1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
pakking uitlaatspruitstuk
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 14 september 2014 07:14 PM

Bij mijn Dsuper5 moet ik een uitlaatspruitstukpakking vernieuwen. Ik heb de auto in mijn garage staan. Moet ik nog ergens aan denken alvorens ik onderdelen ga demonteren? Vervelend als ik er bijv ook nog aan de onderkant bij moet en de motor moet starten met een hoop losse delen. Iemand nog (goede) tips?
Jacques

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 september 2014 10:49 AM
  [ # 1 ]

Tussen kop en spruitstuk? Dan moet eigenlijk de vlampijp los. Zorg ook dat je draadeinden op voorraad hebt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 15 september 2014 12:04 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad tussen kop en spruitstuk. Wat precies bedoel je met “vlampijp”? Is dat het stuk dat na het spruitstuk komt? Deze uitdrukking is mij onbekend.
Maar even terug naar mijn eerdere vraag. Moet ik er rekening mee houden dat ik ook nog onder de auto moet zijn?

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 september 2014 12:53 PM
  [ # 3 ]

Officieel wel als je de vlampijp ( die na het spruitstuk) moet lossen. Heb je een dubbele of enkele vlampijp?

De dubbele zit met 4 moeren vast aan de onderkant van het spruitstuk. is een PITA(pain in the ass) om los te maken. Van onder af is het met een verlengstuk op de ratel soms iets makkelijker. Als je dan die pijp losmaakt van de motorsteun kan hij iets naar beneden en gaat het spruitstuk er makkelijker af.

Met een enkele pijp is dat niet nodig.

Vaak breken tapeinden af dus die moet je op voorraad hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 15 september 2014 02:48 PM
  [ # 4 ]

en evt schroefdraadreparatiegereedschap, zoals helicoil/V-coil/Midlock of iets dergelijks. Voor als het tapeind-draad in de kop weg/vergaan is.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 15 september 2014 02:54 PM
  [ # 5 ]

Het is inderdaad een dubbele vlampijp. Is dit een van die twee bouten waarmee de vlampijp aan de motorsteun vastzit? Deze zitten er dus vanaf boven in en kunnen er dan ook vanaf boven uit of zie ik het verkeert.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 september 2014 02:58 PM
  [ # 6 ]

Nee die steun zit inderdaad aan de rand van het blok met 2 bouten. Die zou je ook kunnen lossen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 15 september 2014 03:02 PM
  [ # 7 ]

Eerst even flink met de hobbybrander (o.i.d.) de vlam zetten op de moeren van de bevestiging van de/het spruitstuk(ken) aan de kop en deze verhitten alvorens je gaat proberen los te draaien !
Dat kan voorkomen dat de tapeinden sneuvelen…

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 15 september 2014 03:11 PM
  [ # 8 ]

ik had deze foto willen bijvoegen bij mijn vraag of het deze bouten betreft maar er ging iets mis. bij deze dus nogmaals.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 15 september 2014 03:12 PM
  [ # 9 ]

van hieruit naar beneden zie ik wel de bevestiging met de vlampijp.

voor de zekerheid dus maar de auto opbokken zodat ik er bij kan aan de onderkant.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 15 september 2014 03:14 PM
  [ # 10 ]

Dat zijn de bouten van de motorsteun. Die hoeven NIET los.

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 15 september 2014 08:06 PM
  [ # 11 ]

Alle 8 moeren gingen redelijk goed los. Spruitstukken losmaken van vlampijp gaat niet lukken, kan niet genoeg slag maken met de sleutel. Moet nu maar gaan proberen om vanaf onderen de steun los te maken. Zou ik ook gewoon de steun aan de onderkant kunnen lossen? Ik bedoel de onderkant van de steun die tevens de verbinding van de vlampijp naar het vervolg van de uitlaatpijp klemt.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 15 september 2014 09:49 PM
  [ # 12 ]

Yep dat kan.
De klem die onder de auto de vlampijp op z’n plaats houdt is met een moer en bout verbonden aan de beugel die op het motorblok is gemonteerd. Waarschijnlijk moet je wel de bol en mogelijk de startmotor loshalen, omddat het een onmogelijke bocht is als ze aan elkaar zitten.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 15 september 2014 10:52 PM
  [ # 13 ]

Je kunt de klem zelf een beetje lossen ( het deel dat om de uitlaat zit ), helemaal losdraaien is niet nodig. Dan de veerbol er af en de bout die in je chassisbalk ( voorsnep ) geschroefd is ter hoogte van de scheiding tussen spruitstuk en vlampijp losdraaien en eruit wurmen. Dan heb je net aan voldoende ruimte om het spruitstuk van je tapeinden af te schuiven terwijl het nog vastzit aan de vlampijp.

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 15 september 2014 11:17 PM
  [ # 14 ]

Dus zonder de bol weg te halen krijg ik niet genoeg ruimte om de spruitstukpakkingen te vernieuwen.
Kan ik zomaar de bol lossen?
Ik heb de auto opgebokt in de hoogste stand. Zit er nu nog druk op? Moet ik evt ook de ring onder de bol vernieuwen of kan deze worden hergebruikt?

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 16 september 2014 05:04 AM
  [ # 15 ]

Zodra de auto met haar gewicht op de bokken leunt zit er minder dan volledige druk op de bollen, en door de interne lekkages ed zal de druk verder afnemen. Helemaal drukloos krijg je de bol door de bedieningshandle v.d. hoogteregeling in een lagere stand te zetten, waardoor de restdruk dus via de hoogteregelaar terugvloeit naar de tank. Als je de bol wat heen en weer schudt voel je dat de veercilinder nu ‘los’ ligt ipv door de druk stijf tegen de auto gedrukt te worden.
Uitdaging is nu wel dat het lossen van de bol bij voorkeur gebeurt terwijl er nog wél druk op staat. Veelal zitten de bollen na een jaartje of wat erg vast, en moet er wat kracht gezet worden. Risico is dan dat de de veercilinder gaat meedraaien. Voorkeursprocedure is dan alles weer op druk te zetten, de bol 1/8 slag te lossen (evt als het echt niet anders kan een flinke mep met een koudbeitel en een moker langs de ‘evenaar’) en dan weer drukloos voor de rest.
De ring kan in de meeste gevallen wel weer gebruikt worden, wel even goed opletten dat alles schoon is en de ring goed aanligt. Bol handvast draaien is dan goed genoeg.
Succes!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook