1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C4GP inhouden motor lage versnellingen
davida
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 01 september 2014 05:31 PM

Hoi,

Allereerst sorry voor het lange verhaal, maar ik dacht laat ik maar zo compleet mogelijk zijn, dan krijg ik wellicht ook het beste advies Wink

Ik rijd een C4GP uit mei 2008 (heb de auto zelf privé gekocht, dus eerste eigenaar), 2.0 liter benzine en daarbij LPG inbouw (was destijds actie van Citroën). Het is een ‘semi-automaat’ dus type EB6V. Hij is nu dus zo’n 6 jaar oud en heeft slechts 80.000 km op de teller. Op zich zeer tevreden over de auto, maar sinds een paar maanden helaas een vervelend probleem waarover al heel veel is geschreven op dit forum en andere fora op internet.

De auto lijkt direct na het starten (als hij een tijdje geparkeerd heeft gestaan) namelijk motorvermogen te verliezen waardoor hij soms bij het intrappen van het gaspedaal helemaal niet of heel ‘stotterend’ reageert. Soms blijft het toerental een beetje ‘hangen’ bij 750 rpm. Als hij eenmaal een tijdje rijdt heeft hij er geen last meer van, maar als je binnen een paar honderd meter bijvoorbeeld bij een kruising moet stoppen en dan wil wegrijden vaak nog wel. De auto kan dan voor je gevoel echt flink ‘stotteren’ en hij is zelfs 1 keer helemaal afgeslagen bij mij. Mijn vrouw durft er op deze manier niet echt meer in te rijden…

In eerste instantie gaf de auto trouwens zelf geen storingen aan in de boorcdomputer, maar sinds kort geeft hij wel een “storing emissieregeling” aan.

In eerste instantie naar de dealer gegaan, die gaf aan dat het iets met de koppeling kon zijn; die zou dan helemaal vervangen moeten worden. Geintje van 2.000 à 2.5000 euro alles inclusief.
Dat is nogal wat geld, en bovendien konden ze niet garanderen dat het dan opgelost was, dus ben ik eerst naar een wat kleinere (maar zeer goed aanbevolen) Citroën-garage in de buurt gegaan.
De monteur daar was erg vriendelijk en meedenkend en wilde eerst wat ‘kleinere’ dingen proberen.

Inmiddels heeft deze de bougies vervangen (was nog niet gebeurd) en is het motormanagement/boordcomputer geupdate en gereset (dat moest hij overigens weer bij de dealer doen, maar gelukkig hebben die een goede relatie…)

Omdat dat ook nog niet heeft geholpen, adviseerde hij me om voor alle zekerheid ook eens het LPG-gedeelte te laten checken. Misschien naïef van mij, maar ik was er van uit gegaan dat de Citroën dealer bij elke beurt in die 6 jaar ook wel het LPG deel had gecheckt, maar dat was dus niet het geval. Alhoewel ik dat systeem dus bij Citroën had aangeschaft (die hem door Eurogas liet inbouwen), gaf Citroën me vrij snel te kennen dat ik bij problemen daarmee niet bij hen hoefde te zijn (“gas is om op te koken” was destijds hun letterlijke uitspraak). Ik ben dus eind vorige week naar een “officiële” LPG-garagist geweest die direct het LPG-filter heeft vervangen en nog een afstelling van de injectoren (geloof ik?) heeft aangepast omdat die niet goed was. Bij het wegrijden leek in eerste instantie het probleem opgelost, maar binnen een dag was het helaas weer terug. Dus ook dat was niet de oplossing.

De monteur wil nu proberen een temperatuursensor (van de koelvloeistof geloof ik?) vervangen om te zien of dat werkt. En de LPG-garage had nog als advies meegegeven dat de bobine wel eens het probleem kon zijn (daar hadden zij vaker ervaring mee gehad). Dus dat zou mijn volgende actie zijn.

Inmiddels hebben we echter al weer enkele honderden euro’s uitgegeven en is het probleem nog niet opgelost. Vandaar toch maar een uitvraag op het forum: heeft iemand nog een ‘gouden tip’ voor mij?

Mijn eigen spit-actie op internet naar mogelijke oplossingen heeft de volgende groslijst opgeleverd:
- lambda sonde vervangen
- druklager vervangen
- koppelingsplaten vervangen (was volgens mij de dealer-oplossing)
- mogelijk lekkende injectoren vervangen
- gasklephuis vervangen (geen idee wat dat is?)
maar om die nou 1 voor 1 te gaan proberen tot het ‘raak’ is lijkt mij ook een vrij kostbare zaak…

Ieder advies is welkom! Bij voorbaat dank!

David

C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 01 september 2014 06:11 PM
  [ # 1 ]

Zelfde probleem gehad. na ± 60.000km. Was gelukkig nog onder garantie.
Ik som even op wat er op de bon staat, hou je vast.

Hydraulisch circuit koppeling druk uitschakelen.
Hydraulische aanslag voor ontkoppel vervangen.
Servo el. bediende v-bak inleren.
Gasklephuis vervangen.
Computer el. bediende v-bak diversen reparatie.

Onderdelen:
Gasklephuis
drukgroepset
druklager
pakkingring
keerring
diff. keerring
olie.

De drukgroepset viel eigenlijk niet onder de garantie, maar mijn dealer vond dat onzin van Citroën,
en ik hoefde maar de helft te betalen. In 2010 € 116.15
Ik wens je sterkte. confused

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 02 september 2014 09:33 AM
  [ # 2 ]

Het klinkt wel als het euvel wat ik ook heb gehad met mn EB6V. Ik kon niet fatsoenlijk wegrijden en bij kruispunten werd het echt gevaarlijk als ik de weg op probeerde te komen… De dealer heeft eerst de versnellingsbak nog gereset en voorzien van updates. Toen dat niet meer hielp is het koppelingsgebeuren vervangen inclusief drukgroep. Rijdt weer als een zonnetje. Ik dacht dat ik ongeveer 1300 euro daarvoor kwijt was.

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
davida
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 02 september 2014 12:56 PM
  [ # 3 ]

Beste GrandPicasso en Alwins,

Dank voor jullie reacties! Klinkt helaas alsof ik toch maar rekening moet houden met de vervanging van de koppeling…

Wel bijzonder dat dit bij Alwin ‘slechts’ 1300 euro kostte. Was dat inclusief arbeidsloon etc? Of alleen voor de onderdelen?

En GrandPicasso, weet jij toevallig nog wat de totale kosten voor die reparaties waren?
Ik begrijp uit je bericht dat de druksetgroep dus in ieder geval 230 euro kostte?

Ik heb vanmiddag weer overleg met de monteur en zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

David

C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 02 september 2014 01:24 PM
  [ # 4 ]

Hoi David,
Die 230 klopt (in 2010), van de rest stond geen opgave op de bon.
Ook shoppen bij dealers kan geen kwaad. Mijn dealer, Auto Roggeveen in Capelle a/d IJssel is gelukkig een goeie met prima service.
Alleen woon ik nu in Zeeland, en moet ik een ander zoeken.

Gr. Jan

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
davida
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 04 september 2014 12:23 PM
  [ # 5 ]

Hoi allemaal,

Op advies van de monteur gisteren naar een Citroen garage geweest die gespecialiseerd zijn in (semi)automaat bakken, en al na 1 minuut proefrijden wisten zij zeker dat het om 2 problemen ging:
- druklager (incl. koppeling) moet vervangen: ca. 1250 euro
- lagers versnellingsbak gesmolten (schijnen van plastic te zijn): ca. 700 euro
In totaal dus een kleine 2.000 euro.

Natuurlijk balen, maar ik heb nu wel het gevoel dat iemand echt ‘zeker’ weet wat het probleem is, dus als ik dan min of meer de garantie heb dat het euvel daarna (hopelijk voor een aantal jaren) weg is, dan heb ik het er wel voor over.

In ieder geval bedankt voor het meedenken/de reacties!

David

C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 04 september 2014 02:03 PM
  [ # 6 ]

Misschien dat mn Dealer daarom failliet is gegaan. Wink Het was wel inclusief arbeidsloon, ze hanteren vaste prijzen voor onderdelen+vervangen. Daarnaast had mn dealer 2 soorten onderdelen, in mijn eigen woorden zijn dat de 100% Citroen onderdelen, en de ‘net zo goed maar wat goedkoper’ onderdelen. Ik heb voor de laatste gekozen.

succes !

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
davida
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 04 september 2014 02:17 PM
  [ # 7 ]
alwins schreef:

Misschien dat mn Dealer daarom failliet is gegaan. Wink Het was wel inclusief arbeidsloon, ze hanteren vaste prijzen voor onderdelen+vervangen. Daarnaast had mn dealer 2 soorten onderdelen, in mijn eigen woorden zijn dat de 100% Citroen onderdelen, en de ‘net zo goed maar wat goedkoper’ onderdelen. Ik heb voor de laatste gekozen.

succes !

Op zich zijn ‘jouw’ 1300 euro en ‘mijn’ 1250 euro toch best vergelijkbaar?
Of had jij daarin ook nog die versnellingsbak-reparatie (lagers) zitten?

David

C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km

Profiel  
 
dbnunumete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005

- (Grand) C4 Picasso Business
Gepost: 10 september 2014 01:08 PM
  [ # 8 ]

Hallo,

Bij mij was het vervangen van koppelingsplaat en druklager (handbak) bij 150.000km nog net geen €1000,-.

gr DB

Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 10 september 2014 07:34 PM
  [ # 9 ]

Ik had geen reparatie van de lagers, dus dat is idd vergelijkbaar. Ook in Zoetermeer toevallig laten doen ? Mn C4Gp rijdt nu perfect, vandaag ook zonder mankementen door de APK en een kleine beurt. Wat een genot Wink

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
davida
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 15 september 2014 04:27 PM
  [ # 10 ]

Nou, vorige week is dus de koppeling (incl. druklager) vervangen, en zijn een aantal lagers in de versnellingsbak vervangen (deze waren gesmolten), en ook nog het tandwiel van de 5e versnelling.
Alles bij elkaar € 2.060,- (slik). Ik kwam hem ophalen, maar merkte al direct dat het probleem er nog was! Bij wegrijden (in 1e versnelling) ineens wegvallend vermogen. Ook nog bij het optrekken na de eerste kruising. Daarna (als motor een beetje op temperatuur is) lijkt het euvel weg te zijn. Balen!

Ik heb het natuurlijk meteen gemeld, garage was erg verbaasd, en gaf aan dat het mogelijk kwam omdat de bak weer opnieuw moest “inleren” met schakelen. Maar ik heb steeds meer het idee dat het niets met schakelen te maken heeft, lijkt meer een motor/vermogen probleem te zijn (of iets met de temperatuur). In ieder geval moest ik het weekend maar even kijken hoe het ging en hopelijk zou het beter worden.

En zo niet, dan was er ‘garantie op de reparatie’ en zouden ze verder kijken.
Weet alleen niet helemaal wat dat betekent; stel dat de oorzaak gewoon iets heel anders is (wat los staat van de eerdere reparatie), dan neem ik niet aan dat de garage de rekening betaalt toch?
Dat is denk ik alleen het geval als ze het niet goed hebben gerepareerd (en het bijv. toch alsnog het druklager blijkt te zijn, maar dat lijkt me sterk…).
Dus vrees dat er opnieuw een kostenpost aan gaat komen.

Ben het nu wel een beetje zat met deze auto.
Mijn vrouw heeft Citroën NL gebeld in de hoop nog iets van coulance of zo te krijgen, maar kreeg natuurlijk de standaard reactie “auto is 6 jaar oud, dus geen garanatie en geen coulance”. Enige dat ze konden doen was dat hun technische dienst zou ‘meedenken’ met onze garage over wat het probleem kon zijn. Tja, op zich mooi, maar dat gaat onze portemonnaie niet helpen denk ik.

Anyway, ik ga hem volgende week dinsdag weer naar de garage brengen, dus wordt vervolgd.
Als iemand nog een gouden tip heeft wat het probleem wel kan zijn, dan hou ik me aanbevolen!

C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 15 september 2014 04:57 PM
  [ # 11 ]

Een héél vervelend probleem Davida! In een ver verleden had ik een peugeot 406 break, ook op lpg. Toen had ik ook ‘stotterklachten’ en die bleken opgelost te zijn na het vervangen van de bobine. Dit was een relatief goedkope reparatie. Ik weet niet of je in je Picasso ook een schakelaar hebt zitten om de auto op benzine/lpg te laten rijden. Op die manier (door op benzine te rijden) kan je wellicht uitsluiten of het probleem in het LPG gedeelte van je wagen zit. Mijn lpg-garage gaf ook aan dat als er 2 verschillende soorten bougies worden gemonteerd, dit op lpg ook problemen kan geven.

Zoals je zelf aangeeft is LPG vaak een blinde vlek bij garages. In ieder geval heel veel succes!

Profiel  
 
davida
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 15 september 2014 05:38 PM
  [ # 12 ]

Beste MrOlafk,

Dank voor de reactie en steunbetuiging Wink
Ik heb inderdaad al eens de LPG-module “uit” gezet zodat de auto alleen op benzine rijdt, maar het euvel is er dan nog steeds. De auto start sowieso altijd op benzine (de lampjes van de lpg-module knipperen dan) en pas na een paar honderd meter schakelt hij over op LPG.
Het probleem lijkt dus inderdaad niet met LPG te maken te hebben, maar eerlijk gezegd ben ik niet echt deskundig genoeg om dat met 100% zekerheid te zeggen…
De tip van de bobine ga ik zeker even meegeven aan de garage, merci!

David

C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km

Profiel  
 
davida
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-2008

Gepost: 18 september 2014 01:30 PM
  [ # 13 ]

Nog weer even een kleine update: tijdelijk bobine vervangen door een nieuwe, maar dit heeft probleem helaas ook niet gefixt, dus inmiddels oude bobine weer teruggeplaatst (niets hoeven te betalen, dus wel goede service van garage Ordas in Diemen! zij konden de nieuwe bobine nog wel voor een C5 gebruiken).
Ik breng de auto nu maandag 22/9 weer naar de ‘specialist’ in Nieuw Vennep (Oldenhage), hopelijk hebben zij nog ideeën. Vanochtend was het weer heftig; aantal seconden lang gaspedaal flink ingetrapt, maar toerental stijgt tot slechts 750/100 en motor ‘pakt’ niet dus geen beweging. Dan ineens boem pakt hij wel en schiet je naar voren…. niet fijn.
Monteur van Ordas denkt dat het mogelijk iets te maken heeft met gasklephuis en/of luchttoevoer, dus zal vragen of ze daar volgende week naar willen kijken.
To be continued…

C4GP 2.0 16V Benzine & LPG (mei 2008) 80.000km

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 18 september 2014 03:46 PM
  [ # 14 ]

Succes maar weer!

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 18 september 2014 06:02 PM
  [ # 15 ]

Jammer dat dit niet de oplossing was. GrandPicasso gaf hierboven aan dat hij een vergelijkbaar probleem had en dat daarbij o.a. het gasklephuis is vervangen dus wellicht is dit dan de boosdoener.

Sterkte!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook