1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Brandstofpomp HDi kapot?
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 augustus 2014 12:23 PM

Zoals bekend gaat de brandstofpomp in de tank rond de 250.000 km nogal eens kapot.
Kostbaar grapje, ca € 280 voor een nieuwe, op de sloop vind je ze bijna niet.

Ik heb het ding vandaag maar eens grondig bekeken:

Met name ook de pompunit zelf:

Hoe goed je ook kijkt, niets aan te zien. Ook de koolborstels en de collector kunnen nog jaren mee.
Tot ik de rubberslang (rechts boven) bekeek die de pomp met het deksel verbindt: Hard geworden en vol met scheurtjes. Als ik de ene kant dicht houd blaas ik er makkelijk lucht door.

Dus: Het is de moeite waard om dat stukje slang te vervangen door een nieuwe, weinig werk en wellicht de remedie.
Overigens: Weet iemand hoeveel druk die pomp hoort te leveren? Gezien de rubberslangen kan dat niet veel zijn.
Je zou als test met een manometer kunnen zien of dit het euvel is.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 22 augustus 2014 01:33 PM
  [ # 1 ]

Hoi Jan,

volgens de beschrijving van citroën van de eerste generatie HDi’s zou de veiligheidsklep in de voet van de pomp op 7bar ingesteld zijn. De werkdruk in het lage druk deel die wordt geregeld door de klep in het deksel van het brandstoffilter zou rond de 2,5bar moeten liggen.

Meestal gaan de pompen mechanisch stuk, de rollen vreten dan in in het pomphuis, je vindt dan soms metaal snippertjes in je brandstoffilter. Als bij jou de slang alleen kapot is gegaan kan je dat inderdaad snel en makkelijk fixen!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 22 augustus 2014 11:37 PM
  [ # 2 ]

JanSr, bedankt voor je informatie.

Grappig, mijn brandstofpomp (diesel) was enige tijd terug ook gesneuveld bij iets meer dan 300k en had hem bewaard omdat ik wilde weten wat er nu aan stuk is gegaan. Ligt er nog steeds om te openen, maar nog niet aan toe gekomen (plan leeft nog steeds). Ik had Ohms gemeten op het pompje en zag dat die oneindig is en denk dus hier aan de koolborstels.

Op een Frans forum had ik al eens gelezen dat bij iemand het brandstoffilter gevuld was met metaalslijpsel nadat de pomp was overleden. Blijkbaar zijn er verschillende eindes aan het leven van de brandstofpomp.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 24 augustus 2014 09:25 PM
  [ # 3 ]

Als een brandstofpomp er mee ophoudt zijn er idd meerdere oorzaken mogelijk.
250k tot 300k is altijd de gevarenzone, zo blijkt.

Benieuwd of de herstelling van dat slangetje het euvel verhelpt.
Overigens zijn de pompen niet zo duur als je schrijft. Voor scherp 150 euro heb je aftermarket al een nieuwe.

groeten,

Bart

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 augustus 2014 09:37 PM
  [ # 4 ]

Op misterauto of eurocarparts al vanaf zo’n 100 euro

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 15 september 2014 06:29 PM
  [ # 5 ]

Heeft mijn Berlingo 2.0 HDi van juni 2002 dezelfde pomp ?
De opvoerpomp op de tank is bij mij nog in de garantie ( en toen ook in de lease) kapot gegaan en vervangen. Was dat bij ca.40.000 km ? Wat er precies aan was weet ik niet, maar veroudering is niet waarschijnlijk.  Nu staat de auto op 315.000 km. In ieder geval kan deze slang-uitdrogings problematiek interessant zijn in de toekomst !

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 18 september 2014 12:34 AM
  [ # 6 ]

Hoi,

om te weten of het om hetzelfde type brandstofpomp gaat :
via een on-line shop beide wagens eens invoeren en op zoek gaan naar de geschikte brandstofpomp.
eens je het type hebt, kan je ook op dat nummer google’n en een match vinden.

groeten,

Bart

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 30 juni 2019 12:05 PM
  [ # 7 ]

Ik twijfel of het goed is om hier te reageren, omdat ik niet zeker weet of het probleem wat ik ervaar veroorzaakt wordt door de opvoerpomp van mijn Xantia is (2.0 hdi 110).

Gisteren gereden en niets aan de hand, getankt in Zutphen en 10 km erna (plotseling) inhouden bij gas geven en dan weer wel doortrekken. Omdat het net na het tanken was dacht ik dat het misschien aan de brandstof zou liggen. Daarvan zijn nog geen meldingen bekend bij de ANWB. Temperatuur was prima (koelvloeistof 85 graden en olie variërend van 90 tot 100 graden). Probleem op de snelweg meer aanwezig.

Vandaag even brandstoffilter nagekeken, geen vervuiling zichtbaar, 2 minuscule metaaldeeltjes onderin. Meteen toch maar vervangen. Opvoerpomp duidelijk hoorbaar zeker bij ontluchten vanwege nieuwe brandstoffilter. Geen verandering, na vervangen filter. Verstuivers zijn 3 jaar gelden vervangen bij Buchli. Km-stand maakt de opvoerpomp extra verdacht 318.000. Auto gekocht met 240.000 en net gekeken pomp lijkt nog niet vervangen, hoewel dat moeilijk met zekerheid is vast te stellen.

Wat denken jullie?

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 30 juni 2019 10:44 PM
  [ # 8 ]

Beste,

de km stand is inderdaad een mogelijke aanwijzing voor een brandstofpomp die het gaat begeven.
In het verleden heeft zo een brandstofpomp op haar (?) levenseinde echter een ander gezicht : de motor slaat gewoon niet aan. Soms helpt het om dan het contact een paar keer om te schakelen, en een flinke klap op de pomp kan ook helpen. Maar finaal moet ze vervangen worden.
Of dat bij jou al is gebeurd is ? Misschien zie je schade aan de ring waarmee ze vastzit : om die los te maken moet je met een grote schroevendraaier of iets dergelijks tegen de ribbels aantikken. Dat laat sporen na.
Een andere oorzaak zou de turbo kunnen zijn. Ik heb dat inhouden waarvan je spreekt, ook. Hoe warmer het weer, hoe vaker. Ik vermoed dat de turbo einde leven is. Mijn hele auto trouwens, ook 320.000 km.


Veel succes nog met de zoektocht.

Groeten, Bart

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 01 juli 2019 03:12 PM
  [ # 9 ]

De beste weg is iemand opzoeken met een Lexia om te zien of er problemen zijn geregistreerd. met Lexia gaat het verder dan de OBD2 foutcodes.
(Ik neem aan dat je er zelf geen hebt anders had je die wel geprobeerd lijkt mij?)
Ik heb best wel een tijd gedoe gehad met mijn 110 pk HDI Xantia die er af en toe compleet mee ophield door problemen met de kabelboom vanaf de druksensor in de common rail (af fabriek slechte stekker verbinding en bekend probleem). Als het een eenmalig fenomeen is durf ik niet zo te zeggen wat het kan zijn, vandaar Lexia…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 01 juli 2019 03:22 PM
  [ # 10 ]

Dank voor de reacties!

Ja die lexia had ik eigenlijk al eerder moeten aanschaffen…Misschien nu maar eens oriënteren.

Ik heb gisteren, omdat ik deze toch al had liggen, de opvoerpomp vervangen. Even leek het over, maar inhouden kwam toch weer terug, na ong. 20 km. Vanochtend niets gemerkt, maar langzaam verkeer. Voor de zekerheid nog even intercoolerslang nagekeken, maar geen scheuren en of gaten. LMM ongeveer 9 maanden gelden al vervangen.

Als turbo kapot gaat gaat de motor dan niet wat meer motorolie verbruiken? De mijne gebruikt ongeveer 4 dl per 15.000 km.

Ik denk dat ik nu dit topic ga vervuilen en zal vanavond een eigen topic aanmaken.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 01 juli 2019 07:23 PM
  [ # 11 ]

In welke omgeving zit je?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 01 juli 2019 08:13 PM
  [ # 12 ]

@ Alfred: Ik woon in Wageningen

Ik heb ook de contacten van de druksensor en de inspuitpomp nog even gereinigd (maar die zagen er schoon uit). Morgen moet ik wat verder rijden, kijken wat er gebeurd…

 

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 01 juli 2019 08:33 PM
  [ # 13 ]

Oke, dat is niet echt in de buurt.
Ik zit ca 25 km onder Eindhoven, dat zou vanuit jouw omgeving ca 1,5 uur rijden zijn.

De HDi is me behoorlijk bekend en ik heb een Lexia. Hier zijn verschillende wisselstukken beschikbaar om wat te proberen. Mocht je er niet uitkomen dan wil ik je wel helpen.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 01 juli 2019 09:08 PM
  [ # 14 ]

Alfred, hartelijk dank voor het aanbod! Het is niet echt in de buurt en ik ga zelf eerst proberen of ik eruit kan komen. Maar mocht dat niet lukken dan maak ik graag gebruik van je aanbod.

Bart

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 juli 2019 10:18 PM
  [ # 15 ]

Ik zou toch je tank eerst even leegrijden, en bij een andere pomp weer vullen. Mijn 307 HDi 110PK heeft hetzelfde symptoom gehad na tanken bij Shell: na een volgende tankbeurt bij Esso was het over.

Grt Martijn

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook