1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Flakkerende lampen
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 26 augustus 2014 03:56 PM

Bij mijn Ds 23 ie fakkeren de lampen van zowel de voorlichten ed als de rode lamp en dashbord. Als de auto gestart is en loopt, gaat mogelijk sneller bij meer toeren.
Ik heb begrepen dat dit aan de dynamo kan liggen, en dan mn aan de gelijkrichter waarvan 1 spoeltje (?) dan kapot is. Er zit een aparte spanningsregelaar nog in, ziet er nieuw uit. Deze schijnen overigens nogal slecht te zijn.
Hele vakantie eigenlijk niet opgemerkt, prima gestart en nooit stroomproblemen, lijkt nu in ieder geval erger.
Ook valt op, dat de accu s morgens veel minder spanning lijkt te hebben, zelfs als ik de accu pool losmaak. Na even lopen is er weer meteen genoeg spanning voor uren.
Vraag is nu : is de accu kapot (bv 1 cel), is de dynamo gelijkrichter kapot, of ligt het aan de regelaar ?
Ik heb wel een meter, maar ben zeker geen electricien maar eerder een hobbyist. ” even doormeten” is aan mij dus helaas niet zo besteed.
Kan iemand me helpen ?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 26 augustus 2014 04:08 PM
  [ # 1 ]

Lijkt me de spanningsregelaar. Heb je een andere ? Vervangen is makkelijk.
Controleer eerst ook nog even of de linker aansluiting (de schroef) van de regelaar kast wel deugdelijk met de massa (-) pool verbonden is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2014 04:50 PM
  [ # 2 ]

Meet eerst eens de accu spanning in rust. Die moet wel minstens 12,6 volt zijn. Niet? Accu slecht of kapot.
Dan de spanning bij 2000 toeren. Die moet minstens 13,9volt zijn maar niet boven de 14,4 .

Of het aan je regelaar ligt of de dynamo is moeilijk te zeggen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2014 07:39 PM
  [ # 3 ]

Als de spanningen zijn zoals Bogaard zegt is er niets aan de hand. De mechanische regelaar geeft een meer fluctuerende spanning dan een elektronische. Kan geen kwaad. Als het echt irriteert kun je een dynamo met ingebouwde regelaar gebruiken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 26 augustus 2014 10:21 PM
  [ # 4 ]

Toch hoort het flakkeren niet. Heb het zelf twee keer gehad. Beide keren was de regelaar de schuldige.
Het is tamelijk irri.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 augustus 2014 10:48 PM
  [ # 5 ]

Dat flikkeren is een probleem van een mechanische regelaar in combinatie met oude bekabeling .

Heb dit al bij een hoop SM’s opgelost met een relais te plaatsen dat aangestuurd wordt door de draad van het contactslot , en de relaiscontacten laat je dan rechtstreeks ( via een zekering )vanop de batterij de regelaar aansturen .

Ik denk dat hier al wel meer over geschreven is .

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 26 augustus 2014 11:38 PM
  [ # 6 ]

Flakkeren kán ontstaan door een slechte regelaar, maar vaak zie je dat de boordspanning sterker gaat variëren als er meer stroom verbruikt gaat worden, m.a.w bijv. de binnenverlichting gaat sterker flakkeren als je de koplampen aandoet. Dat wordt typisch veroorzaakt door een slechte massa-aansluiting van de regelaar. Makkelijk te testen: houd even een draadje tussen accu-minpool en massaklem van de regelaar.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2014 11:02 AM
  [ # 7 ]

Ja. Of 1 of meer diodes zijn kapot of de koolborstels in de dynamo zijn op of de koperen banen op de rotor, waar de koolborstels op lopen zijn ingebrand…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 29 augustus 2014 04:09 PM
  [ # 8 ]

Dank voor de reacties. Dat meten gaat wel lukken.
Maar zijn die nieuwe regelaars echt zo slecht ? Zouden jullie adviseren die te vervangen door een ingebouwde samen met de dynamo ?
Door de vele mogelijkheden is het miischien anders duur en een mijl op zeven.
De dynamo heb ik nog niet vervangen of geiinspecteerd.
Ik schrik wel van de bedradingerikelen, die ik hier op het forum heb gelezen.weet niet of me dat lukt, mn dat gehannes bij het contactslot (ds23 ie) 1973
Aan de andere kant heb i k ook geen zin om bv in de vakantie te blijven steken door een dynamo oid

Trouwens : met welke olie moet je de waterpomp via dat gaatje smeren en hoe vaak ?

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 augustus 2014 04:17 PM
  [ # 9 ]

Motorolie. Een paar druppeltjes. Een maal per jaar.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 29 augustus 2014 04:23 PM
  [ # 10 ]

Net accu gemeten in rust. Kwam net van de druppelregelaar. Was 13,5 in rust. Na 1x starten 12,5. Tja…...

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 augustus 2014 04:40 PM
  [ # 11 ]

Eruit halen, meenemen naar bv de Brezen, daar hebben ze een accutester liggen. Dan weet je zeker of hij vervangen moet worden voordat je een nieuwe koopt.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 augustus 2014 09:01 PM
  [ # 12 ]

Dat is geen accu in rust. Wacht maar een dag zonder laders en de polen los..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 30 augustus 2014 12:24 PM
  [ # 13 ]

Je hebt gelijk. Na een nachtje is de spanning 12,8 V.
Wel is het net of de accu toch wat minder startcapaciteit heeft. Kwam plotseling van ene dag op de andere bij starten s morgens.
Na een minutt lopen weer sneller starten op normale snelheid de rest van de dag. Startmotor lijkt me nieuw.
Zal de accu toch ook maar laten doormeten als ik eens tijd heb overdag

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 31 augustus 2014 10:24 AM
  [ # 14 ]

@Maarten, kun je niet naar een garage gaan waar ze een accu/dynamo testapparaat hebben? Ik heb niet het flikkeren gehad, maar accu’s, dynamo’s en spanningsregelaars hebben niet het eeuwige leven. Vorig jaar de test gedaan en toen een nieuwe accu erin gezet en 5 jaar daarvoor een andere dynamo met ingebouwde spanningsregelaar ipv de losse dynamo en aparte spanningsregelaar. Dit laatste met een grote 70Ah accu heeft de betrouwbaarheid van de dame flink vergroot.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 augustus 2014 11:12 AM
  [ # 15 ]

Ik zou de startmotor toch niet uitsluiten als je startcapaciteit ineens minder is.

Een beetje flakkeren past inderdaad wel bij de oude spanningsregelaars. Erg flakkeren natuurlijk niet.
Zoals Bogaard zegt moet de spanning in de buurt van de 14V zitten bij 2000RPM.

Toevallig had ik redelijk recent een combinatie van 4 startproblemen:
Accu, dynamo, startmotor en startslot.

Dynamo: Leek goed te laden. maar wel af en toe zichtbaar flakkeren bij hoofdverlichting aan.En dat is jaren lang zo geweest, ik had niet echt startproblemen.
Ik reed weg van de APK en toen ging het laadlampje branden. Bij revisie bleek er een diode slecht contact te maken.

Accu: kreeg motor af en toe langzaam rond, leek snel leeg. Was pas 9 jaar oud dus toch maar vervangen.

Startmotor: Met nieuwe accu bleef hij de motor af en toe moeilijk ronddraaien. Soms ook als een tierelier. Dan ga je toch denken aan slecht laden.
Ik heb een spanningsmeter in de sigarettenaansteker gezet en die bleef tussen de 13,4 en 13,8 V
Op een gegeven moment moest ik op de snelweg voor een brug stoppen. En daarna weer wegrijden. Motor wou niet rond en sloeg ook terug (kwam niet door de compressie heen).
Met klotsende oksels sloeg hij gelukkig na een tijdje toch aan.
Startmotor vervangen: draait weer als een tierelier!

Startslot: Sleutel ging er niet meer in. Voorste palletje zat vast.
Dat heeft niet met jouw probleem te maken, maar een drupje teflonolie kan dat voorkomen.

Moraal van het verhaal:
Al die onderdelen kunnen dus “een beetje” kapot zijn…
Ook al lijkt het te werken, toch kan er een sluimerend probleem in zitten…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook