1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
de wanhoop nabij
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 04 september 2014 08:28 PM

M’n Visa 14 trs loopt op 3 poten. Compressie is goed op 4 cilinders. Bougies vervangen. Ontstekingsmodule vervangen. Ontstekingshuis en verdelerkap vervangen.  Bobine vervangen. Bougiekabels zijn goed. Slaan niet door. Diverse slangen vervangen. Kan geen valse lucht vinden…. Er kwamen luchtbellen door het brandstoffilter, maar na het aandraaien van verschillende schroeven is dit ook verholpen. De carb is goed afgesteld evenals de ontsteking. Waar moet ik nog verder zoeken.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 september 2014 08:54 PM
  [ # 1 ]

O.K. even terug naar de analyse: Met lopen op 3 poten bedoel je onregelmatig lopen ? Of bedoel je echt dat je een cylinder mist ( altijd of soms..). Bijvoorbeeld als je gaf geeft tot 2000 rpm blijft hij dan stabiel op 2000 rpm of krijg je dat niet gedaan. Eeen 4 cylinder die op 3 cylinders loopt “beweegt” veel meer maar is wel stabiel te houden op een toerental.
Waarom de vraag: Als ie echt op 3 cylinders loopt, d.w.z. je mist er een continue dan zit het vrijwel altijd in de ontsteking ( de compressie had je al gecontroleerd). Omdat je al veel gecontroleerd vervangen hebt moet je toch : De bougiekabels een voor een doormeten met een ohm meter. Waarschijnlijk is er toch een kapot ( van binnen), en dat zie je niet. Anders haal je de bougies er uit, de cylinder die niet meewerkt eeft een bruine of zwarte bougie.
Als de motor echt onregelmatig loopt ( altijd) dan zou ik de bougies er eens uit draaien en kijken hoe ze er uit zien, maar dan kan het ook de carburateur zijn etc.
Een foto van de bougies helpt ons verder als dat kan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 04 september 2014 09:01 PM
  [ # 2 ]

Soms kan er ook een probleem zitten in de plastic of rubberen isolatie van een bougiekabel en dan kan de vonk direct op het motorblok overspringen in plaats van via de bougie te lopen. Dit gebeurt vaker bij het deel wat om de bougie zit in de cilinderkop. Bij doormeten merk je niets aan de kabel omdat je die hoge spanning niet hebt en geen “kortere weg” naar de massa kunt simuleren.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 september 2014 09:36 PM
  [ # 3 ]

Als ie alleen stationair op 3 poten loopt is het mogelijk een lekke inlaatspruitstukpakking…

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 04 september 2014 10:05 PM
  [ # 4 ]

Hij loopt na het starten heel mooi op 4 cilinders. Na een minuut of wat begint ie te pruttelen. En dan ineens weer op 4. Tijdens het rijden is het meestal 3 cilinders totdat je boven de 2500 toeren komt. Soms loopt ie iets beter als je de choke iets uit trekt. Je kan hem op 3 cilinders wel strak op een toerental houden.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 04 september 2014 10:07 PM
  [ # 5 ]

Bougies zijn koffiebruin btw

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 04 september 2014 10:20 PM
  [ # 6 ]

Afstelling van de kleppen controleren, te weinig klepspeling.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 september 2014 10:22 PM
  [ # 7 ]

Klinkt toch een beetje als hoogspanningsgedeelte?
Ik zou als eerste de bougiekabels vervangen, ook al slaan ze niet door (dat kan je het beste controleren in het donker trouwens).
Er kan inderdaad een breukje ergens inzitten wat dan net de vonk tegenhoudt als ie door de warmte iets anders komt te liggen.
Ook de tip van Rinus kan heel goed het proleem zijn, die doppen moeten in goede conditie zijn en goed aangedrukt zitten.
Rotor ook al vervangen?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 september 2014 10:27 PM
  [ # 8 ]
Tibor Korzelius schreef:

Afstelling van de kleppen controleren, te weinig klepspeling.

Compressie is goed, en dat geeft volgens mij geen “af en toe” haperen

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 04 september 2014 10:36 PM
  [ # 9 ]

Bougieskabels doorgemeten. Ze hebben allemaal een vergelijkbare weerstand. Ook tijdens het schudden met de kabels. Toch denk ik dat ik ze maar ga vervangen. Ik hoor hier op de achtergrond dat compressie meten geen uitsluitsel geeft over de klepspeling. Dus dit zou ook nog de boosdoener kunnen zijn… Meh

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 september 2014 10:44 PM
  [ # 10 ]

Bougiekabels is altijd zo iets raar, heb er ook al weggegooid waar niets aan te vinden was, en toch waren ze de dader.
Als het losse bougiekoppen zijn dan kunnen die ook de oorzaak zijn, de ontstoorder daarin slaagt door.

Maar klepspeling is iets wat je zeker moet controleren, omdat hij koud wel mooi draait.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 september 2014 10:45 PM
  [ # 11 ]

Is dat moeilijk te meten en te verstellen bij jouw motor?
Stelschroef of stelplaatjes?
Alleen snap ik niet waarom hij bij te weinig klepspeling ook af en toe wel goed loopt…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 september 2014 10:49 PM
  [ # 12 ]

Met het warm worden zet de klep uit en verdwijnt de speling (als die te krap staat)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 05 september 2014 12:44 AM
  [ # 13 ]

Blok is gekanteld dus het is erg lastig kleppen stellen…. Totaal geen zin in.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 05 september 2014 12:51 AM
  [ # 14 ]

Zijn de bougiekabels nog soepel of zijn deze verstijft?

Welke cilinder doet niet mee?

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 05 september 2014 01:04 AM
  [ # 15 ]

We hebben alleen met een stroboscoop kunnen kijken hoe de bougies vonken. Elke bougiekabel heeft geeft een net knipper beeld (zonder hapering) ook als de motor op 3 poten loopt…
Ik ben bang dat er in de motor zelf iets niet goed zit. Alles qua ontsteking en brandstof is vervangen of uitgewisseld. En toch blijft hij na een poosje op 3 cilinders lopen. Als hij wel op 4 cilinders loopt houdt hij daar mee op zodra je volgas geeft….

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook