Emissiestoring
CitroenHenk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 27-08-2014

Gepost: 27 augustus 2014 10:45 PM

Ben net lid geworden van het Citroen Forum omdat mijn Citroen C5 al 2 weken bij de Garage staat omdat niemand het probleem kan oplossen.
Mijn Citroen C5 2.0l van 2007 heeft een probleem als ik de auto start dan krijg ik gelijk een melding emissiestoring, en als ik dan weg rij dan begint hij naar een paar meter hevig te stotteren net als dat hij op 2 cylinders gaat lopen en dan slaat hij af,maar kan wel gelijk weer starten en dan krijg je het zefde ritueel weer.
Hij is bij een universele garage geweest en die heeft hem uitgelezen en daar kwam naar boven dat de bobine’s niet goed meer waren en die zijn vervangen en ook gelijk nieuwe bougie’s geplaatst, maar het probleem is er nog steeds, maar nu weten ze het niet meer.
De auto is daarna naar een Citroen dealer gegaan en die hebben de auto ook uitgelezen en daar is niks uitgekomen, maar nu willen ze een nieuwe computer en allemaal andere dingen gaan bestellen oom zo het probleem te vinden, maar ik moet dat allemaal gaan betalen want ze kunnen mij niet garanderen dat dan het probleem opgelost is.
En nu is hij in de tussentijd naar een andere bedrijf gebracht die gaan de computer nakijken maar nu weet ik niet welk bedrijf dat is.
De citroen dealer wil er verder niks meer aan doen ze blijven er bij dat er onderdelen uitgewisseld moeten worden om het problem op te lossen.
Wie kan mij een beetje op de goede weg helpen om het probleem op te lossen of wat er vervangen moet worden.
Het is een heel verhaal ik hoop dat iemand het wil lezen.

Groetjes Henk.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 28 augustus 2014 02:46 PM
  [ # 1 ]

Hoi Henk,ik zou ook eens kijken bij c5club.nl, hier staat heel veel over deze auto’s geschreven. Het blijft moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen aangezien je geen fout codes hebt, en ook hoe men tot een bepaalde diagnose is gekomen blijft koffiedik kijken op deze manier.

Probeer eerst eens meer duidelijkheid te krijgen van de dealer. Zomaar spullen wisselen is in mijn ogen slechte diagnose stellen, lijkt me ook niet de bedoeling van een beetje dealer.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 28 augustus 2014 03:00 PM
  [ # 2 ]

onze C5 (2.0 HDI) had ook zo’n storing. Na het vervangen van de luchtmassameter was het over.. Is gemakkelijk zelf te doen.
Of het bij jouw de oorzaak is kan ik natuurlijk niet zeggen. succes

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 26 september 2014 12:17 PM
  [ # 3 ]

Ik heb ook deze storingsmelding sinds kort (2007 C5 Break 2.2HDI). Ook hebben wij zo nu en dan de ‘snelheidsmeting defect’ storing.

Ik weet de oorzaak nog niet, maar ik moet denken aan een storing die wij jaren geleden met een Xantia benzine hadden. Daar hadden wij allemaal problemen met uitvallende motor en allerlei garages en specialisten zijn enorm bezig geweest en uiteindelijk hebben wij hem maar ingeruild (zonde, het was een fijne auto verder). Omdat het zo’n mooie auto was heeft een van de monteurs van de garage deze gekocht en die is in zijn eigen tijd gaan zoeken naar de oorzaak. Uiteindelijk bleek het een kabelbreuk te zijn in de kabel van de lambdasensor. Door die signaalfout die soms optrad, raakte de computer in de war en ging alles verkeerd.

Ik heb de indruk dat Citroën niet echt heel goede (goedkoopski) kabels en connectoren gebruikt en dat als deze problemen gaan veroorzaken er allerlei zaken misgaan omdat ze de computer verstoren.

Inmiddels krijgen wij ook wat storingen (zo nu en dan ‘snelheidscontrole defect’, maar de sensor is nagekeken en goed) en nu dus emissieprobleem. Eerlijk gezegd vermoed ik dat het goed zou zijn om de kabelboom maar (semi-preventief) te vervangen, maar ik heb geen idee hoe duur dat is.

Profiel  
 
BvL
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 06-08-2006

- C5 3.0 v6 exclusief Break
Gepost: 02 oktober 2014 10:22 PM
  [ # 4 ]

Zou eerst eens kijken of de Koeltemperatuursensor in het waterhuis niet kapot is, dan staat er water in de stekker, wat vervolgens de motorcomputer in verdwijnt.

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 02 oktober 2014 10:38 PM
  [ # 5 ]

Volgens mijn garage hebben deze auto’s (zeker met automaat) er last van dat ze ontzetten veel met lage toeren rijden en dat de hele handel aan de binnenkant behoorlijk kan dichtkoeken met aanslag.

Onze emissiestoring komt van een terugregelklep o.i.d. die niet goed meer werkt. Wat schoonmaakmiddel er in en hopen dat enkele pogingen om hem met warme motor eens stevig in wat hogere toeren te krijgen de motor wat schoon kan stoken.

Nog lastig genoeg om deze al rijdend boven de 4000rpm te krijgen. Zelfs in de manual stand schakelt hij boven de 4000 toeren snel door. Kennelijk is de enige manier om max snelheid op de Duitse Autobahn te gaan rijden.

Profiel  
 
Moak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 16-11-2015

Gepost: 17 november 2015 09:06 PM
  [ # 6 ]

Als ik bij de Citroen C5 20i16V automaat het contactsleuteltje draai dan blijft het emissie storing pictogram branden met de STOP en Service meldingen. Zodra ik start en wegrij verdwijnt alles alsof er niets aan de hand is. Hij rijdt prima. Moet ik me zorgen maken?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 17 november 2015 09:19 PM
  [ # 7 ]

Alle controle lampjes branden met sleutel op contact , dat is normaal…

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 november 2015 12:19 AM
  [ # 8 ]

Die storingen bij de HDI’s zijn toch echt anders als die van de 2.0 benzine !!
Een HDI krijg je inderdaad niet boven de 4.000 rpm, daar zijn ze niet voor gemaakt!. Een 2.0 schakelt bij een hoger toerental, en het gaat hier waarschijnlijk om een handbak/bvm. 
Emissiestoring wil eigenlijk zeggen dat het emissiecontrolesysteem een fout ziet, meestal omdat de Lambda sonde voor en na de Kat niet logische waarden geven. Dan moet je gaan zoeken waarom de motor niet goed loopt.
Als hij stottert als je start dan moet je DAT laten onderzoeken, want de emissiestoring is het gevolg van het horten en stoten, want dat is het gevolg van de problemen: Als de motor op 2 cilinders loopt of op 4 cilinders erg slecht dan komt de onverbrande gassen in de uitlaat en dat kan de katalysator niet aan, en dat geeft de emissiestoring. Je zou ook de injectoren eens kunnen nakijken, maar als de injectoren niet zouden werken zou je juist geen brandstof in de uitlaat krijgen en dat is niet echt logisch.
Weet je precies wat die eerste garage heeft gemeten aan foutcodes?
Ik ben het wel met je eens dat in de wilde weg vervangen van BSI en zo veel geld kost zonder reden.
Post ook een op C5club, daar zitten misschien meer mensen met kennis en ervaring van de 2.0 benzine.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 november 2015 10:34 AM
  [ # 9 ]

Normaal gesproken zou je bij dit gedrag inderdaad denken aan bougies en/of bobine. Wanneer de motor dan nog steeds beroerd loopt komen de injectoren aan de beurt en ook de brandstofopvoerpomp. De garage kan zeer zeker wel eerst de moeite nemen om de “live-data” van lexia/diagbox uit te gaan lezen. Zij kunnen dan zien of de brandstofdruk (en dus de pomp) in orde is en daarnaast kan er een oordeel worden gegeven over de lambdasondes. Er moet heel duidelijk waarneembaar zijn dat de BSI er een potje van maakt voordat zo’n ding vervangen zou moeten worden. Wanneer er continu geen brandstof wordt ontstoken, sluit de BSI desbetreffende injector af om schade aan de katalysator te voorkomen.
Ik zou zeggen ga naar een goede garage die wel de moeite wil nemen om te laten zien dat ze verstand van auto’s hebben.
Geen idee waar je woont maar GJO in Nieuw Vennep is er zo een.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 04 december 2015 01:25 PM
  [ # 10 ]

Ik had hetzelfde probleem. Kerstboom aan in de auto en beroerd lopen.

Na veel kijken op binnen- en buitenlandse fora bleek bij mij de oplossing simpel. 1 van de injectoren was overleden.

Om te zien welke injector de boosdoener is kun je kijken in het foutstoringen log maar simpeler is om ze er uit te draaien en elke injector in een leeg 0,5 liter waterflesje te hangen. Bij mij was meteen duidelijk welke injector niet meer meedeed. Andere gehaald bij Snuverink in Borculo en voor 25 euro liep mijn C5 weer als een zonnetje!

Jos van der Voort

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 06 december 2015 06:09 PM
  [ # 11 ]

Heel grappig om te zien dat iedereen hier heel goed bedoelde adviezen geeft over heel plausibele, mogelijke oplossingen.
Toch is er iets wat volgens mij over het hoofd gezien wordt.
Topicstarter wil zekerheid. En dat is nu net wat een garage hem niet zal geven.

sommige storingen zijn geen kwestie van een forum lezen en de oplossing hebben, sommige storingen hebben dus een goed uitleesapparaat nodig en belangrijker nog iemand die het systeem kent, kan meten, kan storingzoeken.

Dat betekent dat niemand nu al op voorhand kan zeggen wat er mis is, en wat het gaat kosten.

Mijn advies: Zorgt dat de auto bij een garage/specialist/dealer terecht komt waar je vertrouwen in hebt, geef ze opdracht om te gaan zoeken en zet het uit je hoofd dat iemand je van te voren gaat vertellen wat het kost.

Je hebt pech, doe je niets heb je een auto die alleen maar geld blijft kosten waar je niet mee kunt rijden.
Accepteer dat je er aan hangt, dat het geld gaat kosten en dat je nu nog niet weet hoeveel. Je kunt natuurlijk een afspraak maken met een garage dat ze bijvoorbeeld max 5 uur eraan besteden.

En ja misschien weet je na 5 uur arbeidskosten alleen wat het niet is, maar nog niet wat het wel is.

Autorijden kan een dure hobby zijn!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook