23 augustus 2014 07:39 PM
  [ # 1 ]

hallo youry
misschien een los contact probeer alle stekkers of deze goed in elkaar steken . gaat hij makkelijk uit elkaar dan kan je de pennetjes een beetje verbuigen zodat hij er klem ingaat en dan even inspuiten met wd40
onder de start motor zit ook nog een sensor dat is de klopsensor deze gaf bij mij problemen
kwam er een paar maanden later achter toen ik de start motor ging vervangen je kan er ook maar bij via de onderkant . het zijn er nog aardig wat maar het proberen waard succes

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 23 augustus 2014 08:52 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de tip. Ik ben komende week op vakantie, daarna zal ik hier wat tijd aan besteden. Ben benieuwd!

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 24 augustus 2014 11:11 AM
  [ # 3 ]

Misschien een andere stappenmotor proberen?? Heb je het gasklephuis zelf ook mooi schoongemaakt?

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 07 september 2014 01:31 PM
  [ # 4 ]

De stekkers ben ik nog niet aan toe gekomen, maar de stappenmotor heb ik recent al wel eens schoongemaakt, incl gasklephuis. Overigens zou de stappenmotor wellicht alleen de problemen geven bij stationair.

Een andere stappenmotor proberen staat inderdaad nog op het to-do lijstje.

Profiel  
 
jrnn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 25-03-2014

- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 14 oktober 2014 06:00 PM
  [ # 5 ]

toevallig al iets gevonden? mijn saxo 1.1 heeft exact hetzelfde probleem. uiteindelijk is de bobine stappenmotor en ecu vervangen.

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 14 oktober 2014 06:13 PM
  [ # 6 ]

Het probleem ging zich steeds vaker voordoen. Uiteindelijk heb ik alle stekkers die ik kon vinden in het motorcompartiment losgemaakt en met WD40 ingespoten (zowel mannetjes als vrouwtjes) en opnieuw vastgemaakt. Tot nu toe heb ik dit probleem nooit meer gehad, maar heb nog geen 1000km geleden de stekkers onder handen gehad.

Vooral degene onder het motorblok (klopsensor dacht ik) was in slechte staat, de rest viel reuze mee voor een 14 jaar oud bakkie.

Profiel  
 
jrnn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 25-03-2014

- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 14 oktober 2014 06:31 PM
  [ # 7 ]

Oké dus dat is eventueel nog de optie die overblijft.
daar zal ik me dan ook eens op storten, heb overigens een thread geopend met wat informatie over mijn Saxo en haar problemen.
ik hoor graag of je problemen ook wegblijven.

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 23 augustus 2017 12:46 PM
  [ # 8 ]

Geeft dat blokken van de motor het gevoel also ie er los in hangt? de zaak begint dan enorm te schudden, wat spelen met de
gaspedaal en het zakt weg, ook met meer gas geven, (niet altijd trouwens)).

IK ga eens met een scoop de lamdawerking controleren.

vrg kees

Profiel  
 
keesijp60
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 295
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 07 oktober 2017 04:04 PM
  [ # 9 ]

Dat schudden en blokken lag aan de lamda sensor, na vervangen over.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook